Lagring av flasket øl ved romtemperatur

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Jeg skal flaske mitt første brygg i morgen og har et par spørsmål

1. Etter at sukkerlake er blandet inn og brygget flaskes har jeg skjønt at det skal stå i 2 uker for at gjæren skal spise seg gjennom sukkeret og produsere co2. Etter disse 2 ukene, MÅ øl'et lagres kaldt? Bor i en nyoppusset leilighet hvor vi gikk for kjøleskuffer istedenfor kjøleskap og det er ikke akkurat plass til 22 liter flasket øl her :p Nå skal vi ha innflytningsfest om 2 uker så er jo ikke sikkert det blir noe problem..  :biersmile:

2. Brygget har nå stått i 3 uker og gjæring ser ut til å ha stoppet fullstendig. Vil dette bli et problem når jeg tapper over på flasker? burde jeg tilsette mer gjær? Planen er og tappe over på et nytt gjæringskar med sukkerlake før flasking for å slippe og tappe litt sukkerlake pr flaske


//Fredrik
 
Du må ikke lagre ølet kaldt. Alle kjemiske og biologiske prosesser som ødelegger går saktere når ølet lagres kaldt, men det er ikke noe problem å lagre øl i romtemperatur lenge.

Det burde ikke være nødvendig å tilsette mer gjær, med mindre du bruker en gjær som flokkulerer ekstremt. For å være på den helt sikre siden, kan du virvle opp litt gjær når du tapper ut av gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp