Lagring av 7 Fjell 7 Sorter

Hei. Jeg skal brygge 7 Sorter i dag, og denne skal lagres frem til jul. I oppskriften står det "først 2 uker i romtemperatur, og deretter kaldt i minimum 3 månder". Spørsmålet mitt da er hvor kaldt er kaldt? :)
 
Ikke for å kuppe tråden, men....hvor lenge kan man regne med at et øl av denne typen kan lagres på rundt 10 grader før den er "over the edge"? Brygget 7 sorter i september, og det ble et riktig så godt juleøl. Har en del flasker igjen og er fristet til å spare disse til julen 2017, men bare hvis det er sannsynlig at ølet fortsatt er godt etter 15-16 måneder. Noen som har erfaring med dette?
 
Ikke for å kuppe tråden, men....hvor lenge kan man regne med at et øl av denne typen kan lagres på rundt 10 grader før den er "over the edge"? Brygget 7 sorter i september, og det ble et riktig så godt juleøl. Har en del flasker igjen og er fristet til å spare disse til julen 2017, men bare hvis det er sannsynlig at ølet fortsatt er godt etter 15-16 måneder. Noen som har erfaring med dette?

Det spørs mer på tappeprosessen din enn en tommelfingerregel. Smak en sjelden gang, etterhvert vl du merke at smaken går nedover. Det kan være tidlig, og det kan være etter flere år. Det tidspunktet er svaret på spørsmålet ditt :)
 
Haha, de har nok dessverre virkelig fått sansen for skikkelig øl. Likevel tror jeg at de lar den stå i fra når jeg gir beskjed om at det blir øl til alle mann i desember. :D
 
Da var den endelig flasket. Både OG og FG var spot on, men jeg syns likevel at det var litt lite smak. Får se hvordan det utvikler seg videre. :)
 
Tilbake
Topp