Lagring og modning

Mange øltyper krever, eller bør i det minste ha en tids modning eller lagring før konsumering.
Noen 1-2 uker, andre noen måneder, (evt år, de utelater eg fra spørsmålet/diskusjonen, da er autolyse et problem).

Altså, det er noe teoretisk tenkt, men får også en praktisk betydning, men er ment som en diskusjon på generelt grunnlag.

Kan eg modne et øl på gjæringskaret for så å konsumere det rett etter det er på fat?
Som f.eks. pils. "Må" det stå 2-3 måneder på fat/flaske og modne, eller kunne det stått på gjæringskaret?
Evt annet øl, la det stå 1-4 uker lenger på f.eks. 18-20 grader, for så å kalle det "ferdig" og konsumere det.
Eller, vil tiden uten gjærkake ha en betydning i seg selv?
Kan eg modne pilsen i gjæringskjøleskapet i 2-3 måneder før eg har den på fat og da vær verdig med ventetiden?

I en verden der en har flere fat en plass til fat og tappekraner, så kan noe slik bety noe.

Hva skjer i tiden uten gjærkake? Hvis vi og ser bort ifra autolyseproblematikken også, da det er få som har opplevd det hvis eg har forstått rett.
 
Lager i kjøleskap på 2-4 grader modnes nok best på gjærkaka, autolyse er ikke et stort problem for små batcher. Har ofte ølet over 4 uker på gjæren hos oss. Er på sjøen i 4 uker og setter som regel øl før jeg drar, så blir gjerne 5-6 uker før vi tapper. Prøver å få redusert tempen litt etter 3 uker på ale, men ikke alltid vi får det til. Tror det var en gang jeg har merket litt bismak på en julebokk ssom sto 8-10 uker rundt 10 grader.
 
Modning vs lagring av lager og mørke, kraftige øl.
John Palmer (Brulab #134) snakker om at ølet er på topp etter modning ("Maturation"), noe han definerer som når gjæren har ryddet opp etter seg, flokkulert og bunnfelt. Det tar 2-4 uker sier han. Deretter begynner oksyderingen oppfatter jeg at han sier.
Jeg er også der at jeg lar ølet stå på gjæren fram til det er klart før jeg fyller på fat. Så langt er det greit.

Men er det nok? Pils/lager sies å skulle ha lengre modningstid for å nå toppen trodde jeg.

Jeg tapper til fat etter at ølet er klart og uten gjærrester.
1. Vil ølet bli bedre av å la det stå lenger på gjæren?
2. Vil det bli bedre av å modne på fat oksygenfritt uten CO2 trykk?
 
Modning vs lagring av lager og mørke, kraftige øl.
John Palmer (Brulab #134) snakker om at ølet er på topp etter modning ("Maturation"), noe han definerer som når gjæren har ryddet opp etter seg, flokkulert og bunnfelt. Det tar 2-4 uker sier han. Deretter begynner oksyderingen oppfatter jeg at han sier.
Jeg er også der at jeg lar ølet stå på gjæren fram til det er klart før jeg fyller på fat. Så langt er det greit.

Men er det nok? Pils/lager sies å skulle ha lengre modningstid for å nå toppen trodde jeg.

Jeg tapper til fat etter at ølet er klart og uten gjærrester.
1. Vil ølet bli bedre av å la det stå lenger på gjæren?
2. Vil det bli bedre av å modne på fat oksygenfritt uten CO2 trykk?
Nei, jeg trur ikke ølet blir bedre av å stå på gjæren etter at modnigsfasen er over - men jeg trur ikke det blir dårligere, heller. Skjønt jeg begynner å kjenne meg litt ukomfortabel når det begynner å nærme seg 4 uker.

Jeg flasker, og etter karbonering er pilsen godt drikkbar. Da havner den i kjøleskap, og det tilsvarer vel kaldlagring. Jeg vil si at den når toppen etter noen få uker der. Jeg liker at den fremdeles har et litt ferskt preg, men jeg mener altså at den likevel har litt å tjene på i alle fall et par uker kaldt.

Det er vel ellers en smakssak når en synes ølet er best. Men jeg vil helst ha drukket det innafor et halvt år, sjøl om det holder seg greit et år og vel så det. Hjemmebrygg er ferskvare:).

Jeg vil tru at den ekstra lagringa - kaldt - uten trykk, har noe for seg. Men mye av poenget er vel å få felt ut mest mulig gjær og tåkemateriale, så det skal stå skikkelig kaldt, og du må få det vekk fra bunnfallet mens det er kaldt. Jeg tviler på at det er noen vits i det om du bare utsetter å trykksette fatet.
 
Tilbake
Topp