Hei!
Etterhvert som vi brygger forskjellige typer øl, så dukker det samme spørsmålet opp. Hvor lenge skal det lagres, og i hvilken temperatur.
Så hvor lenge og i hvilken temperatur lagrer dere de forskjellige typene i?
Vi har følgende stående nå som vi lurer på
Pils
Amber Ale
Wit
Så kaldt som mulig uten at det fryser, er vel det raske svaret. Jeg bruker en kjellerbod som muligens holder 14-16 grader. Burde sikkert vært rundt 12 grader, uten at jeg tror forskjellen er merkbar stor.
En pils vil ha godt av å stå i noen uker før du drikker det, de to andre kan vel drikkes asap etter karbonering.
Jo, det er det. Men du spurte om lagring
Karbonering skjer i romtemp eller varmere, i 10-14 dager. Deretter lagres det. Og drikkes. Kan ikke bli feil, det.
Jo, det er det. Men du spurte om lagring
Karbonering skjer i romtemp eller varmere, i 10-14 dager. Deretter lagres det. Og drikkes. Kan ikke bli feil, det.
Mange øl blir jo bedre etter noen ukers lagring - den utvikler seg. Veldig lav temperatur vil "forsinke" utviklingen, vil jeg tro. Så det er jo litt avhengig av øltype, og når man ønsker at den skal være "ferdigmodnet". Hvis jeg måtte velge et snitt, ville jeg sagt 10 grader.
Har akkurat laget en pils, som ikke er helt ferdig karbonert, men jeg greide ikke la være å åpne en, før den var ferdig karbonert, og før den er lagret i det heletatt. Den smakte veldig godt, selv uten noe særlig kullsyre, men . . .den luktet ikke veldig godt . .litt "limaktig" .. Hva slags lukt kan dette være? Vet at det er 10-12 dager til jeg anser den for å være ferdig karbonert, og før noe som helst lagring, men hva kan lukten være ?
Det er litt svovelaktig. Når jeg lot glasset stå litt, og luftet litt ble "eimen" nesten helt borte. . ? Det blir vel sikkert borte når jeg "lagerer lageren" .. ?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.