Lagre eller brygge?

Mine 2 første lagere står nå til kaldkondisjonering. (tsjekkisk pils og vienna lager)
Begge sto til primærgjæring i 4 uker på ca 11 grader, og har nå stått i 2 uker til kondisjonering i cornelius-fat på ca 1 grad.

Smaker allerede godt av begge, selv om de ikke har klarnet helt enda. "Problemet" nå er at jeg vil brygge mer på slurryen etter pilsen, men mangler plass i gjæringsfryseren. Spørsmålet er hvor viktig det EGENTLIG er med stabil lav temperatur under kaldkondisjoneringen?

Vurderer å løfte ut alle 5 fat med lager og sette dem i garasjen mens ny batch gjærer. Garasjen holder omtrent utetemperatur, mao 5-9 grader nå for tiden. Kanskje 10-15+ grader før gjæringen er over sånn i midten av mai. Etter fullført gjæring er planen å sette fatene tilbake på 0-1 grad.

Alternativet er å gjære ny batch i ambient garasjetemperatur, noe jeg ikke er veldig keen på..

 
 
Godt poeng.
Grunnen til at jeg spør er vel egentlig at jeg ikke klarer å forstå det magiske trickset med lagering/kaldkondisjonering. Hva som skjer, hvorfor det skjer. Og sånn.

Men da blir det jallakondisjonering og en ny "klassisk" amerikansk maislager i morra etter jobb :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp