Lav meskeeffektivitet

Hvis jeg skal trekke fram noe jeg mener er viktig for å få et godt utbytte så er det å røre i mesken underveis. Gjør jeg ikke det blir det dårlig utbytte. En kraftig meskespade, nok vann til å løse opp mesken godt og løfte malten som ligger på bunnen innimellom.

Jeg hadde, som @lowland en Speidel 50L en periode og slet med utbyttet på den. Jeg likte ikke måten den skyller fra bunnen, tror de to kraftige pumpene lager kanaler i mesken selv om det ligger et filter mellom. Og det var tungvint å røre i mesken fordi man måtte ta av filteret på toppen først. Så jeg kvittet meg med den nokså fort.

Det var selvsagt ikke typen kvern jeg tenkte på, men at min erfaring er at man trygt kan la butikken ta seg av kverning, uten at det går ut over utbyttet. Så har andre en annen erfaring, helt greit det.
Det var nå en spøk.

Poenget mitt var at vi ikke kan generalisere våre individuelle erfaringer, hverken når det gjelder butikkverning eller skylling. Jeg våger påstanden at vi kommer best ut av det i det lange løp med egen kvern - brukt riktig - og med å følge rådet om å skylle langsomt - ikke fortere enn en liter per minutt - dersom vi bruker kontinuerlig skylling. Og så kan det godt hende at man i enkelttilfeller - som ditt - ikke vil oppleve noen forskjell.

Å få godt utbytte av skyllinga dreier seg jo dessuten om mer enn bare hastighet. Det er et par feil man kan begå - men du gjør dem åpenbart ikke:).

Poenget mitt var at vi ikke kan generalisere våre individuelle erfaringer, hverken når det gjelder butikkverning eller skylling.
Akkurat, det er derfor jeg er så nøye med å si ‘min erfaring er’. Mens du sier ‘jeg våger påstanden’. Er ikke det en form for generalisering da? ;)

Akkurat, det er derfor jeg er så nøye med å si ‘min erfaring er’. Mens du sier ‘jeg våger påstanden’. Er ikke det en form for generalisering da? ;)
Det er ikke en generalisering ut fra mine individuelle erfaringer. Langsom skylling har jeg fra Palmer; det er sånn "ABC-kunnskap", og jeg har aldri sett den bestridt. Det er dessuten rimelig logisk - men det er også rimelig logisk at det spiller mindre rolle når du bruker forholdsvis mye skyllevann. Og det kan du gjøre når du brygger de lettere øltypene. Da er det dessuten også mindre sukker som skal vaskes ut.

Når det gjelder det å ha egen kvern, er det en annen type kunnskap. Men det bygger på det enkle faktum at kverningsgrad har betydning for utbyttet du får - og at det kan ha ganske stor betydning om du maler altfor grovt. Forretningene har ulike typer møller, og det er sikkert variasjon både når det gjelder mulighet til å justere kverninga til kundens behov, og viljen til å gjøre det.

Det er ikke en generalisering ut fra mine individuelle erfaringer. Langsom skylling har jeg fra Palmer; det er sånn "ABC-kunnskap", og jeg har aldri sett den bestridt. Det er dessuten rimelig logisk - men det er også rimelig logisk at det spiller mindre rolle når du bruker forholdsvis mye skyllevann. Og det kan du gjøre når du brygger de lettere øltypene. Da er det dessuten også mindre sukker som skal vaskes ut.

Når det gjelder det å ha egen kvern, er det en annen type kunnskap. Men det bygger på det enkle faktum at kverningsgrad har betydning for utbyttet du får - og at det kan ha ganske stor betydning om du maler altfor grovt. Forretningene har ulike typer møller, og det er sikkert variasjon både når det gjelder mulighet til å justere kverninga til kundens behov, og viljen til å gjøre det.
Jeg vet at både sakte skylling og innstilt mølle etter ditt utstyr er en stående anbefaling i bryggemiljøet.

Jeg bare sier at det kan gi like godt utbytte å ikke bry seg så mye om dette. Jeg tror ikke jeg ville økt mitt utbytte med en eneste prosent ved å kjøpe meg mølle, justert den perfekt og tidoblet skylletiden. Så hvorfor skal jeg gjøre det?

Jeg bare sier at det kan gi like godt utbytte å ikke bry seg så mye om dette. Jeg tror ikke jeg ville økt mitt utbytte med en eneste prosent ved å kjøpe meg mølle, justert den perfekt og tidoblet skylletiden. Så hvorfor skal jeg gjøre det?
Med meg går skylletiden direkte kobla mot kverningsgrad og maltmengde. Er silkaret fullt med finmalt innhold så tar det mange timer å skylle. Er det en 1.040 mesk med 1.2 mm kvernet så renner det rett gjennom. Men null sjans for at jeg da får 90% utbytte i mesk med kontinuerlig skylling.

Klart at en proff-mølle som er stilt rett vil gi et godt resultat. Ofte bedre enn en tilfeldig liten mølle hjemme hos bryggere.

En annen ting er å sjekke hvilket "Yield%" tall Brewfather har for kornet du bruker. Jeg opplevde veldig feil meske effektivitet på noen brygg (riktig nok motsatt vei) når jeg brukte Fuglesang Pilsner malt. Det viste seg at yield tallet som lå inn fra brewfather på denne var feil. Evt. en variant av dette er at malten du har fått er "dårlig" og gir mindre utbytte en forventet for denne.

En annen ting er å sjekke hvilket "Yield%" tall Brewfather har for kornet du bruker. Jeg opplevde veldig feil meske effektivitet på noen brygg (riktig nok motsatt vei) når jeg brukte Fuglesang Pilsner malt. Det viste seg at yield tallet som lå inn fra brewfather på denne var feil. Evt. en variant av dette er at malten du har fått er "dårlig" og gir mindre utbytte en forventet for denne.
Ja, opplever dette med Bonsakmalt som ofte gir større utbytte enn det som er lagt inn i Brewfather. Dette vil vel også kunne variere fra år til år ut fra vær og andre forhold for dyrking av korn?

Så er det et spørsmål om riktig veiing på bryggebutikken også. Det kan påvirke OG, og dermed også det som vises som meskeeffektivitet i Brewfather.

Det vil alltid være forskjeller, og kanskje særlig pga. årlige variasjoner. Men jeg har vondt for å se at det har dramatiske konsekvenser. For bryggeriene, derimot, kan de være viktige. De skal jo beregne alkoholprosenter riktig, og ha jevn kvalitet. For oss spiller det liten rolle om vi bommer med et par poeng.

Ja, opplever dette med Bonsakmalt som ofte gir større utbytte enn det som er lagt inn i Brewfather. Dette vil vel også kunne variere fra år til år ut fra vær og andre forhold for dyrking av korn?

Så er det et spørsmål om riktig veiing på bryggebutikken også. Det kan påvirke OG, og dermed også det som vises som meskeeffektivitet i Brewfather.
Yield er min-max. Kan f.eks. Bonsak oppgi minimum, mens andre et gjennomsnitt?

Veiing ja. Gir butikken ut 5% ekstra malt då smiler bryggeren for det var jo godt utbytte derfra og alt sånt. Tjener mer på god omtale enn man sparer på noen hundre gram basemalt.

På Tautra hadde vi foredrag fra Bonsak. Der kom det frem at de tidligere hadde undermodifisert malt, men at det nå var historie. Bonsak skal derfor ikke ha en mye lavere Yield i Brewfather

Ser at Bonsak Fairytale ale ligger med to poeng høyere potensial enn Bestmalz pale ale i Brewfather nå så det er sikkert rettet opp.

Tilbake
Topp