Det er en enkel sak og fylle ferdig karbonert øl fra fat til flaske dersom du har riktig utstyr. Mange av oss som benytter fat, gjør dette.
Vedr. ditt opprinnelige spørsmål om å lagre på fat pga plass, er jeg mer usikker på...
Jeg lagrer på fat for å slippe flasking. Jeg ville aldri ha lagret noen uker på fat for så å fylle hele fatet på flasker. Jeg fyller for å ta med ut av huset, eller så tømmer jeg siste rest fra fat for å få frigjort fat og kjøleplass.
Det virke unødvendig komplisert bare for å spare litt lagerplass.
I tillegg var dette juleøl som ikke må lagres spes. kaldt. Du har sikkert en bod som passer. Juleøl er for meg en type øl som godt kan stå til neste jul. Oksydering er da mer risikabelt enn med en IPA som er ferskvare.
Min anbefaling er å tappe alt på flaske. Bruk fat om det hovedsakelig skal tappes fra fat. Tapp fra fat til flaske dersom du trenger litt fest eller 'gi bort øl'.
Takk for alle innspill. Siden planen hele tiden var å tappe på flasker, bl.a for å gi bort til jul så har jeg konkludert med at jeg flasker med en gang. Det som opprinnelig fikk meg til å lure på å lagre på fat var det at oppskriften jeg fulgte på "Andrimne Norsk Juleøl" som jeg fant i boka "Den norske Ølrevolusjonen" sto det at ølet skulle lagres 6 uker på 2C. Er det slik at lengden på lagring har mer å si en temperatur det lagres på ? Har en kjeller med god plass til oppbevaring av ølflasker, men der blir det aldri så kaldt.
peram