Lagring på dunk uten kullsyre

G

GeirØ

Da jeg ennå ikke har skaffet meg trykkflaske for CO2 lurer jeg på om det er noe i veien for å lagre ølet i mellomtiden. Har anskaffet et par Cornelius 19 liters, og ser for meg å sette ølet under trykk ikke så lenge før nytelsen skal finne sted. De to fatene er ikke nok til alt ølet jeg skal brygge fremover, med dertilhørende gjenbruk av gjær i tre påfølgende brygg etc...

Det jeg tenker på er å lagre på feks BetterBottle plastfat, eller rett og slett plastdunker. Renslighet er så klart en dyd, som alltid  :yes:

Er slik lagring noe særlig? Må ølet lagres karbonert?

Noen som praktiserer dette fra før??
 
Eg ville ha lagra på cornelius og unngått plastdunk. Det kan vere problem å få lokket gasstett utan trykk men det er først og fremst eit problem for kunstig karbonering og ikkje for lagringen sin del vil eg tru.
 
det burde gå an å lagre på plastdunk så lenge denne står mørkt og kaldt. hvor lenge skal du ha ølet på disse dunkene før du serverer det?
 
Problemet med plastdunken er at plasten ikke er 100% lufttett, slik at du vil få oksidering av ølet over tid (antageligvis ganske lang tid da). Fat, glassballonger og kanskje better bottle (produsenten påstår at de er lufttette, i hvert fall) er å anbefale for lagring over lengre tid.
 
Tilbake
Topp