Lambic/surøl, fra gjær dyrket fra flaske

Jeg prøvde å dyrke opp gjær fra et par flasker bringebær-lambic, og ser ut til å ha lykkes ok med dette. Jeg har en bok om surølbrygging, men den er såvidt påbegynt, og jeg har gjæren klar nå, så...

Vil dette fungere? Eller vil denne gjæren gi en helt annen smak enn den bryggeriet startet med? Tenker at bakterier og gjær kanskje vokser forskjellig, og at dette kanskje er vel dominert av villgjær, brettanomyces, etc.. Noen synspunkt?

Hvis ideen ikke er altfor tåpelig tenkte jeg å prøve uansett - innspill på oppskrift mottas da med takk! Jeg brygger med ekstrakt, og tenkte meg en blanding av hvete og pale, og det er vel stort sett så langt som jeg har tenkt. 50/50 ok? Andre tilsetninger?

Bryggebutikken stenger snart, så raske svar hadde vært bra :)
 
Jeg aner ikke noe om hvordan ekstraktbrygging av "lambic" fungerer, men ut fra hva jeg har lest om surølbrygging ville jeg gjort noe for å fått lite gjærbare sulkerarter og dekstriner i vørteren.
Off the top of my head ville jeg kanskje forsøkt som følger:
Ha en kjele ved siden av med 1 kg hvete helkorn (Møllerens er ferdig knust), 0,5 kg havregryn/hveteflak og 1 kg knust pale malt som du lager en minimesk med. Ville tatt ut 6 liter vann av oppskriften og hatt i kjele, varme til 40, tilsette korn og hatt følgende pauser:
15 min @ 34 C
15 min @ 55 C
45 min @ 68 C
Varme til ca 80 C (hold i ti min) og sile gjennom dørslag. Tilsett ekstrakt og vann og kok, kjøl og pitch på vanlig måte. La stå et par år.
Sist jeg brygget "lambic" forsøkte jeg meg på vedlagte (og infernalsk kronglete) meskeskjema, gøy, men tidkrevende...
y3ypyte5.jpg
 
Gard skrev:
Jeg aner ikke noe om hvordan ekstraktbrygging av "lambic" fungerer, men ut fra hva jeg har lest om surølbrygging ville jeg gjort noe for å fått lite gjærbare sulkerarter og dekstriner i vørteren.
Off the top of my head ville jeg kanskje forsøkt som følger:
Ha en kjele ved siden av med 1 kg hvete helkorn (Møllerens er ferdig knust), 0,5 kg havregryn/hveteflak og 1 kg knust pale malt som du lager en minimesk med. Ville tatt ut 6 liter vann av oppskriften og hatt i kjele, varme til 40, tilsette korn og hatt følgende pauser:
15 min @ 34 C
15 min @ 55 C
45 min @ 68 C
Varme til ca 80 C (hold i ti min) og sile gjennom dørslag. Tilsett ekstrakt og vann og kok, kjøl og pitch på vanlig måte. La stå et par år.
Sist jeg brygget "lambic" forsøkte jeg meg på vedlagte (og infernalsk kronglete) meskeskjema, gøy, men tidkrevende...
Takk for info! Jeg rakk å se den posten før jeg gikk til innkjøp, så nå har jeg hveteflak og knust helkorn hvete. Hveteflak har jeg allerede lest at skal være bra i lambic, men hva er det helkornhveten gjør?

Bryggedag blir i morgen. Dette er ikke akkurat verdens best forberedte brygg, men jeg prøver. Tenker å lese "Wild Brews" før neste... :)

Planen er delmesk med hveteflak, helkorn og palemalt - kanskje på samme måte som Gard, selv om jeg ikke vet bakgrunnen for de meskestegene - og la stå på gjæringskaret i lang tid, slik man vel skal med surøl. Tilsetter bringebær etter en stund, og lar dem ligge i til flasking. Mengde av de forskjellige ingrediensene har jeg ikke bestemt meg for enda. Tar utgangspunkt i 50/50 hvete/pale basemalt, og så brygger jeg bare 10 liter, siden dette bare er et eksperiment. :)
 
Mmmmm tja, hvis jeg først skulle brygge et øl som skal stå to år før det er ferdig... ville jeg kanskje satset på en oppskrift som er prøvd før...
Og kjøpt gjær og Brettanomyces ferdig på glass...

Men... high five for pågangsmotet... og surøl er interessant... så jeg ønsker deg lykke til!
 
En oppdatering, om noen skulle være interessert (og siden jeg selv ikke liker tråder som stopper opp "midtveis" når jeg søker etter informasjon...)

Jeg brygget dette som beskrevet over, og glemte det bort til sent i juli, da jeg tilsatte bringebær. Jeg klarte å rote bort hvor jeg skrev ned hvor mye bær jeg hadde i, men mener det var omtrentlig midt på treet etter hva "Wild Brews" anbefaler for en bringebærtilsetning. Satte det så i kjelleren på glassballong med folie godt pakket rundt åpningen.

Bærene var omtrent 50/50 nyplukkede, og fra fryseren. Jeg behandlet dem ikke på noe vis før tilsetning - i dette bryggets noe eksperimentelle ånd.

Smaksprøve nå i julen var meget lovende. Litt for pysete for min smak akkurat nå - jeg liker dem ganske sure - men det ville gjøre seg perfekt som en sprudlende velkomstdrink eller noe i den duren. Minner vesentlig om ølet som inspirerte det, som er Hornbeer Framboise. Lett syrlig, kraftig bærsmak, ingen nevneverdige usmaker som jeg kan kjenne. Litt i søteste laget fortsatt for et surøl er vel det eneste. Den lukter helt nydelig, og har en dyp rød farge.

Jeg lurer nå på hvor lenge jeg skal la det stå på bærene, og om det eventuelt like godt kan flaskes og modnes videre der - i så tilfelle lurer jeg jo på hvordan man beregner naturlig karbonering for et slikt øl. Det skulle vel bli mer og mer karbonert etter hvert som brettanomyces eller hva som nå er i ølet jobber videre. Om noen har innspill der så tar jeg gladelig imot. Skal nok finne frem Wild Brews (som jeg har forsømt i lengre tid..) og lese litt mer.
 
Med fare for å huske feil mener jeg at noe særlig mer enn et halvt år på bringebær er mye. Ett år og mer er vel forbeholdt hele kirsebær.
Hva var SG da du tilsatte bringebær?
Gjæret ølet kun i fire måneder før bærtilsetning?
 
Tilbake
Topp