Lagring av juleølet

ThomasC

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi skal nå på søndag sette et juleøl på ekstrakt, og fikk en oppskrift av Bryggselv som vi har lyst til å bruke. Det står som følger i oppskriften:

Storage: 4 weeks primary, 4 weeks secondary.

Har hørt fler plasser at man ikke _MÅ_ stikke om til et nytt kar og sekundærgjære, og heller la ølet være i primærkaret. Men betyr dette at vi skal la ølet stå og gjære i 8 uker?? Synes det virker mye.. Det er en imperial stout der OG skal være 1.100.

Takker for hjelp og svar!

Selve gjæringen tar nok ikke 8 uker. Men jo høyere alkoholprosenten er, jo lengre tid tar det for ølen å modne seg. Så du kan jo flaske ølen etter endt gjæring, men den er nok ikke på sitt beste med det første.

Stemmer stemmer, men skal vi bare la den stå på gjæring i to uker for så å flaske dem? Synes det virka rart når det står 4 uker primær, 4 uker sekundær og 4 uker flaske.. Skal ikke åpne første øl før til jul, og sparer noen til neste jul igjen, så satser på det blir bra!

Du kan jo alltids la den modne seg på flaske, men personlig ville jeg hatt en såpass stor øl i hvert fall 4 uker i primær før jeg gjorde noe mer. Flasker kan være litt risky med tanke på bottle bombs når det gjelder en øl som dette, så sørg i hvert fall for at du får riktig F.G. før du flasker.

Jeg har også tenkt på å lage en juleøl basert på ekstrakt. Kan du dele oppskrift/produkter som du endte opp med her?

Jeg vil ikke anbefale 4 uker primær, 4 uker sekundær. Det holder med 2 uker på primær så sant du har hatt en stabil måling over noen dager. Deretter er det bare å flaske, karbonere et par uker i romtemperatur og sette brygget i kjøleskap (eller en annen plass hvor du har så kjølig og stabil temperatur som mulig)

Vi har ike kapasitet til å ha all ølet i kjøleskap men, hvordan blir det om vi oppbevarer flaskene i et rom som holder ganske stabilt rett under 20 grader?

Jeg oppbevarer all min ferdig øl på henholdsvis kontoret og lekerommet :) Det er det jeg har mulighet til, og det funker bra. Forskjellen ligger vel mest i at holdbarheten er en funksjon av temperatur (kortere på høy temperatur). Jeg drikker tydeligvis fort nok til at det ikke er noe problem. På høsten/vinteren oppbevarer jeg øl i utebod, som holder ca utetemp.

Mørke øl som imperial stout har jeg lagret i romtemperatur uten problemer opptil 1 år hvor det da var drukket opp. Jeg er ikke redd for å lagre mørke og alkoholsterke øl i romtemperatur, men jeg sier ikke at det er optimalt. IPA, APA, hveteøl o.l. bør absolutt lagres i kjøleskapet da disse taper seg relativt fort i romtemperatur.

Hva mener dere med relativt fort? Jeg har en batch belgian golden ale og en med american brown ale. Relativt fort, er det 2-3 måneder eller snakker vi kortere/lengre tid (langret ved ca 18 grader) ?

Har et annet spørsmål angående brygget, tenkte å bare poste det i denne istedet for å opprette en ny tråd:

Vi hadde planer om å tilsette noe nellik og kanel i brygget, men fikk høre fler plasser at vi måtte være ekstremt forsiktig, ellers kan det smake altfor mye av det gode. Så det resulterte i at vi ikke turte å hive krydderiet oppi.

Derimot tenkte vi at vi kanskje kunne koke opp en kanel / nellik te, kjøle ned og ha det oppi noen flasker, slik at det ikke ødelegger hele batchen om dette ikke skulle gå bra. Mitt spørsmål: Hvor mye vann burde jeg koke opp, hvor mye kanel (har kanelstang) og nellik skal jeg koke med, og hvor mye burde jeg ha av blandingen i flaskene?

Ølet er en imperial stout

Hei!

Vi skal nå på søndag sette et juleøl på ekstrakt, og fikk en oppskrift av Bryggselv som vi har lyst til å bruke. Det står som følger i oppskriften:

Storage: 4 weeks primary, 4 weeks secondary.

Har hørt fler plasser at man ikke _MÅ_ stikke om til et nytt kar og sekundærgjære, og heller la ølet være i primærkaret. Men betyr dette at vi skal la ølet stå og gjære i 8 uker?? Synes det virker mye.. Det er en imperial stout der OG skal være 1.100.

Takker for hjelp og svar!

Ta kontakt med Bryggselv og spør hvordan du skal tolke oppskriften. Vil ikke anbefale mer enn 4 uker i primær, da kan gjæren begynne å gjøre ugang, men kan tenkes at de med "4 weeks secondary" mener 4 uker på flaske. Vet at det er flere "skoler" ute og går, men jeg har gjort en vane av å ha 2 uker primær, deretter stikke om til ny dunk og lå stå 2 uker til (eller mer, avhengig av FG). For deretter å flaske og la de stå enda et par uker for karbonering. Ikke opplevd flaskebomber...

Tilbake
Topp