Lavalkohol Pale Ale.

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på å lage en lavalkohol Pale Ale.
Problemet er at når man minker basismaltmengden såpass mye slik at man kommer ned i lav nok OG til å ende på en ABV rundt 2,5%, så forsvinner den lille maltsmaken.
Det jeg tenkte da, var å bruke en gjær som fremhever maltsmaken, og samtidig gjærer godt ut, slik at jeg ender på rundt 1.006-1.009.

Hvilken gjær burde jeg velge da?

En forvirret spør mer enn ti vise kan svare  :)
Hvis du f eks sikter deg inn på
OG 1.030 og FG 1.006/1.009
kontra
OG 1.040 og FG 1.016/1.019 (mesker med høy temp)
hvem av de to vil gi mest smak?

Såvidt meg bekjent er det stor forskjell på maltsmak og restsødme, ene er borte fra munnen relativt fort, den andre kan i verstefall føles som du har munnen full av smirnoff ice :) Høy fg pga mesketemperatur kan gi mer maltsmak, mens dersom gjæren stoppet opp for tidlig vil du ende med kvalmende sødme?

Arrester meg hvis jeg tar feil :)

AlexanderD skrev:
Såvidt meg bekjent er det stor forskjell på maltsmak og restsødme, ene er borte fra munnen relativt fort, den andre kan i verstefall føles som du har munnen full av smirnoff ice :) Høy fg pga mesketemperatur kan gi mer maltsmak, mens dersom gjæren stoppet opp for tidlig vil du ende med kvalmende sødme?

Arrester meg hvis jeg tar feil :)

Ingen arrestering fra min side. Du har helt rett.
Jeg bare slo dem sammen, og kalte det maltsødme, siden både OG og FG er ganske forskjellig.

edit:
Det jeg er på jakt etter er en gjær som gir maks maltsmak, og minimalt restsødme.

Vet ikke om du har lest denne? http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,16794.0.html
Ikke akkurat det du ser etter, men noe i den gaten. Lagde det jeg tror man kaller en session øl i går, etter kokekjelen var full lot jeg resten av LJ vørteren renne i 3L kjele og kokte det opp, humlet med samme typer som i LJ. Dette avtappet hadde en OG på 1.030 før kok, målte ikke etter.

Så nå står det 1,5l og gjærer i ett klart glass, for science.

Edit : Us-05 på lavere temp rundt 18 er nøytral. Brukten denne i f.eks irish red'en jeg lagde.
Editedit : Link som diskuterer det du lurer på : http://www.homebrewtalk.com/f12/best-yeast-super-malty-taste-110356/

Nøkkelen til en god lettøl er etter min mening
- Høy mesketemperatur
- Forholdsvis mye spesialmalt
- Rask skylling (evt. no-sparge)
- Velg om mulig en gjærtype som har lav utgjæringsgrad

]Jeg pleier å lage en lett pale ale med denne oppskriften:
Beersmith 2 Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: Grimmelimm #2
Brewer: Ragnar
Asst Brewer:
Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 41,92 l
Post Boil Volume: 36,92 l
Batch Size (fermenter): 34,00 l  
Bottling Volume: 33,50 l
Estimated OG: 1,029 SG
Estimated Color: 12,3 EBC
Estimated IBU: 25,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 82,00 %
Est Mash Efficiency: 85,6 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
4,00 g                Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent   1        -            
1,50 g                Chalk (Mash 60,0 mins)                   Water Agent   2        -            
1,75 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         3        44,1 %        
1,13 kg               Munich Malt (15,0 EBC)                   Grain         4        28,5 %        
0,43 kg               Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)             Grain         5        10,8 %        
0,41 kg               Wheat, Flaked (3,2 EBC)                  Grain         6        10,3 %        
0,25 kg               Krystall 150 (150,0 EBC)                 Grain         7        6,2 %        
25,00 g               Chinook [13,00 %] - First Wort 60,0 min  Hop           8        13,2 IBUs    
0,50 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins)        Fining        9        -            
1,00 g                Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other         10       -            
8,00 g                Gypsum (Calcium Sulfate) (Boil 15,0 mins Water Agent   11       -            
1,00 Items            Servomyces (Boil 10,0 mins)              Other         12       -            
50,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 5,0 min          Hop           13       10,5 IBUs    
50,00 g               Citra [12,00 %] - Boil 1,0 min           Hop           14       2,1 IBUs      
1,0 pkg               American Ale II (Wyeast Labs #1272) [124 Yeast         15       -            
1,00 Items            clarity ferm (Primary 0,0 mins)          Fining        16       -            
40,00 g               Citra [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days       Hop           17       0,0 IBUs      

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 3,97 kg
----------------------------
Name              Description                       Step Temperat Step Time    
Mash Step         Add 12,4 l of water at 75,5 C     69,0 C        40 min        
Mash out          Add 5,0 l of water at 99,8 C      77,0 C        4 min        

Sparge: Fly sparge with 24,55 l water at 77,0 C
Notes:
------
Alle godhunders minneøl
Bruk fosforsyre i skyllevannet 1,5-2 ml
Skylte ganske fort for å unngå for høy effektivitet (mer maltsmak)

Created with Beersmith 2 - http://www.Beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------

Anbefaler en Mild!

23l :

2250g Pale Malt
200g Amber
200g Crystal 150 EBC
250g Dark Crystal 300 EBC
100g Pale Chocholate 625 EBC
50g Black Malt 1500EBC

Mesker på 65 grader.

35g Fuggels på 60min
15g Fuggles på 15 min.
15g Fuggels på 2 min.
10 g Fuggels tørrhumle.

Koker 60 min.
OG 1034 på 23l med 85% utbytte.
WLP 002
SG 1014 gir en alkoholstyrke på 2,6%.

Denne ble kjempegod! Denne er helt sikkert lik eller tilnærmet lik Gahr sin fra artikkelen hans, det var i alle fall der jeg hentet inspirasjonen. For et litt lettere øl kan man sikkert bytte ut de 150g med høyest EBC med vanlig Crystal 150 EBC.

Den mild-basen kan fint brukes ved en APA lignende sak også. Bytt ut Fuggles med amerikansk C-humle(eller no lignende) og du får en fin fin pale ale.

Forrige gang jeg brygget mild brygget jeg etter mild mannered ale oppskriften som du finner ved et raskt google søk. Splittet så i to gjæringskar og tørrhumlet den ene med 150g citra. Den ble nydelig humlete :)

Edit: Snakk om 25l batch, altså 150g citra i 12,5 l. Skal innrømme at noen har kommentert det var i overkant mye humle smak og aroma av ølet, men det var too my liking.  ;D

Tilbake
Topp