Du avbryter modningsprosessen hvis du flasker for tidlig. Da går jo gjæren over til å spise primingsukkeret i stedet for å gjøre ferdig ryddejobben sin, og den produserer nytt avfallsstoff. Så hvis poenget er å få godt øl fortest mulig, er det en dårlig strategi å flaske tidlig. Sier teorien, da. Effekten vil vel avhenge ganske mye av det tidlige gjæringsforøpet, dvs. av hvor mye guff som produseres og som gjæren må jobbe for å konvertere til godsaker, vil jeg tro. Så det er godt mulig at du vil få velsmakende stoff ut av det om du flasker nå. Jeg har ikke erfaring med lagerbrygging, men jeg gir som regel ølet mitt tre uker - skjønt om det ser veldig greit ut tidlig, nøyer jeg meg med to.
Ta en liten prøve. Ser den grei ut (er den klar), og er fri for usmaker? At den har nådd den gravityen du ønsker, er temmelig irrelevant. Og er du sikker på at den faktisk er utgjæret? Jeg opplever ofte at den siste uka gir et ekstra poeng eller to, skjønt det er lite tegn til aktivitet i form av plopping o.a..