Langtidslagring av stout på fat

Har laget en stout som skal leveres inn til konkurranse om 8 måneder. Skal fates de kommende dagene, det jeg lurer på er om den skal lagres kaldt eller mer typisk romtemperatur/kjellertemperatur? Bør det også være karbonert fra første stund av eller bør jeg vente med det til det typisk er en måned igjen til konkurransen?
 
Kommer vel en del på hvilken smaks utvikling du ønsker, om du ønsker å bevare de smakene du har nå, eller ølet skal "modnes"
I første tilfelle kald lagring, ved modning noe varmere,f.eks kjellertemperatur.

Ville tro at du ihvertfall kunne trykksette fatet så det blir tett. Det er viktig at ikke oksygen slipper til, bortsett fra det spiller det liten rolle angående karboneringen..

Kan også vurdere noe slikt som å tilsette noe gjærbart (sukker/speise) for å redusere oksygen nivået etter tappingen på fat
(Avansert teknikk,lite brukt sjekk link under)
https://forum.norbrygg.no/threads/oxygen-scavenging-i-corneliusfat.38656/#post-437849
 
Flott svar! Da begynner jeg hvertfall med kjellertemperatur, som nå holder ca 14 grader, så for jeg ta en ny vudering til våren/sommeren når temperaturen i kjelleren begynner å stige.
Det med å tilsette sukker må jeg kanskje også titte nærmere på selv om jeg bruker å fylle fatet så og si oksygenfritt via ØL UT porten.
 
Kommer vel en del på hvilken smaks utvikling du ønsker, om du ønsker å bevare de smakene du har nå, eller ølet skal "modnes"
I første tilfelle kald lagring, ved modning noe varmere,f.eks kjellertemperatur.

Ville tro at du ihvertfall kunne trykksette fatet så det blir tett. Det er viktig at ikke oksygen slipper til, bortsett fra det spiller det liten rolle angående karboneringen..

Kan også vurdere noe slikt som å tilsette noe gjærbart (sukker/speise) for å redusere oksygen nivået etter tappingen på fat
(Avansert teknikk,lite brukt sjekk link under)
https://forum.norbrygg.no/threads/oxygen-scavenging-i-corneliusfat.38656/#post-437849
Så kaldt som du kan ned mot null grader er best (ved kald lagring)
 
Tilbake
Topp