Lav meskeeffektivitet

Hvis jeg skal trekke fram noe jeg mener er viktig for å få et godt utbytte så er det å røre i mesken underveis. Gjør jeg ikke det blir det dårlig utbytte. En kraftig meskespade, nok vann til å løse opp mesken godt og løfte malten som ligger på bunnen innimellom.

Jeg hadde, som @lowland en Speidel 50L en periode og slet med utbyttet på den. Jeg likte ikke måten den skyller fra bunnen, tror de to kraftige pumpene lager kanaler i mesken selv om det ligger et filter mellom. Og det var tungvint å røre i mesken fordi man måtte ta av filteret på toppen først. Så jeg kvittet meg med den nokså fort.

Det var selvsagt ikke typen kvern jeg tenkte på, men at min erfaring er at man trygt kan la butikken ta seg av kverning, uten at det går ut over utbyttet. Så har andre en annen erfaring, helt greit det.
Det var nå en spøk.

Poenget mitt var at vi ikke kan generalisere våre individuelle erfaringer, hverken når det gjelder butikkverning eller skylling. Jeg våger påstanden at vi kommer best ut av det i det lange løp med egen kvern - brukt riktig - og med å følge rådet om å skylle langsomt - ikke fortere enn en liter per minutt - dersom vi bruker kontinuerlig skylling. Og så kan det godt hende at man i enkelttilfeller - som ditt - ikke vil oppleve noen forskjell.

Å få godt utbytte av skyllinga dreier seg jo dessuten om mer enn bare hastighet. Det er et par feil man kan begå - men du gjør dem åpenbart ikke:).

Poenget mitt var at vi ikke kan generalisere våre individuelle erfaringer, hverken når det gjelder butikkverning eller skylling.
Akkurat, det er derfor jeg er så nøye med å si ‘min erfaring er’. Mens du sier ‘jeg våger påstanden’. Er ikke det en form for generalisering da? ;)

Tilbake
Topp