Lav FG.... Noe galt ?

Brygget en Kølsch med OG 1048, nå etter 24 dager i 16 grader så måler jeg FG på 1003. Er det noe galt med ølet ? Aktivitet i gjærlås ca hver 1,30 min. Lukter ikke stygt av den, kan ikke si at det smaker stygt heller.
 
Espfark skrev:
14 dager skal det stå..........lite svar å få  :(
Tull og svada. :)
Det skal stå til det er ferdig.
Aktiviteten er nok over, hvordan mesket du? 1003 høres tynt ut, men jeg har laget øl med FG på 1005-1007 som har vært gode øl.
 
Ble mesket ganske lenge pga feil på bryggeren. Mesket med pumpe fra kaldt vann til 65 grader. Holdt tempen der i 1 time før vi fikk tempen opp på 80 grader og skylte med 10 liter vann på 80 grader.
 
Hvilken gjær brukte du?

Hvor lang tid mesket det før du nådde 65gC?
Lav meske temp kan være grunn. Men som allerede sagt det betyr ikke
nødvendigvis dårlig øl
 
Ble ganske lenge siden vi måtte koble ut sikringen for overoppheting. Kanskje en time på ca 50 grader før vi fikk den opp i 65 grader. White labs Kølsch 2 liter starter 200 g spraymalt.
 
Espfark skrev:
Ble ganske lenge siden vi måtte koble ut sikringen for overoppheting. Kanskje en time på ca 50 grader før vi fikk den opp i 65 grader. White Labs Kølsch 2 liter starter 200 g spraymalt.
Der har du sannsynligvis årsaken :) øllet blir nok sterkere og tynnere enn beregnet, men trolig fult brukbart likevell :)
 
Hvis det smaker helt pyton kan det vere ødelagt...
Men det er vel ikke tilfelle her så da er det bare å fortsette som planlagt med flasker eller fat :skitbra:
 
Synes ikke det smaker direkte stygt, men så har jeg aldri smakt øl på det stadiet og er ikke sikker på hvor godt det skal smake :) Dama lukta og mente det ikke lukta stygt og hun har luktesans som en narkohund :p ( selv den minste smygeren kjenner hun )
 
Jeg vil tro ølet blir godt. Blir litt mindre maltsmak og et ganske tørt øl, mere likt som fabrikkøl. La det lagres og jeg tror ølet blir en vinner som leskende sommerøl.
 
Høres bra ut :) Sjekket Brown ale nå. Den har stått i ti dager og hadde en OG på 1056 og nå en FG på 1004. Stått å gjæret i 17 grader. Den smakte godt og luktet godt :) Hva kan vi gjøre galt som gjør at FG blir så lav. Legger ved fremgangsmåten vår.


Pale ale malt 5,9 kg
Karamellmalt 0,3 kg
Sjokolademalt 0,1 kg

Golding pellets 60 g koke 1 time
Cascade pellets 10 g koke 30 min
Saaz pellets 10 g koke 5 min

Lys sirup 0,5 kg tilsatt etter 55 min koking

White labs California ale i 1 liter starter 100g spraymalt

Gjæres ved 16-20 grader i 2 uker.

Modnes i kjellertemp.

OG 1056
FG 1009
ca. 6%

OG-FGx1000/7,6 = ABV (%)

18/1-13

-Kompaktbryggeriet full med vann (15cm under kant).

-Mesket i 65 grader i 90 min.

-Fikk vørter opp til 80 grader.

-Skylte med 5 liter vann på 80 grader.

-Fjernet øverste laget med malt.

-Skylte med 5 liter vann på 80 grader.

-Målte OG til 1054 ved 20 grader.

-Vørter koker og humle tilsettes som i oppskrift, etter 55 min tilsatte vi sirup og satt i kjøleren(desinfisering). Kjølingen ble satt igang etter 1 time koking. Kjøling tok ca. 1 time. Tappet av vørter for å måle OG. Når Vørteren var 25 grader så tappet vi det over i gjæringskaret (desinfisert med starsan) og gjær ble tilsatt. (Veldig aktiv gjæring etter kort tid.)

-OG ble målt til 1056

- 26 liter vørter på gjærdunken

-Står til gjæring på 16 grader.
 
Lav FG kommer av lav mesketemperatur. Lav mesketemperatur gir lav FG som gir et tørt øl med mindre maltsmak. Høy mesketemperatur gir høyere FG som gir et fyldigere øl med mere sødme og maltsmak. Alle oppsett for mesking har sine egne hemmeligheter som du må finne ut av. Prøv å øke mesketemperaturen fra 65 til 67 grader og se om du får noen forskjell.
Etterhvert vil du finne ut av ditt utstyr og kan vite at f.eks når en oppskrift sier mesking på 66 grader så må du bruke 68 grader for å få tilsvarende på ditt oppsett.
En annen forklaring kan også være måleutstyret ditt. Er temperaturgiveren din rett? Kanskje den viser 2-3 grader feil? Hvordan er det med oschellvekten din, er den rett og blir brukt rett?
Jeg vil faktisk tro i ditt tilfelle at temperaturgiveren din er feil?
 
Trur det  være svaret. Vi hadde 65 grader som ble målt på bunnen av Kompaktbryggeriet. Når jeg søker på sidene her så finner jeg ut av en annen tråd at det er 3-4 grader forskjell til toppen. Da har vi mesket på ca. 61 grader hvis det som står i tråden stemmer. Lært noe nytt og tusen takk for svar ;)
 
1.005 er lavt når OG er 1.056, selv med en mesketemp på 65 grader.
Lav FG kan også skyldes infeksjoner (villgjær). Og det er ikke alltid man legger spesielt merke til slike infeksjoner. Ølet gjærer bare veldig langt ned. Også kjent som "Gusher-infection".
 
Hvordan får jeg svar på det da ? Vil det smake stygt av ølet etter det har vært på flaske. ?

Desinfiserte flasken til starteren med starsan.

Desinfiserte gjæringstanken med starsan.

Ikke rørt eller gjort noe med vørteren etter at den var kokt bortsett fra å tømme den i gjæringstanken. Eneste jeg kan komme på da må være kranen til Kompaktbryggeriet. Mesket med pumpe gjennom den til vørteren kom opp til 65 grader. Deretter manuelt når den skulle opp til 80 grader.

Noen meninger ?
 
Wlp01 gjærer langt ned så meske temp på 65 er lavt.
Ikke konkluder med infeksjon før det er karbonert og man har smakt på det.

For meg høres det ut so. Lav meske temp. Prøv å øk temp med noen grader.
Husk at type gjær, meske temp og hvor mye spesial malt man bruker vil avgjøre FG.

Viss man tar i utgangspunkt at man bruker samme gjær hele tiden vil meske temp fra en pale ale til en staut variere med noen grader.
 
Espfark skrev:
Hvordan får jeg svar på det da ? Vil det smake stygt av ølet etter det har vært på flaske. ?

Desinfiserte flasken til starteren med starsan.

Desinfiserte gjæringstanken med starsan.

Ikke rørt eller gjort noe med vørteren etter at den var kokt bortsett fra å tømme den i gjæringstanken. Eneste jeg kan komme på da må være kranen til Kompaktbryggeriet. Mesket med pumpe gjennom den til vørteren kom opp til 65 grader. Deretter manuelt når den skulle opp til 80 grader.

Noen meninger ?

Du vil merke det ved at du får en liten fontene når du åpner ølflasken :) Her ser det imidlertid ut som om lav og lang mesking er "synderen" 8)
 
Tilbake
Topp