Lemongrass Ale

Heisann.

Jeg smakte Nøgne Ø Aku Aku Lemongrass Ale og synes det var friskt og godt med sitrongress. Kunne tenkt meg å eksprimentere med sitrongress,
så er det noen som har rukket dette prøve dette? Jeg lurer da på hvor mye man bruker og hvordan det brukes.

Noen som har noen innspill??
 
Har lest et sted at noen har en viss dose sitrongress i hele koketiden, for så å "tørrhumle" etter primærgjæringen med omtrent dobbel dose av det man hadde i kokinga. Jeg pleier å banke sitrongressstråene med den butte enden av kniven for å løse opp fibrene, og så finhakke dem når jeg bruker sitrongress i mat. Tror jeg ville gått for det også her, for å frigjøre smak. Sitrongress kan være temmelig kompakt. Dosering er jeg imidlertid usikker på, men det er vel bedre med litt for lite enn litt for mye!
 
Hei.

Vi er to bryggere i Froland som vil prøve oss på en Lemongrass-clone.
Her er svaret vi fikk av Kjetil på Nøgne Ø ang mengde Lemongrass pr. liter.

I lemongrassale brukte vi 3 gram finsnittet sitrongress pr liter.  Vi tilsatte dette rett etter kokingen.  Om sitrongress koker mister den mye av sin aroma.

Kjetil




mvh Jan Arild
 
Ojsann, litt dårlig fargevalg  på innlegget over gitt :)

I lemongrassale brukte vi 3 gram finsnittet sitrongress pr liter.  Vi tilsatte dette rett etter kokingen.  Om sitrongress koker mister den mye av sin aroma.

Kjetil



Mvh Jan Arild
 
Jan Arild skrev:
Ojsann, litt dårlig fargevalg  på innlegget over gitt :)

I lemongrassale brukte vi 3 gram finsnittet sitrongress pr liter.  Vi tilsatte dette rett etter kokingen.  Om sitrongress koker mister den mye av sin aroma.

Kjetil



Mvh Jan Arild
Hvordan var resten av oppskriften dere brukte?
 
Vi har ikke brygget den enda, men vi tenkte å brygge den omtrent som vi pleier med APA.
OG 55-60,palemalt og litt caramelmalt, IBU 20-25.
Kommer til å bruke EKG til Aromahumle, eller event cascade/amarilllo.
Håper dette kommer til å smake, hører gjerne fra deg dersom du brygger før oss :biersmile:

Jan Arild
 
Har også fått sitrongress i hus med tanke på ølbrygging, men vi venter nok med det til vi skal brygge en gylden vår-ale.
 
Ja, det e jo bar å brygge nå og la det stå til 17. mai fek.s. Et strålende, vellagret og vårfriskt maibrygg var tanken min, hvertfall:)
Jeg brygger uansett til uka, så det blir spennende og se hvodan ballansen mellom humle og sitrongress blir. Har tenkt til å humle godt, tenker jeg:)
 
Skal brygge en Blonde Ale på fredag, har kjøpt litt sitrongress jeg tenkte å ekserimentere med. Prøver med 3 gr/liter etter koking, skal dette vere med i gjæringa til brygget blir flasket, eller skal det i etter stormgjæringa? Noen tips her hadde vert flott :)
 
Tilsett ved kokeslutt og la det trekke i 10-15 min før nedkjøling. Ta det ut før gjæringskar. Dette funka bra for min del iværtfall, masse smak og aroma av sitrongress.
 
Noen som har kommet over denne oppskriften?
Nøgne Ø Asian Pale Ale / Aku Aku Lemongrass Ale.

Har Beersmith, så kan evt skalere den selv :)
 
Tilbake
Topp