Lagre øl ute i kjøleboks?

Hei,

Har litt begrenset plass inne hvor vi bor og lurer på om det er en mulighet å lagre øl ute i foreksempel en stor kjøleboks(eller tre). Tenker da å bytte ut ett kjøleelement hver/dag annehver dag for å hindre at temperaturen blir for høy.

På sommerhalvåret er dette uaktuelt selvsagt men utenom det vil det iallefall bli kaldere enn romtemperaturen.

Har hørt at man skal ikke lagre alkohol med svingende temperaturer, men ikke fått tak i årsaken. noen som vet?

For høy temperatur er jo døden hva angår oksidering, så i det minste vil det problemet bli bedre ved denne løsningen.
 
mulig jeg søker på feil måte i google men jeg finner ikke grunnen for at temperaturen må være stabil.

Jeg er sånn skrudd sammen at om ikke noen gir meg grunnen så gidder jeg ikke gjøre det... ;)
 
Jeg tror jeg gir det ett forsøk.. om jeg får temperatur mellom 10 og 0 igjennom høst og vinter er jeg fornøyd med det.

Kjøleboks nevnes i artikkelen som et alternativ for den er isolert.

Det står at varierende temperaturer ikke er bra fordi enkelte prosesser ifm lagringen stopper opp når dette skjer.

For vin så har jeg litt lettere for å få tak i dette (selv om jeg ikke skjønner teknikaliteten i det).

De fleste øl jeg lager skal lagres kaldt (IPA, Pale Ale, Hvete, Pilsners, Bayers osv) og da gjør jeg følgende:

Etter karbonering kjøles alle ølene ned. Kjøleboksen fylles så full som mulig, og fylles med litt kaldt vann og ett fryselement går oppi.

Legger oppi en temperaturmåler så jeg kan følge med og se hvor mye dette svinger. Når frosten kommer (mer enn 2 -) så får jeg hive kjøleboksene inn i ett skap inne, noe som vanligvis ikke blir så ofte siden jeg bort på sørlandet.
 
Det er vel ikke mye over kjøleskapstemperatur på vinteren selv på sørlandet?
Tror du kan droppe kjøleelementet mesteparten av tida hvis du ikke setter boksene i sola.
Isolasjonen i boksene forhindrer at temperaturen svinger så mye.
Hvis temperaturen ligger mellom 0 og 7 grader gjennom vinteren vil dette funke bra.
 
Tilbake
Topp