Le Blanc - gjæring

Robert Karlsen

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg er nybegynner og er vel på ca 10 brygget. Jeg fant ikke igjen utstyret for å måle sukkerinnholdet, men har funnet det nå under gjæreprosessen :)
Jeg brygger Le Blanc https://brewshop.no/produkt/ravarer...ew-olsett/blanc-allgrain-olsett#product-tabs1
Ser ut som at jeg nå ligger på 1.010 5 dager etter jeg brygget det.
Karet har ikke vært helt tett (er det nå) de første dagene, men det har vært et lite trykk konstant.
Temperaturen har vært på rundt 19-21 grader.

Hvordan vet jeg at det er gjæret ferdig? i følge anvisningen skal jeg ha en FG på 1.011

Håper folk kan ta frem teskjeia og fortelle meg litt :)

Takk, og god helg :)
 
Når FG er stabil, så hvis den var 1.010 nå, og er 1.010 om 2-3 dager også kan du være temmelig sikker på at den er ferdig :)
 
Den er grei :)
men føler ikke at jeg har sett gjæren boble osv. Hveteøl er vel ganske grumsete også, så mulig det skjer ting inni der alikevell? :)
Men så lenge sukkeret er "borte", så er det vel håp? :)

Takk for svar :)
 
Den er grei :)
men føler ikke at jeg har sett gjæren boble osv. Hveteøl er vel ganske grumsete også, så mulig det skjer ting inni der alikevell? :)
Men så lenge sukkeret er "borte", så er det vel håp? :)

Takk for svar :)
Det blir sikkert bra, hveteølgjær er i suspensjon lenge. Eller grumsete som du sier. Om sukkeret er borte har gjæren absolutt gjort jobben sin. Men vær oppmerksom på at når det er kullsyre og alkohol i øl vil det gi deg en måling som ikke er helt korrekt. Temperatur også. Det finnes en kalkis som vil gi deg et mer riktig estimat. Brewfather, eller brewers friend har og mange flere.
 
Hei igjen, jeg hadde ølet over til Cornelliusfat i går. Satte på Co2 trykk på 0.5 bar.
Hvor mye trykk og hvor lenge skal jeg ha det?
Sist så hadde jeg ganske høyt trykk (2 bar eller noe) men har hørt at man ikke skal det. Hva mener dere?
Jeg fikk også lite med kullsyre sist, hvordan får jeg mere kullsyre i ølet?

Takk :)
 
Hei igjen, jeg hadde ølet over til Cornelliusfat i går. Satte på Co2 trykk på 0.5 bar.
Hvor mye trykk og hvor lenge skal jeg ha det?
Sist så hadde jeg ganske høyt trykk (2 bar eller noe) men har hørt at man ikke skal det. Hva mener dere?
Jeg fikk også lite med kullsyre sist, hvordan får jeg mere kullsyre i ølet?

Takk :)
Kort svar: Sett på høyere trykk.

Hvilken temperatur står fatet i? For et hveteøl vil du gjerne ha en god del karbonering, og da er nok 0,5 bar uansett altfor lite.

Fra hodet tenker jeg at på tre-fire graders temperatur er litt over 1 bar kanskje et utgangspunkt. Men ta gjerne utgangspunkt i en karboneringstabell, som denne:
https://www.olbrygging.no/tips/kullsyretabell
 
Hei, pr nå står ølet i romtemp, men har planer om å sette det i kjøleskap i kveld. Takk for svar, skal se litt på dette :)
 
Da er ølet satt i 3-4 grader og med 1,4 bars trykk. Hva kan grunnen være om jeg ikke får noe spesiell med kullsyre etter en ukes tid?
 
Da er ølet satt i 3-4 grader og med 1,4 bars trykk. Hva kan grunnen være om jeg ikke får noe spesiell med kullsyre etter en ukes tid?
Det det trykket skal du få bra med kullsyre om det ikke er noen lekkasjer.

Om du bare brukte 0,5 bars trykk forrige gang (ref. tidligere innlegg), kan det forklare hvorfor det var lite futt.
 
Har skrudd igjen flaska og ventet 1 minutt eller to, manometeret rikker seg ikke, så det skal ikke være noe lekkasje. Sist gang hadde jeg 2-3 bar om jeg ikke husker feil... Så derfor jeg lurer :)
 
Sist redigert:
Ops..... Kjøleskapet har stått for kaldt, og ølet har fryst... Heldigvis er keggen like hel. Er det bare å tine å så skru på co2 igjen? :)
 

Vedlegg

  • 20230929_185745.jpg
    20230929_185745.jpg
    1 MB · Sett: 11
Hei, da har jeg hatt Co2 stående på 1,3 bars trykk og ca 4 grader nå i 8 dager. Fremdeles dødt med tanke på kullsyre. Hva gjør jeg?
 
Hei, da har jeg hatt Co2 stående på 1,3 bars trykk og ca 4 grader nå i 8 dager. Fremdeles dødt med tanke på kullsyre. Hva gjør jeg?
Her må du feilsøke, for noe er definitivt ikke som det skal, siden du sier 8 dager og det ikke er tomt for gass i beholderen ser jeg ikke for meg at du har en stor nok lekkasje til at ikke ølet ville blitt karbonert, så her er det noe annet som skjer.

Hvordan ser oppsettet for karbonering ut hos deg? Hvilken gassbeholder, regulator, slanger, koblinger og evt manifold osv?
 
Hei igjen, her er bilder av mitt oppsett. Mulig jeg kan låne en mengdemåler på jobb for å sjekke om regulatoren er i orden. Er nok ikke toppkvalitet dette.
 

Vedlegg

  • 20231008_124202.jpg
    20231008_124202.jpg
    1 MB · Sett: 25
  • 20231008_124156.jpg
    20231008_124156.jpg
    953,2 KB · Sett: 21
  • 20231008_124147.jpg
    20231008_124147.jpg
    1.012,6 KB · Sett: 21
  • 20231008_124130.jpg
    20231008_124130.jpg
    1 MB · Sett: 25
  • 20231008_124121.jpg
    20231008_124121.jpg
    970,6 KB · Sett: 25
Koble fra co2, ikke steng eller endre på co2 tanken. (Koblingen er tett, så det slipper ikke ut co2). Vent 6-8 timer. Koble på igjen og lytt etter lyd. Hører du at det går gass inn har du lekkasje rundt pakninger eller i lokket.
Det ser veldig rett og bra ut. Hvordan tapper du? Fylles glasset fort eller sakte? Du kan prøve å bruke et glass som er ganske varmt, da skal det definitivt skumme. Du kan også røre i glasset med øl og se om du da driver ut co2. Skummer det ikke i varmt glass og du ikke får drevet ut co2 ved røring er det noe veldig rart. Hvor bor du? Kanskje det er noen i nærheten som har anlegg som fungerer, så det er mulig å feilsøke mer?
 
Du har HIWI regulator, noe av det bedre du får tak i så den skal ikke være noe problem. Bare for å sjekke at det kommer gass inn og at det ikke er noen restriksjon, dra i sikkerhetsventilen og slipp ut gass av fatet. Hører du at det fyller seg opp igjen til likevekt med gass i fatet i løpet av noen sekunder igjen.
 
Tilbake
Topp