Lav temperatur ved innmesking

Jeg skal brygge en lys lager (Pilsner) til helgen, og lurte litt på hva folk mener om temperaturen ved innmesking?
Det er vel vanligvis anbefalt å ha meskevannet noen grader høyere enn mesketemperaturen fordi temperaturen vil synke litt når man tilsetter "kald" malt. Men spiller det noen rolle om jeg tilsetter malten ved mesketemperatur? den vil jo synke noen grader før den stiger opp igjen til rett mesketemp, men gjør det noe for/mot når det er pilsner malt jeg bruker, og skal lage en lys lager?
 
Vel, det er vel ikke noe poeng i å bomme. Hvis du mesker inn direkte på sakkarifikasjonstemperaturen, er det definitivt et poeng å treffe, siden mye skjer i starten. Hvis du skale treffe 65, er det kanskje ikke så farlig om du starter på 63, men om du skal ha 68, er det verre.
Likevel; skal du bomme, er det sikkert bedre å starte lavere enn høyere.

Denne bruker å funke rimelig greit: http://www.brewheads.com/strike.php (Husk å måle temperaturen i malten, ikke gjett på den!)
 
Der var også en kalkulator for utregning til å heve mesketemp ved å tilsette "boiling water". Er det ingen ulempe for noe av kornet å bli utsatt for kokende vann?

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
 
Ikkje sikkert det har så veldig stor betydning mr.B. Men, om du bryggar samme ølet neste gang og prøver då å treffe på direkten vil det kanske ikkje bli heilt likt. Så skal du kopiere deg sjølv, så er det lurt å gjere likt fra gang til gang.
 
Tilbake
Topp