Lav OG, hva gjør jeg?

Målet var å brygge to 25l ipa.

Fikk lav OG på begge brygg, skylder på uvant utstyr, ustabil temp, og sikkert feil kverning i tillegg.
Rundt 1035 på begge, og ble rimelig skuffet.

De er begge satt til gjæring i går.

Er det mulig å helle i sukkerlake, evt. Ekstrakt/spraymalt i ettertid?

Litt kjipt å få lettøl, når man vil ha ipa. Går bra å bare få opp OG littegrann.

Det var da veldig lavt. Er du sikker på at målingen er riktig? Om vørteren er varmere enn 20 °C, vil du få for lav SG (siden vann utvider seg og får lavere tetthet ved høye temperaturer). Oppskrift / fremgangsmåte?

ca. 65 g i 90 min (kanskje noe lavere til tider, som ble kompanser med varmt vann), skylling med ca 75g.
Isolerte med liggeunderlag og ulltepper, og var påpasselig med sirkuleringen.
Mulig det ble 50/50 med meskevann og skyllevann.

Brygget med meskepose i gryte 38 liter.
Kokte vel en 30 liter i 1,5time.
Kjølte ned med spiral på 20min til 20 grader, lot det stå litt etterpå så ting fikk lagt seg i bunn.
Endte opp med 25 liter på begge, pluss ca 2 liter med trub og humle i bunn som ikke ble med.

Målte OG etterpå.

Skylling med BIAB er vanskelig å få til effektivt, så neste gang kan du prøve å meske så tynt som mulig, og skylle tilsvarende mindre. Og rør godt i mesken mot slutten. Men når du får 50 liter totalt utav en gryte på 38 liter, betyr det at du kokte konsentrert og tilsatte vann etterpå, eller er det to separate batcher? Om du tilsatte vann, vil vørteren være mer konsentrert i bunnen av gjæringskaret og målingen blir igjen feil.

Men for å svare på det om tilsetting av sukkerlake eller ekstrakt i ettertid, så bør det gå. Jeg ville definitivt brukt maltekstrakt, kokt opp i en passende mengde vann, for sukker vil bare tynne ut ølet og gjøre det tørt.

Jeg brukte ikke vann til å kjøle, brukte en spiralkjøler.

I mangel på ekstrakt og spraymalt ble det demererasukker jeg falt på. Så krysser jeg fingrene for at det ordner seg. :attevar:

Kanskje den kan minne om en innis & gun?

Hehe, nei dette gikk dårlig...Det får bli det det blir, og heller skrive det på tabbekvota mi.

Skal gå grundig gjennom utstyret før neste gang ihvertfall.

På de siste 3 BIAB Bryggene mine, har jeg fått stabilt 83-85% utbytte. Jeg mesker med ca 17 liter vann, litt avhengig av mengden malt, og justerer temperaturen med 5 liter varmt vann iløpet av 90min mesken. På 4-5kg korn vil jeg da sitte igjen med 17 liter vørter. (Hvert kilo korn absorberer 1 liter vann) Deretter skyller jeg over kornet inni posen med 10 Liter 80-90 grader vann, mens jeg får noen til å holde posen. Prøver å passe på teknikken, slik at jeg får varmtvann over alt kornet liksom. Jeg står ikke bare passivt og skyller i midten.

Etterpå lar jeg posen renne godt av seg, også har jeg alltid 90min kok. Da bruker jeg å sitte igjen med 23-24 Liter vørter.

Bruker også Protafloc ved 15min. Etter kjøling lar jeg vørteren sitte til det meste er bunnfelt. Deretter bruker jeg hevert til å overføre. Bruker som oftest å miste en liter eller to til trub, men prøver å få med det meste ;)

Ja, det høres jo ikke ut som om vi har bruke så veldig forskjellige metoder.
Jeg pleier å ligge på 70-75% utbytte.
Skal finne på noe noe lurt til neste brygg.

takker for tips.

jeg har fått samme problem etter brygging i går.. to brygg og begge to rundt 1030-1034 OG..
begge to ca 23liter; en IPA (anbefalt OG 1060) og en Red Ale (anbefalt ca 1050).

så mitt spørsmål, relatert ditt problem;
1. Er det noe malt-ekstrat som er anbefalt foran andre? (usikker om det er smak m.m)?
2. kjøpes disse på dagligvare-butikk eller må man på web'n
3. hvilke mengder er det her snakk om..? for å øke OG'en fra f.eks 1030 til 1060..

det er jo litt gøy å få slike problemer under brygging også.. -eneste måten en lærer på :)

Tilbake
Topp