Lav oechslevekt

jeps

I forbindelse med mitt siste brygg, har jeg kokt opp 3,6kg med muntons light malt extract, samt 500g Muntons light spraymalt. Total væske i gjæringsdunken er 22-23 liter.  Målte oechslevekten til 1,032! ??? I følge oppskriften burde dette ha en vekt opp mot 1,055. Er det noen som har lignende erfaringer, evt kan fortelle meg årsaken.

Dette hørtes merkelig ut... er du sikker på at oechslevekten viser riktig? Har du sjekket ved riktig temperatur, den skal vise korrekt ved rundt 20 C. Hvis vørteren er for varm går densiteten ned og hydrometeret viser således en for lav verdi... :)

En annen mulighet: Kokte du hele vørteren, eller tilsatte du vann etterpå? Om du gjorde det siste, kan det godt hende at vørteren ikke er skikkelig utblandet i gjæringsdunken, så du har bare tatt prøven fra et sted med tynnere vørter.

Takk for svarene.  Egentlig kan jeg bare avslutte med å svare Ja som tilsvar til forslagene :) Vørteren var nok kanskje noe varm (max50grader), likeledes hadde jeg kokt opp 15liter vann i forkant, så muligheten for  at blandingen var  litt "lett" i prøveområdet kan ikke utelukkes. Jeg kjøpte en ny oechslevekt for å teste dette og. Og ja den viste 1.060   i vekt (den gamle viste fortsatt kun 1.035). Med andre ord, - prøven ble (antagelig) tatt av for varm vørter i ett "lett" område av et  instrumentet som var ødelagt!  Jeg har nå" vannet"  ut vørteren til ca. 28liter for å få en lagerøl type med en normal styrke og gjæren er tilsatt. Jeg håper derfor at det som  skal gå galt nå har skjedd............  :)

Tilbake
Topp