Mesket på 60-62 grader i går med biab of endte opp med mye lavere utbytte enn forrige gang med normal temp. Skal sies at jeg mesket i femten min lenger forrige gang, men jeg bommet veldig på OG i går så lurte på om temperaturen har noe å si?
Du må meske lengre på lav temperatur. Tripel og saison mesker jeg gjerne på 62C for et tørt resultat, men da får mesken stå i 90min. Får da 75-80% effektivitet.
Jeg får utgjæring på 90%, noen ganger over, etter mesk på 62C. Siste tripelen min gikk fra 1.069 + sukker => 1.077 ned til 1.005. Har også hatt aggressiv utgjæring uten sukker i vørteren, men da litt lavere.
Beergeek'n min har ihvertfall nådd 1.026 på bare 3 dager,
noe jeg syntes er ganske bra mtp på 25% spesialmalt
Tenker den får enda litt mer fart på seg etter ett par espresso shots
Angående spesialmalt så ble det nylig posta en artikkel om et ganske utførlig eksperiment på gjærbarheten av krystallmalt, der det viste seg at den er mye høyere enn mye informasjon skulle tilsi.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.