Lasagnemølle og første AG (innspill ønskes)

Er ny her, hei på dere  :)

Har lest litt her og testet to bryggesett.
Første var en Muntons etellerannet pilsaktig (ble ikke så bra) og så en Coopers stout som jeg jazzet opp endel (ble overraskende bra).
Nok av det. Nå prøver jeg meg på en all grain like godt først som sist.

Fant en gammel pastamaskin oppe på kjøkkenskapet, og etter litt lett modding med Dremel og kappeskive har det blitt en drabelig flott mølle!
Trekker gjennom malten så det suser, det eneste som mangler er "noe" for å stoppe malten fra å renne over kanten av valsene og ramle ned på baksiden. Tenker tetningslist eller noe lignende gjør susen.

Er veldig interessert i innspill på knusingsgraden. Dette var generalprøven, den fikk én runde på innstilling #4 (på en skala fra 1-6).
Er det for fint malt?

Plukket opp en stor alu krabbekjele på Europris (199,-), en platekjøler fra bryggeland i sannergata, og noen ekstra dunker. Fra før har jeg dedikert kjøleskap og tempkontroller. Nå er det bare å pusle sammen bitene til lørdagens brygging. Mesking gjør jeg i et spann, lager en gjennomføring og bruker et gammelt dørslag ellerno til å sile.  
Mangler bare gjennomføring til kjelen, og en slange fra den til platekjøleren. Mener jeg husker noen tråder om det her et eller annet sted.

Er ute etter et friskt lyst sommerøl som selv damer kan falle pladask for. Plukket ut denne, mer eller mindre på måfå (den så ukomplisert ut) Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1914.0.html
Prøvde å kalkulere i beercalc, litt på feelingen ift utbytte etc. Tips og tricks til oppskriften?

Volume: 23 liters
OG: 1059
FG:
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 72 IBU
BU/GU: 1.22

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 1000 grammes
Pale Malt 7 EBC        5000 grammes

Mash schedule: 67 degrees for 90 minutes

Hops
Cascade 9% alpha   60 grammes 90 minutes
Cascade 9% alpha   40 grammes 15 minutes
Cascade 9% alpha   50 grammes 5 minutes
Citra 13.5% alpha   30 grammes dry hopped

Fermentation
Yeast: 1275 Thames Valley Ale

Tenker å vanne den ut til kanskje 1050 eller der et sted, avhengig av utbytte. Har også byttet tørrhumle fra Cascade til Citra, uten at jeg egentlig vet hvorfor. Gjærtypen ble anbefalt meg, det er en klaskepose. Har også en Coopers tørrgjær liggende, og en Nottingham.

------

EDIT: sh*t, beklager feilposting..

Vedlegg

• P1040175.JPG
    P1040175.JPG
    156,3 KB · Sett: 592
  • P1040180.JPG
    175,2 KB · Sett: 603
  • P1040181.JPG
    P1040181.JPG
    149,7 KB · Sett: 585
  • P1040179.JPG
    P1040179.JPG
    123,8 KB · Sett: 587
Høy Reodor faktor på den der! Og knusingen ser da slett ikke ille ut!  Men en IPA som "Dameøl"??  Nå drikker ikke min SWMBO øl i det hele tatt, så jeg er kanskje diskvalifisert til å si noe omdette, men jeg har iallefall et inntrykk av at bitre og smakssterke øl ikke er det de faller for først.  Derimot skal Wit være rene magneten (!)(??) og du har iallefall en oppskrift her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3581.0.html Enkel den også, men om du ikke har rett gjær skal du ikke prøve.  Da holder du deg heller til et øl du liker selv.

Om du ønsker å vanne den ut (de store bryggeriene kaller det for å "brygge den ned") før koking, må du være kalr over at utbyttet fra humlen øker - du får altså et enda bitrere øl.  Jeg er også redd for at et øl med OG på 1050, og med IBU på nærmere 80 kan bli ganske så ubalansert.  Du kan da gå ned på den første humletilsetningen, og kanskje også på tiden den koker med.

Hmm, gode poenger. Takk for dem.
Damer ER ymse, men ikke SÅ ymse. Min feks, ville ikke rørt en Wit med en 10 meter lang kjepp. Kanskje ikke en IPA heller, hva vet jeg?

Leste litt mer om forholdet BU/GU, tror jaggu jeg skal flikke litt mer på oppskriften gitt. Dette blir litt risky som første skikkelige brygg.

Går nok for en egen "oppskrift" (vill gambling) med pale/pilsner malt + cascade. Kanskje en Pale Ale med OG~50 og IBU på ca 40 et sted? Hørte forresten i lokal bryggesjappe at Carslberg pils har IBU 47? Kan det være riktig da?

Og Reodor bor egentlig i USA:  http://www.homebrewtalk.com/f11/using-pasta-maker-mill-grain-75784/ 
57 supre sider med reodormekking på pastamaskiner  ;D

Roffffffffeeeeeeeee!

Godt å ha deg i folden. Det er her du hører hjemme.  :ilike:

RawRoffe skrev:
Trekker gjennom malten så det suser, det eneste som mangler er "noe" for å stoppe malten fra å renne over kanten av valsene og ramle ned på baksiden. Tenker tetningslist eller noe lignende gjør susen.

Bruk noe vindusblikk eller lign, poppe det fast til det blanke stålet som rammer inn valsene..

Evt en salatbolle???

Ahh, poppe.... Den som hadde hatt en poppetang!

Jeg skal selvsagt bygge en voldsom innretning rundt kverna for å holde malten, håper jeg kan finne bruk for en salatbolle i den forbindelse.

Problemet med at malten ramler ned på feil side gjelder bare over den ene valsen, som man kan se på det rikt illustrerte bildet.
Det fikser jeg med noe mykt. Det ideelle hadde vært sånne børster som man brukte før i tiden for å hindre trekk under dører. Slags lang, tynn, kostelignende sak. Finner jeg ikke det får jeg heller bruke noe myk plast + gaffa eller en tetningslist.

Den pumpa ser jo snasen ut, men litt dyr kanskje? (Pris pr liter for dette første brygget kommer til å ligge i området årgangscognac allerede). Ser poenget med å kjøre kald vørter tilbake i kjelen, det funker jo ikke med hevert. Men bortsett fra det burde vel hevertprinsippet funke helt greit? 

Gjerne for meg!
Så den ble feilpostet og prøvde å slette den selv. Det gikk ikke, men kanskje en moderator kan?

RawRoffe skrev:
Gjærtypen ble anbefalt meg, det er en klaskepose. Har også en Coopers tørrgjær liggende, og en Nottingham.

Du bør vel lage starter på den klaskeposen? 1.5 litersflasker er mye brukt her på forumet, for du har vel ikke rukket å bygge magnetrører enda?

Der var brygget satt  ;D

Noen erfaringer:

Mølla fungerte som tusan. Kvernet i underkant av 6 kg malt på ett (veldig dårlig) batteri til den gode gamle dewalten. Kanskje 15 minutter?
Innstilling 5 fungerte best (av 7, der 7 er størst)
Glippen ble tettet med papp fra en luftpistolblink & gaffa.
Trakt ble laget av en plast dokumentmappe & gaffa. Tar 2 kilo malt.
Flatt hullbor 10mm passet akkurat i sveivehullet.

Lagde starter på en 1,5liters colaflaske, Wyeast 1275 Thames Valley.
Lot posen svelle ca 10 timer, blandet den ut med 9 dl vann + 100g lys DME. Lot den stå ca 18 timer.

Stasen står nå i skapet og koser seg på 18,7 grader, noen beskjedne plopp har det også blitt  ;D

Vedlegg

• bilde(1).JPG
    bilde(1).JPG
    933,8 KB · Sett: 342
Clas ohlson har en justerbar pastamaskin til 499, kan en modifisert slik være et godt alternativ til en corona som førstemølle?

Tilbake
Topp