Lavkarbo øl.

Belle saison gjærer omtrent helt ut så nesten alle karbohydratene vil komme fra alkohol. Forøvrig synes jeg svaret om kombinert malt og tredemølle var kreativt og ganske komisk men en smule frekt.
 
Belle saison gjærer omtrent helt ut så nesten alle karbohydratene vil komme fra alkohol.
Alkohol inneholder ikke karbohydrater, men mye energi, 7 kcal/gram. Derfor er mye av poenget med brygging av lavkarbo øl å få omdannet mye sukker/stivelse til alkohol, dvs. høy utgjæring og lite karbohydrater.
 
Alkohol inneholder ikke karbohydrater, men mye energi, 7 kcal/gram. Derfor er mye av poenget med brygging av lavkarbo øl å få omdannet mye sukker/stivelse til alkohol, dvs. høy utgjæring og lite karbohydrater.

Jeg blandet med kalorier, I stand corrected.
 
På søndag brygget jeg denne https://www.olbrygging.no/products/lavkarbo-pa
Det står i oppskrift at den skal pitches på 25°C og gjære på 20°C, det har resultert i en utrolig stormgjæring, gjæring var i full gang etter 4 timer, og stormgjæret noe utrolig, klarte ikke senke temp i karet det holdt 24,5°C med rom temp på 10-12 °C i rom, nå er temp sunket til 20°C målte sg i dag til 1009, skal ned til 1002, har dette kanskje gått alt for fort, hadde det ikke stått noe om pitche temp i oppskrift ville jeg pitchet på ca. 18°C. Noen som har noen mening om dette?
 
Tilbake
Topp