Lagerøl stoppa på 1040

Takk for oppklaring Gahr, nå begyner det å demre litt meir i bryggekunskapsdemningen... Rekna også med at ikkje var heilt svart kvitt. men man blir jo litt forrvirra av slik. spesielt i situasjoner der man febrilsk leiter etter eit svar på kvifor ølet har stoppa å gjære :)

Kva tror du eg har gjort feil her da? kombo av dårleg lufting og lav temperatur? Eg har forresten heva temperaturen til 14-15 grader(har ikkje termostat på kjøleskapet, så det har blitt 14-15 etter eg skrudde det av), men aktiviteten er forstatt veldig lav...  råd??

Lars skrev:
Beskrivelsen tyder på DMS, selv om det er vanskelig å bedømme uten å ha ølet foran seg. :)
Sen kjøling og infeksjon er også mulige kilder til DMS..

Diacetyl minner mer om smør. Da gjæringen har stoppet opp, kan du også få preg av dette, svovel, acetaldehyd ("grønn eple") og andre stoffer som gjæren ikke har fått brutt ned.

Diacetyl er det også i lukta (karamell aktig), og det er jo å forvente så tidleg i gjæringa, men den som dominerer lukta mest er mais. Synes det var så merkeleg at det skulle vere DMS fra malten. kokte vørter fra 31 liter til 26 liter på 90 min, og det er vel akseptabelt rekner eg med? Kan jo også hende at ølet er blitt infisert. Har jo i forbindelse med at ølet stoppa handtert det ekstra mykje, og blant anna opna lokke ein del ganger for å sjekke. Men det vil vel bli meir bi-smak/lukt eter kvart hvis det er infisert?

lukta er sannsynligvis ikke noe problem, den gir seg nok etter en tid.
hvis brygget er innfisert, er det usannsynlig at det stopper på 1040, da uønskede celler nok ville forsynt seg av sukkerinnholdet.....
kan nok ta litt tid før gjæren tar seg opp igjen. annbefaler deg å gi dette litt tid.

magne1972 skrev:
lukta er sannsynligvis ikke noe problem, den gir seg nok etter en tid.
hvis brygget er innfisert, er det usannsynlig at det stopper på 1040, da uønskede celler nok ville forsynt seg av sukkerinnholdet.....
kan nok ta litt tid før gjæren tar seg opp igjen. annbefaler deg å gi dette litt tid.

Det skal eg gjør. Hvilken temperatur ville vert ideel å gjære på nå som den har stoppa?

hvis jeg hadde opplevd dette, ville jeg kjørt opp temperaturen 1 grad pr dag i 1-3 dager, og ristet lett på dunken hver dag.
når jeg hadde sett antydning til aktivitet ville jeg stabilisert temp og latt den jobbe i fred.

Hvor raskt kjølte du ned? Dannelsen av dms fortsetter etter kokingen, inntil vørteren har kommet under en viss temp.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Espen Unnvik skrev:
Hvis temperaturhevning ikke hjelper kan du sekke denne:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5088.0.html

Det skal eg gjør. Har skumma igjennom den artikkelen ein gang, men skal lese den litt nøyere nå som eg har fått eit stopp i gjæringsforløpet.

Gahr skrev:
Hvor raskt kjølte du ned? Dannelsen av dms fortsetter etter kokingen, inntil vørteren har kommet under en viss temp.

Kjøler ned vørten fra 100 til 20 på ca.18-25 min, pleier å røre av og til med ei desinfisret skjei under kjøling for å fordele varmen/kulden. Har også lokket på fra eg begyner å kjøle. Er det dumt?

For meg høres det bra ut. Vanskelig å si noe når en ikke kan smake og lukte ølet, og ikke kjenner prosedyrene dine fullstendig. Dårlig utgjæring tipper jeg først og fremst skyldes for lite oksygen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp