Lagerøl og gjæringstid/lagringstid

Vet at Lager skal stå kaldere og også litt lenger enn Ale, disse tingene er på plass :) jeg lurer på, hvis Lageren har fått den FG jeg skal ha før f.eks 3 uker har gått, allerede etter to uker, ville dere flasket på 2 uker og heller lagret på flaske resten av tida, eller gitt det en 3. uke på gjøringsspann for så å flaske? Noen vits i å la det stå lenger hvis det har fått gravityen jeg vil ha :)?

Slik brygger id.NB lager øl

Lager står altid på 8 - 10 grader i 3 veker. Så opp til 16 grader I 2-3 dager får så å ta den ned til 1-2 grader over 5-6 dager . Der etter tapping etter 3-4 dager.

Men om du får like bra øl etter 2 veke kan ikkje eg svare på då det ikkje er forsøkt og vert nok ikkje forsøkt heller

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Du avbryter modningsprosessen hvis du flasker for tidlig. Da går jo gjæren over til å spise primingsukkeret i stedet for å gjøre ferdig ryddejobben sin, og den produserer nytt avfallsstoff. Så hvis poenget er å få godt øl fortest mulig, er det en dårlig strategi å flaske tidlig. Sier teorien, da. Effekten vil vel avhenge ganske mye av det tidlige gjæringsforøpet, dvs. av hvor mye guff som produseres og som gjæren må jobbe for å konvertere til godsaker, vil jeg tro. Så det er godt mulig at du vil få velsmakende stoff ut av det om du flasker nå. Jeg har ikke erfaring med lagerbrygging, men jeg gir som regel ølet mitt tre uker - skjønt om det ser veldig greit ut tidlig, nøyer jeg meg med to.

Ta en liten prøve. Ser den grei ut (er den klar), og er fri for usmaker? At den har nådd den gravityen du ønsker, er temmelig irrelevant. Og er du sikker på at den faktisk er utgjæret? Jeg opplever ofte at den siste uka gir et ekstra poeng eller to, skjønt det er lite tegn til aktivitet i form av plopping o.a..

Sist redigert:
Okei, ser ut som det er greit at brygget mitt (som forøvrig er en oktoberfest) får stå 3 uker da :) den ble satt på 1048 den 22.11 og er vel nede på under 1015 såvidt nå :) smaken var litt tynn etter hva jeg luktet da jeg kokte den :D men ølet var ikke spesielt klart, i oppskriften skulle dette ølet stå ved 12-14 grader, hvis jeg da bestemmer meg for en 3. uke, ville deres satt ølet kaldere da? eller fortsatt 12-14? har mulighet for under 10 grader på ene soverommet :)

Tilbake
Topp