Lambic

Jeg og en tørst kamerat var innom Cardinal i Stavanger i går for å drikke lambic. Vi hadde lest om dette spesielle ølet som ikke tilsettes gjœr, men  hvor man isteden lar vørteren stå i åpne kar for å gi den lunefulle villgjæren fritt spillerom. 

En flaske Cantillon Gueuze 100% Lambic-Bio kom på bordet etter at vi først hadde bladd opp den nette sum av NOK 194,- . Vi hadde som sagt ikke smakt denne typen øl tidligere og ble veldig overrasket begge to. Etter første slurk trodde jeg rett og slett vi hadde fått servert feil flaske og at dette var eplesider, men det var det altså ikke. Lys fin farge og en frisk syrlig smak. Vi var vel enige om at det smakte litt som engsyre. Utrolig godt i små mengder, men muligens litt i overkant surt i lengden.

Jeg fikk nå uansett veldig lyst til å prøve mer lambic. Er det noen som kan anbefale gode merker? Det hadde dessuten vœrt artig å brygge noe lignende engang. Er det noen som har erfaring med det, og hvordan ble resultatet?

Utvalget er ikke enormt i Norgen, men alt fra Cantillon er verdt å prøve. Drie Fonteinen og Oud Beersel er vel også å få tak i i polsystemet. Lambic (som man sjelden ser i ren form på flaske) og lambic-baserte øl er manna fra himmelen. Og det GÅR an å drikke det i større mengder! :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Drakk en framboisen på fredag som jeg fant på polet. Meget godt. Luktet og smakte bringebær! Surøl er absolutt ppå frammarsj i norge :)

Kan anbefale en tur til Belgia og besøke Cantillon. Mye godt der :) Kriek'en til Cantillon er også verdt et forsøk, selvom det er godt på en litt forbudt måte :)

Både Cantillion Kriek og Cantillon Rosé De Gambrinus har vært tilgjengelig på fat på Patricks i Kristiansand, begge fantastiske øl. Er blitt veldig glad i lambics selv, og kan anbefale alle tre som Gahr nevner. Spesielt 3 Fonteinen Doesjel og Oude Geuze. I tillegg har Mikkeller laget endel sure øl som absolutt bør smakes. Mikkeller Spontanale er tilgjengelig på polet.

madsun skrev:
Kan anbefale en tur til Belgia og besøke Cantillon. Mye godt der :) Kriek'en til Cantillon er også verdt et forsøk, selvom det er godt på en litt forbudt måte :)

Hadde ikke vœrt feil med en øl-tur  til Belgia nei, men i mellomtiden får jeg heller ta noen turer til på Cardinal. For et utvalg de har der! Nå hadde vel heller ikke de så voldsomt mange lambic varianter, men noe var det.

Er jo dessuten fantastisk at man kan få kjøpt slike kuriositeter på Vinmonoplet. Man kan si mye om statlige monopoler, men Vinmonopolet gjør i alle fall mye riktig når det kommer til satsing på kvalitet og spennende utvalg. 

igniztion skrev:
Både Cantillion Kriek og Cantillon Rosé De Gambrinus har vært tilgjengelig på fat på Patricks i Kristiansand, begge fantastiske øl. Er blitt veldig glad i lambics selv, og kan anbefale alle tre som Gahr nevner. Spesielt 3 Fonteinen Doesjel og Oude Geuze. I tillegg har Mikkeller laget endel sure øl som absolutt bør smakes. Mikkeller Spontanale er tilgjengelig på polet.

Godt å høre at Doesjel er bra, har en stående i skapet, ble litt ellemelle på polet når jeg så 3Fonteinen der..

neslekkim skrev:
Godt å høre at Doesjel er bra, har en stående i skapet, ble litt ellemelle på polet når jeg så 3Fonteinen der..

Jeg var heldig og fant den og Straffe Winter da jeg var på ferie i Bergen i sommer. Dessverre er det ikke noe spesialpol her i sør. Men de har jo Oude Geuze i standardutvalget i alle fall.

De fleste gode ølbarer har et utvalg av belgiske surøl. I Oslo er det vel Håndverkerstuene som har det beste utvalget, men også Schouskjelleren har et greit antall å velge i.

gustavf skrev:
De fleste gode ølbarer har et utvalg av belgiske surøl. I Oslo er det vel Håndverkerstuene som har det beste utvalget, men også Schouskjelleren har et greit antall å velge i.

Akkurat nå syntes jeg faktisk utvalget på Schouskjelleren var rimelig bra, masse bra i skapet ved baren, mulig de mer fancy er borte nå, men en Lamvinus skader aldri.

Det er verdt å merke seg at en del lambicer er søtet med sukker, for at de skal være mer "lettdrikkelige" for "hvermannsen". Dette gjelder mesteparten fra Mort Subite, Timmermans, Lindemans og de fra Boon som ikke har "oude" i navnet. Disse er også gode, men det blir en veldig nedtonet opplevelse i forhold til slik det egentlig skal være.

Var på interrail i sommer, og da stakk vi innom Delices et Caprices i Brussel. Eieren Pierre er skikkelig trivelig og har superpeiling på surøl. Etter at vi ga ham en flaske med hjemmelaget surøl, var han spandabel og ga oss en flaske med en ny, fersk geuze. Fortalte at det var en ny fyr i Belgia som tidligere har jobbet til Cantillon (tror jeg?) som har begynt å blande egne batcher med geuze fra lambic fra forskjellige produsenter. I og med at den var veldig fersk var den ikke så superspesiell, men desto mer friskere og lettdrikkelig! Anbefales, skal se om jeg klarer å grave opp en navn... Men uansett, er du interessert i surøl, stikk innom Pierre i Brussel og slå av en prat!

Polet har Rodenbach Grand Cru for tida. Raudt flamsk øl er ikkje ratt so surt som geuze, men snadder lell.

Arne M skrev:
slik det egentlig skal være.

Ikke helt enig at det finnes noe som 'slik det skal være'. Du fikk/får et glas med tykk bunn, en sukkerbit og en 'stoemper' i Belgia. Helt vanlig at mange liker det ikke alt for surt..

Vedlegg

• stoemper.jpg
    stoemper.jpg
    1,4 KB · Sett: 334
Tilbake
Topp