lager/pilsner med wlp810

Hei. Har høstet gjær av forrige California common med wlp810, san francisco lager. Vil gjerne bruke den videre i en lager/pilsner. Noen med erfaringer med denne gjæren og gjerne med en oppskrift?
 
Har brukt denne i ein amerikansk pils og i ein lett amerikansk pilsner. Syntest den fungerte meget godt.
 
Er det slik at man kan lage en Steam beer (og i skikkelig godt lag kalle det en "slags pils") og bruke wlp810 og droppe diacetylrast og 4-6 uker lagring?
 
Jeg sitter med en passelig dose Imperial Cablecar, som er den "samme" som wlp810, fra en nylig opptappa Cal.Com..Det ølet virker reint og godt, og jeg tenker som @mr blonde at denne må da kunne brukes til å brygge noe lyst og trivelig med, også. Jeg tenkte i retning helles. Sommervarmen har hevet temperaturen i kjelleren såpass at denne gjæren virker å være tingen nå. (Jeg har tru på at det går fint å brygge pils på 14 grader med 34/70, også, som jeg forøvrig gjør akkurat nå, men så har jeg jo denne ferske og fine gjæren, da.)

Nå er det 6 år sida @Jo-Helge sitt siste innlegg her, og kanskje har han - eller andre - gjort fleire erfaringer med denne gjæren sida da? (Jeg kommer nok uansett til å prøve, men det er artig å høre:).)
 
Jeg sitter med en passelig dose Imperial Cablecar, som er den "samme" som wlp810, fra en nylig opptappa Cal.Com..Det ølet virker reint og godt, og jeg tenker som @mr blonde at denne må da kunne brukes til å brygge noe lyst og trivelig med, også. Jeg tenkte i retning helles. Sommervarmen har hevet temperaturen i kjelleren såpass at denne gjæren virker å være tingen nå. (Jeg har tru på at det går fint å brygge pils på 14 grader med 34/70, også, som jeg forøvrig gjør akkurat nå, men så har jeg jo denne ferske og fine gjæren, da.)

Nå er det 6 år sida @Jo-Helge sitt siste innlegg her, og kanskje har han - eller andre - gjort fleire erfaringer med denne gjæren sida da? (Jeg kommer nok uansett til å prøve, men det er artig å høre:).)
Det blei en India Pale Lager (oppskrift). Den trur jeg blei god, rein og fin i smaken da jeg tappa den opp i dag, i alle fall. Så nå sitter jeg med veldig fin gjær - gjæringa var eksemplarisk grei, med rask og god utgjæring - til minst to nye brygg. Det frister å prøve både klassisk tysk lyst (helles) og en litt mer aggressivt humla IPL.

Det fine med denne gjæren i mitt perspektiv er at den gir minimalt med H2S. Jeg kunne vel merke litt under gjæringa, men ikke noe i dag. Og så virker det som om den gir et reint øl, også. Kan den rett og slett erstatte annen lagergjær, tru?
 
Nå har jeg brygga to IPL'er med L05 Cablecar, og den er definitivt et alternativ for lyse lagere, også.

Nå har jeg stående en pils med w-34/70 på 18 grader, og er spent på resultatet av det eksperimentet. Mulig at neste bør bli en split batch med L05 og 34/70 på henholdsvis 16 og 18 grader.
 
Tilbake
Topp