Le Blanc - gjæring

Robert Karlsen

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg er nybegynner og er vel på ca 10 brygget. Jeg fant ikke igjen utstyret for å måle sukkerinnholdet, men har funnet det nå under gjæreprosessen :)
Jeg brygger Le Blanc https://brewshop.no/produkt/ravarer...ew-olsett/blanc-allgrain-olsett#product-tabs1
Ser ut som at jeg nå ligger på 1.010 5 dager etter jeg brygget det.
Karet har ikke vært helt tett (er det nå) de første dagene, men det har vært et lite trykk konstant.
Temperaturen har vært på rundt 19-21 grader.

Hvordan vet jeg at det er gjæret ferdig? i følge anvisningen skal jeg ha en FG på 1.011

Håper folk kan ta frem teskjeia og fortelle meg litt :)

Takk, og god helg :)
 
Når FG er stabil, så hvis den var 1.010 nå, og er 1.010 om 2-3 dager også kan du være temmelig sikker på at den er ferdig :)
 
Den er grei :)
men føler ikke at jeg har sett gjæren boble osv. Hveteøl er vel ganske grumsete også, så mulig det skjer ting inni der alikevell? :)
Men så lenge sukkeret er "borte", så er det vel håp? :)

Takk for svar :)
 
Den er grei :)
men føler ikke at jeg har sett gjæren boble osv. Hveteøl er vel ganske grumsete også, så mulig det skjer ting inni der alikevell? :)
Men så lenge sukkeret er "borte", så er det vel håp? :)

Takk for svar :)
Det blir sikkert bra, hveteølgjær er i suspensjon lenge. Eller grumsete som du sier. Om sukkeret er borte har gjæren absolutt gjort jobben sin. Men vær oppmerksom på at når det er kullsyre og alkohol i øl vil det gi deg en måling som ikke er helt korrekt. Temperatur også. Det finnes en kalkis som vil gi deg et mer riktig estimat. Brewfather, eller brewers friend har og mange flere.
 
Hei igjen, jeg hadde ølet over til Cornelliusfat i går. Satte på Co2 trykk på 0.5 bar.
Hvor mye trykk og hvor lenge skal jeg ha det?
Sist så hadde jeg ganske høyt trykk (2 bar eller noe) men har hørt at man ikke skal det. Hva mener dere?
Jeg fikk også lite med kullsyre sist, hvordan får jeg mere kullsyre i ølet?

Takk :)