Lav utgjæring wlp051

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
hei der
Har en am.blonde på gjæring på 11. Dagen. Mesket en time på 65c, så 72 og 78c. Gjærstarter og oksygen rett i vørter. Pitche på 18c, 20 i ei uke, 21-22 siste dagene. Tørrhumling dag 8
Den ser ut til å flate ut på 1.018. Plopper fortsatt, men det er nok mest co2. Sg har vært relativt stabil siste 5-6 dager.
Første gang med wlp051 for min del. 65-66%utgjæring er i laveste laget. Flere med samme erfaring?
Kan ikke se at jeg har gjort noe direkte feil her, så innspill tas imot. Satte av en liten slant av en for stor starter. Kan d være en ide å ha i denne ? Evt litt us05? Smaker forsåvidt lite søtt...
Tanker?
 
hei der
Har en am.blonde på gjæring på 11. Dagen. Mesket en time på 65c, så 72 og 78c. Gjærstarter og oksygen rett i vørter. Pitche på 18c, 20 i ei uke, 21-22 siste dagene. Tørrhumling dag 8
Den ser ut til å flate ut på 1.018. Plopper fortsatt, men det er nok mest co2. Sg har vært relativt stabil siste 5-6 dager.
Første gang med wlp051 for min del. 65-66%utgjæring er i laveste laget. Flere med samme erfaring?
Kan ikke se at jeg har gjort noe direkte feil her, så innspill tas imot. Satte av en liten slant av en for stor starter. Kan d være en ide å ha i denne ? Evt litt us05? Smaker forsåvidt lite søtt...
Tanker?

Hva er OG/utgjæringsprosenten? Denne gjæren skal ikke gjære så langt ut, i følge beskrivelsen, men du har jo på den annen side mesket for høy gjærbarhet. Så med mindre du har grunn til å anta at du kan ha ligget høyere, ville jeg vel vente en utgjæring et sted mellom 75 og 80%.

"Plopper fortsatt, men det er nok mest co2." Det er jo CO2 som produseres under gjæringen - og noe særlig annet er det ikke som forsvinner ut av gjærlåsen:) - så så lenge det plopper, foregår det noe nedi der. Hvor hyppig plopper det?
 
Hei. Ligger på ca 65% utgjæring nå. Mulig den vil fortsatt jobbe seg nedover, den et vel litt treg av seg den gjæra.
Mulig det skjedde noe feil under mesking, må i såfall sjekke ut termometeret nøye (bb30 og løst termometer)
 

Vedlegg

  • 4575EABF-8355-4C78-8819-4594421B9A71.png
    4575EABF-8355-4C78-8819-4594421B9A71.png
    344,2 KB · Sett: 19
Hei. Ligger på ca 65% utgjæring nå. Mulig den vil fortsatt jobbe seg nedover, den et vel litt treg av seg den gjæra.
Mulig det skjedde noe feil under mesking, må i såfall sjekke ut termometeret nøye (bb30 og løst termometer)

Siden du pitcha gjær fra starter, og brukte oksygen også, regner jeg med at det ikke er noe feil med gjæren eller gjærbehandlinga. (Det du kan gjøre gæ'ernt der, er å la gjæren bli stående og snurre på røre'n etter at sukkeret er spist opp. Da tømmer den lagrene sine igjen, og kan bli ganske slapp.)

Hvis ølet smaker som det er ferdig utgjæret, så er det antakelig det - sjøl om det er en veldig lav utgjæringsprosent. (Jeg skal flaske en mild i dag som bare har 66%. Men den meska jeg på 68 grader, og den er gjæra med wyeast 1318, som heller ikke gjærer særlig godt ut. Den er tørr nok. Kunne godt tenkt meg den litt mindre tørr, faktisk:).)

Men la den stå et par dager til, i alle fall. Plopper det mer enn 3-4 ganger i minuttet kan den kanskje droppe et poeng til eller to.
 
Sånn til orientering:
Lot den stå i 4-5 dager ekstra. Den flata ut på 1015, dvs drøyt 70%utgjæring. Det er vel det en kan forvente.
Lærdom: wlp051 bruker laaang tid på å bli ferdig (sammenlignet med feks 001)
 
Sånn til orientering:
Lot den stå i 4-5 dager ekstra. Den flata ut på 1015, dvs drøyt 70%utgjæring. Det er vel det en kan forvente.
Lærdom: wlp051 bruker laaang tid på å bli ferdig (sammenlignet med feks 001)

Hvis gjæren har fått gå for lenge på starteren, sliter du den ut på forhånd, og da kan noe sånt som dette skje. Kan det være det?
 
Det kan faktisk være en plausibel forklaring. Mulig den ble stående lenge på snurren. kan være vanskelig å anslå når den bør slås av, når kommer gjæra igang i starteren... beregner 18 timer formering på snurreren og 18 timer i ro før den settes kaldt. Men når har den gjæret i 18 timer? Tok sikkert litt for mye i sånn for sikkerhets skyld...
Det er også mulig at den ble noe overpitcha. Satte en for stor starter, tok av en slant, men kanskje ikke nok.
 
Det kan faktisk være en plausibel forklaring. Mulig den ble stående lenge på snurren. kan være vanskelig å anslå når den bør slås av, når kommer gjæra igang i starteren... beregner 18 timer formering på snurreren og 18 timer i ro før den settes kaldt. Men når har den gjæret i 18 timer? Tok sikkert litt for mye i sånn for sikkerhets skyld...
Det er også mulig at den ble noe overpitcha. Satte en for stor starter, tok av en slant, men kanskje ikke nok.

Hvis den gjæren du setter starteren på, er fersk og fin, sånn at den ikke bruker mye tid på å komme i gang, og hvis du setter den i vanlig romtemperatur, så går det ganske fort unna. Jeg har opplevd flere ganger at jeg har vært litt sein med å ta den av.

I en podcast med folk fra Imperial, sier de at det er temmelig ille for gjæren om den får stå på snurreren til alt sukkeret er spist opp. Vel verd å høre på:

Jeg prøver å få satt en starter tidlig på morgenen, så jeg kan få tatt den av utpå kvelden. Så tetter jeg godt rundt halsen på kolben, og lar den stå i ro til morgenen etter. Da setter jeg den i kjøleskap hvis den stort sett har flokkulert.
 
Tilbake
Topp