Le Blanc - gjæring

Hører godt at det kommer inn ny gass om jeg trekker ut ventilen på fatet. Skal teste det med varmt glass i ettermiddag :)
Enig med de over her, og siden du kan høre det kommer gass inn i fatet når du trekker i sikkerhetsventil må jeg innrømme at dette er veldig rart.. Vet ikke helt hvordan man skal angripe dette videre når alt ser riktig ut :confused:
 
Hei, da har jeg tatt en test. Her ser dere skummet som har blitt etter å tappe både på siden der hvor glasset er varmt, og så rett neddi midten for å lage mye skum. Er nesten ikke kullsyre i det hele tatt.
Jeg har nå tatt av Co2 ventilen (ballock) på fatet, og skal sjekke i morgen tidlig (om jeg kommer på det....) om det kommer inn mye gass når jeg setter den på igen.
Her er typen tappekran jeg bruker https://brewshop.no/produkt/fat-co2/tappetarn-og-tappekraner/picnic-tappekran

Takk for alle tips :)
 

Vedlegg

  • 2023-10-09 19.33.02.jpg
    2023-10-09 19.33.02.jpg
    584,9 KB · Sett: 11
Her har jeg ristet i glasset. Det kommer tettere skum, men synes ikke det er mye. Som nevnt i tråden tidligere så har jeg klart å fryse hele keggen... Vet ikke om dette har noe å si :)
 

Vedlegg

  • 2023-10-09 19.40.47.jpg
    2023-10-09 19.40.47.jpg
    658,4 KB · Sett: 4
Hei, da har jeg tatt en test. Her ser dere skummet som har blitt etter å tappe både på siden der hvor glasset er varmt, og så rett neddi midten for å lage mye skum. Er nesten ikke kullsyre i det hele tatt.
Jeg har nå tatt av Co2 ventilen (ballock) på fatet, og skal sjekke i morgen tidlig (om jeg kommer på det....) om det kommer inn mye gass når jeg setter den på igen.
Her er typen tappekran jeg bruker https://brewshop.no/produkt/fat-co2/tappetarn-og-tappekraner/picnic-tappekran

Takk for alle tips :)
Trenger ikke vente til å morra, er bare å koble av gass(ballock), trekke i sikkerhetsventilen på fatet til det ikke kommer CO2 ut av fatet og koble på igjen. Burde være enkelt å høre deadspace i fatet bli fylt.

Mens du har ballocken av kan du også dytte inn den "pinnen" i midten av ballocken å sjekke at det kommer gass ut der :)
 
Det så dødt ut, ja. Blanc er vel et hveteøl, så uklart skal det være. Er det samme trykk som i dag når du setter på co2 i morgen, ville jeg prøvd å øke trykket mye. Forsøk 2 bar i noen dager.
 
Hei igjen :)

Da prøver jeg samme oppsett en gang til :) Le blanc https://brewshop.no/produkt/ravarer...ew-olsett/blanc-allgrain-olsett#product-tabs1

Sist så følte jeg det ble litt lite volum på gjæringstanken. Hadde en uønsket hendelse med at meskesilen (eller hva det heter) med malten datt ned i Grainfatheren når jeg skylle skylle. Så det ble sølt ut noen liter.
Når det står "Beregn meskevann" og jeg har 4,39kg malt, blir det da ca 2,75 liter pr kg = 12,1 Liter? Så da skal jeg varme opp ca 12 liter i Grainfather`n til 78 grader for så å meske i en time som det står i oppskriften?

Er det flere enn meg som er nybegynnere her, som synes oppskriftene til ølbrygging er nesten helt uforståelig?
Prøver å lage meg selv en litt mere utfylt og detaljert liste :)

Takk for svar, og god helg!
 
Hei igjen :)

Da prøver jeg samme oppsett en gang til :) Le blanc https://brewshop.no/produkt/ravarer...ew-olsett/blanc-allgrain-olsett#product-tabs1

Sist så følte jeg det ble litt lite volum på gjæringstanken. Hadde en uønsket hendelse med at meskesilen (eller hva det heter) med malten datt ned i Grainfatheren når jeg skylle skylle. Så det ble sølt ut noen liter.
Når det står "Beregn meskevann" og jeg har 4,39kg malt, blir det da ca 2,75 liter pr kg = 12,1 Liter? Så da skal jeg varme opp ca 12 liter i Grainfather`n til 78 grader for så å meske i en time som det står i oppskriften?

Er det flere enn meg som er nybegynnere her, som synes oppskriftene til ølbrygging er nesten helt uforståelig?
Prøver å lage meg selv en litt mere utfylt og detaljert liste :)

Takk for svar, og god helg!
Bruker du bryggesoftware? Jeg syns 2,75l/kg er litt lavt, ville lagt meg på 3l/kg også må du huske å tilsette ekstra vann tilsvarende dødrommet(vann mellom bunn og undersiden av maltrør).

Meske på 78 grader i en time er enten en trykkfeil eller en lesefeil fra din side. Kan du ta bilde(må være under 2mb) av oppskriften og poste her? 78 grader er nok skyllevannet :)
 
Hei, jeg har vel en app, men bruker den ikke. Liker å ha det i et excel dokument.
Når det gjelder oppskriften så står det 1 time ved 65 grader :) så det er skrivefeil fra min side, ser jeg har skrevet riktig i Excel dokumentet mitt :)

Uansett, her er oppskriften :)
 

Vedlegg

  • 2024-04-19 23.07.47.jpg
    2024-04-19 23.07.47.jpg
    1,6 MB · Sett: 10
Hei, jeg har vel en app, men bruker den ikke. Liker å ha det i et excel dokument.
Når det gjelder oppskriften så står det 1 time ved 65 grader :) så det er skrivefeil fra min side, ser jeg har skrevet riktig i Excel dokumentet mitt :)

Uansett, her er oppskriften :)
Le Blanc ligger ikke inne i Grainfather appen.

Ser ut som den har samme maltmengde som Surfer Boy fra Project Brew.

Dersom du ikke vil laste ned Grainfather appen kan du bruke samme vannmengde som her.

Dersom du har Grainfather G30 er dødrommet 3.5L. anbefalt mesktykkelse er 2,7

4,1 kg malt * 2.7 = 11,07 L
Så må du legge til 3,5L i dødvolum.

14,57L meskevann.

1000006417.jpg

1000006418.jpg
 
Grainfather Mash Tun står det på lappen, GrainfatherG30 Connect står det i appen.
Skal begynne å bruke appen for å lagre både oppskrifter og begynne å bruke kalkulatoren :)

Takk for tips!
 
Tilbake
Topp