Lagerøl stoppa på 1040

Hei!
27/3 brygga eg tjekkisk pils og satta den til gjæring i min framtidige kegerator. Kjølte vørter ned til 8-9 grader før den  blei lufta godt ved å la den falle fritt ned i karet fra krana. Og så blei gjærstarteren (WLP800) som var dyrka opp etter Mr.malty og hadde stått i kjøleskapet fram til dekantering pitcha i karet.
Har montert termometer i kjøleskapet og tempraturen har bare variert mellom 8-9.

OG 1054
Meskeskjema 67C i 60min

Målte den etter ei uke, da var den på 1040. Og i dag heilt likt, men i dag lukta den mais :jaha:.
Treng litt tips til redningsplan. Eventuelt tips til kor ting har gått gale.

takk på førehand!

Jeg vet ikke hvordan du kan redde det, men å la vørteren falle fritt en meter eller så ned i gjæringsbøtten regnes ikke som god oksygenering, særlig ikke for en lager. Jeg pleier å riste gjæringsbøtten hardt sånn ca. 4*30 sekunder, og det ser ut til å være tilstrekkelig.

En ting som visstnok skal kunne fungere, er å lage en ny starter og tilsette den -- hele starteren -- når den gjærer for fullt. Men om det går med 1,040 OG oksygenfattig vørter er ikke så sikkert.

Synes det ser litt mørkt ut eg og...
Alle andre lagerøl eg har laga er blit lufta på denne måten, og med gode resultater, men denne gangen var det veldig dårleg flow gjennom krana sida eg prøvde ut eit nytt system festa på insida for å hindre trub.
Så det er vel mest reelt at vørteren ikkje har blitt lufta godt nokk.
Når du nemner det med risting av bøtta tenker eg att det er sikkert ein god vane å få inn. så det blir nokk gjort neste gang det skal brygges lager eller øl med høg OG.

Har du noko formeining om kva som lager bi-lukta eg kjende (lukt av hermetikkmais)? lukta ikkje slik når eg testa den første gang.

Såvidt jeg vet skal lukt av mais vanligvis komme av DMS, som det produseres en del av under kokingen og som fordamper underveis. Det produseres mer DMS med pilsnermalt enn med pale malt, og derfor anbefales vanligvis 90 minutter koketid når man brygger pils (og gjerne ellers også). Med kortere koketid (eller dårlig fordampning av andre grunner, som f.eks. ved bruk av lokk) kan mer DMS være igjen i ølet. Ellers kan det kanskje være diacetyl, som er et produkt av gjæringen (eller av bakterier), og det virker ikke så usannsynlig etter avbrutt gjæring.

Skikkelig belufting av vørteren er forresten ikke noe du bør forbeholde sterkøl og lager: alt øl blir bedre med gode gjæringsforhold.

Det er ikke beluftingen som stopper gjæringen, har aldri selv luftet noe mer uten at utgjæring har vert problem, untatt når jeg mesket med feil på termometer, mesket på godt over 70 grader men kom selv da ned mot 1020.

Kjetil S skrev:
Såvidt jeg vet skal lukt av mais vanligvis komme av DMS, som det produseres en del av under kokingen og som fordamper underveis.
Kokte vørteren med god avdampning i 90min, så DMS er det ikkje. Mais lukta kom først ein dag etter eg hadde opna lokket får å sjekke aktiviteten, etter som den stoppa på 1040. Så det kan hende at det er komt bakterier inn da.
Kjetil S skrev:
Skikkelig belufting av vørteren er forresten ikke noe du bør forbeholde sterkøl og lager: alt øl blir bedre med gode gjæringsforhold.
Joda, men eg har aldrig hatt problem med utgjæring, og har alltid lufta med å la det falle fritt ned i gjæringkaret og plaske godt. har fått veldig forutsigbar utgjæring før nå på både lager og ale. har ennå ikkje brygga med OG over 80, så når det skjer tenker eg å kansje lufte litt ekstra ved å riste på karet.
Oddvar Demmo skrev:
Det er ikke beluftingen som stopper gjæringen, har aldri selv luftet noe mer uten at utgjæring har vert problem, untatt når jeg mesket med feil på termometer, mesket på godt over 70 grader men kom selv da ned mot 1020.
Ja eg og synes det er litt rart at det skulle vere luftinga som er problemet.  Har jo fått veldig bra resultater før med lager øl og samme lufting.
Nokre tanker om kor feilen ligg?

Enig med Magne1972, prøv å virvl opp gjær som kan ha bunnfelt og øk temperaturen.
I følge White Lab trives WLP800 best fra 50 til 55 fahrenheit, altså 10 til 13 celsius.

Hadde du lokket på under kokingen? Hvis det er tilfelle så vil all DMSen som kokes ut av vørteren bli fanget i lokket og renne ned tilbake i vørteren... Hermetikk mais er vel en god beskrivelse av DMS (ut ifra det jeg har lest...) Kan tenkes det kan være litt diacetyl også, hvis det har litt karamellpreg over seg.

Jeg hadde gjort som espen sier og økt tempen på gjæringskaret på rundt 11-12 grader og prøvde å virvle opp litt gjær fra bunnen.

Har opplevd dette selv noen ganger, har da gjort som Magne1972 foreslår. Dette har fungert og det har blitt liv i låsen igjen.
Øk temperaturen et par grader og gi den tid, så blir nok resultatet bra.

Shea-Arne skrev:
Hadde du lokket på under kokingen? Hvis det er tilfelle så vil all DMSen som kokes ut av vørteren bli fanget i lokket og renne ned tilbake i vørteren... Hermetikk mais er vel en god beskrivelse av DMS (ut ifra det jeg har lest...) Kan tenkes det kan være litt diacetyl også, hvis det har litt karamellpreg over seg.
Sjølvsagt har eg ikkje kokt på lokket på! Som eg skreiv i eit tidlegare innlegg kokt i 90 min med god avdampning ;).
Nei, tror heller lukta kjem av diacetylen.
Espen Unnvik skrev:
Enig med Magne1972, prøv å virvl opp gjær som kan ha bunnfelt og øk temperaturen.
I følge White Lab trives WLP800 best fra 50 til 55 fahrenheit, altså 10 til 13 celsius.
Gjæren har ikkje bunnfelt seg. ligger som eit skumm på toppen. Har alikevel prøvd å virvle den i suspensjon fleire ganger.
Når det gjeld temperaturen den trives på var eg av det inntykket at den gjærstammen tilhøre lager gruppe 2. og derfor trivdes best i temperaturem som 7-10 celsius
stemmer ikkje det??

Link til artikkel om gjær i medlemssekjson http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1249.0.html

Gjæren har ikkje bunnfelt seg. ligger som eit skumm på toppen. Har alikevel prøvd å virvle den i suspensjon fleire ganger.
Når det gjeld temperaturen den trives på var eg av det inntykket at den gjærstammen tilhøre lager gruppe 2. og derfor trivdes best i temperaturem som 7-10 celsius
stemmer ikkje det??

Link til artikkel om gjær i medlemssekjson http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1249.0.html

Gjæren vil sikkert utføre gjæring fra 7-10, men det er lurt å sjekke leverandørens data:

http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp800.html

Litt uvanlig for diacetyl å lukte hermetikkmais spør du meg... Man tenker da DMS i første omgang, og da må man selvfølgelig spør om man koker med lokk da!

Skru opp tempen på gjæringstempen, så havner du nok i mål. Med mindre termometeret ditt lider av akutt feilmålinger under meskingen, så er det ingen grunn for at dette brygget stopper på 1.040

Espen Unnvik skrev:
Gjæren vil sikkert utføre gjæring fra 7-10, men det er lurt å sjekke leverandørens data:
http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp800.html
Men Chris White er jo leverandøren. Og artikkelen er jo eit referat av eit foredrag han har holdt om gjær i grimstad. så da må vel ein av desse kildene vera feil, eller?

Shea-Arne skrev:
Litt uvanlig for diacetyl å lukte hermetikkmais spør du meg... Man tenker da DMS i første omgang, og da må man selvfølgelig spør om man koker med lokk da!
Håper ikkje du oppfatta meg som kvass, det var ikkje meininga :).

Har ihvertfall satt opp temperaturen, så får me sjå kva som skjer.

Men Chris White er jo leverandøren. Og artikkelen er jo eit referat av eit foredrag han har holdt om gjær i grimstad. så da må vel ein av desse kildene vera feil, eller?

[/quote]

Skulle tro det var en feil her ja, kanskje referenten kan se over notetene sine,
eller hva tror du Gahr ?

Skulle tro det var en feil her ja, kanskje referenten kan se over notetene sine,
eller hva tror du Gahr ?

Espen Unnvik skrev:
eller hva tror du Gahr ?

Ja det skulle vert greit å få avklart kva som er riktig... ser også nå at både WLP830 og 838 blir oppgitt med temperaturer som 10-13 grader på heimesida til whitelabs, og ikkje 7-10 grader som det står i artikkelen om gjær.  

Er det noken som kan oppklare dette?
Gahr ja for eksempel...

Beskrivelsen tyder på DMS, selv om det er vanskelig å bedømme uten å ha ølet foran seg. :)
Sen kjøling og infeksjon er også mulige kilder til DMS..

Diacetyl minner mer om smør. Da gjæringen har stoppet opp, kan du også få preg av dette, svovel, acetaldehyd ("grønn eple") og andre stoffer som gjæren ikke har fått brutt ned.

Torvald skrev:
Espen Unnvik skrev:
eller hva tror du Gahr ?

Ja det skulle vert greit å få avklart kva som er riktig... ser også nå at både WLP830 og 838 blir oppgitt med temperaturer som 10-13 grader på heimesida til whitelabs, og ikkje 7-10 grader som det står i artikkelen om gjær. 

Er det noken som kan oppklare dette?
Gahr ja for eksempel...

Well, vanskelig å gi et kort svar, men det skyldes vel muligens en, tja, hva skal man si, pragmatisk holdning hos White Labs. Hvilke temperaturer jærtyper "trives" på er ganske relativt. Om man hadde spurt gjærcellene, hadde nok de fleste svart "noe rundt 30 °C". Om det oppgis litt forskjellige temperaturer i artikelen (klassifiseringen av gjær i den stammer opprinnelig fra observasjoner gjort av George Fix, gjengitt av Chris White) og på sidene til White Labs, trenger ikke det bety at det ene eller andre er feil. White Labs oppgir gjerne et temperaturområde hvor de har observert at den aktuelle gjærstrainen gjærer stabilt under gode forhold, og hvor en kunde kan regne med at resultatet blir forutsigbart. Det er likevel fullt mulig at gjæren kan fungere vel så bra rent smaksmessig ved lavere temperaturer (jfr. Fix' klasser), men dette foritsetter rimelig optimale forhold for gjæren. Ved kun å la vørteren plaske ned i gjæringskaret oppnår man IKKE optimale forhold for gjæren, som typisk vil være 10-12 ppm oksygen. Selv om det stort sett går bra, har man ingen garantier for god, stabil utgjæring. Ved risting og plasking får man ikke inn mer enn 8 ppm. Lagergjær, som skal fungere ved ekstra lave temperaturer er særlig følsom for et for lavt oksygennivå.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp