Langtidslagring av overgjæret øl

ost

 
Brygger for tiden Pale Ale og Porter, som eg ikkje får plass til å kjøleskapet..
Spørsmålet blir då om eg kan lagre dette i kjelleren (17 grader konstant temperatur) over lang tid (½ år) uten av dette går ut over kvaliteten?
Øla blir ettergjæret på flaske, er det da mogleg at det blir for mye kullsyre (evt eksplodering av flaske..) når den blir lagra ved 17 grader?

Helsing fersk maltbrygger
 
Det burde gå fint det, så lenge du ikke har en infeksjon i brygget som utvikler seg over tid. Men det kan man jo aldri vite (dvs du kan jo teste en flaske i ny og ne underveis, antar det var tanken..?!)
Nei, det kan ikke bli mer kullsyre med lengre lagringstid, den kullsyren som utvikles er ferdigdannet etter en uke eller to.
Så det trenger du ikke å bekymre deg for!
 
Smaksprøver er ingen problem, her skal det bli konsumert jevnlig! Da blir det lagring i kjelleren. Takk skal du ha!
 
I mangel av kald kjeller har jeg måttet ty til garasjen for lagring av heimebrygget. Store deler av året (også overskyede sommedager) holder den en grei temperatur. Men de varmeste dagene vi hadde i sommer (oppimot 30 grader + i skyggen) ble det jo i varmeste laget også i garasjen min. Jeg fryktet derfor at ølet ville bli ødelagt (det er flasketappet med karboneringssukker, og de fleste typene ligger "bare" rundt 4,5% alkohol). Nå har ølet riktignok ikke utviklet seg positivt i løpet av sommeren (der var ganske bra som ferskt), men DÅRLIG har det slett ikke blitt! Så konklusjonen må vel bli at øl uten noen "iboende infeksjon" tåler noen varme dager uten å ta altfor stor skade?
 
Tilbake
Topp