Lagring av gjær fra gjærstarter

Sverre K

Norbrygg-medlem
Tenker at om jeg lager en gjærstarter på ca 4 liter og gjærer den ferdig og så umiddelbart før den bunnfeller tapper av en halv liter på ei flaske som korkes og settes i kjøleskap, har jeg da nok gjær i den for å sette en ny starter neste gang jeg trenger denne gjæra? Vil jo da he ei gjær som ikke har jobba særlig hardt og som vel skulle være i god form. Kan det være en god tanke eller har man ikke vært smart nok denne gangen heller...
 
Sjekk en nettside som heter brulosophy, der argumenteres det for denne metoden istedenfor å vaske gjær. Har også gjort det selv ned gode resultater.
 
Pleier å ta av ca 1-1,5 dl i et glass. Når jeg skal bruke det igjen går det veien om en liten starter som så steppes opp.
Lengste jeg har lagret i kjøleskap så langt er 3 måneder og ingen problemer å melde med det.
 
Største ulempen er vel økt forbruk av DME.
Har planer om å gjøre det samme på gjær som er vriene å få tak i [emoji4]
 
50g er vel peanuts.

Men forskjellen vs høstet gjær er at startergjæren aldri ser en skikkelig "kampsone". Mer forskjellige sukkerarter, humle, trykk etc. Så det blir vel en gjær som er litt nærmere utgangspunktet enn en husgjær.
 
Tilbake
Topp