Lettdrikket øl til en Bestefar

Halloen folks, min far spurte om jeg kunne lage en lettdrikket øl til han,  så da blir det spm.

Har dere en oppskrift på en lettdrukket øl/pilsner som jeg kan lage til han, det må ikke være noe utpreget smak på dette, vet han liker Heineken.  :jaha:
 
Om du prøver:
80% Pilsnermalt
15% Ris (flaket)
5%  CaraPils

Mesk på 60 °C i ein time

Tysk nobelhumle til 24 IBU (gjerne bare bitterhumle)

Gjær i tre veker 8-10 °C med Danish Lager t.d.


Dette burde bli passe vennligsinnet  :biersmile:
 
Ville gått opp noen grader (til ca. 64 °C) på mesken, ellers ser dette topp ut. Husk at kluet med så smaksmessig lett øl er å bruke nok frisk gjær og passe på at gjæringsprosessen går rett for seg. Teknisk sett er dette noe av det absolutt vanskeligste man kan lage bra.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Synes det er viktig å merke seg her hva Gahr skriver. Det er faktisk fort å få en pils med usmak dersom du ikke har full kontroll på gjæringstemperatur, og rett gjærmengde. Nå på seinsommeren kan det også for noen være vanskelig å kjøle ned vørteren til 8-10 grader. Sjekk hvilken temperatur du har på det kalde vannet i springen. Har du feks bare 8 grader på vannet vil det ta en evighet å kjøle ned. Dersom du har god kontroll på dette kan du lage en ekte pils. Men det finnes flere gode alternativer som er lettere å få til. Her er et eksempel på en oppskrift som er en favoritt hos bestefedre, bestemødre, tanter og alle som ikke har smakt annet enn pils. Bestefar vil garantert tro at dette er en pils :) , og be om mer øl.

http://bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=felles&id=23
 
Takker knut1, er nå inne på bryggselv og prøver å finne gjæren til denne men den er ikke i utvalget, er det noe jeg kunne brukt som erstatning til den som dere brukte.
 
Skal du ha et snøytralt og lettdrikkelig øl, er White Labs WLP001/Wyeast 1056/Safale US-05 gode anbefalinger. De gir et rent resultat, og er svært temperaturtolerante.
 
white labs har wlp 007 som skal være noenlunde samme. Har prøvd den også , men syntes ikke det blei helt likt.  Du kan jo kjøpe på vinogbar.no, de har wyeast gjær.
 
Knut1 skrev:
White Labs har wlp 007 som skal være noenlunde samme. Har prøvd den også , men syntes ikke det blei helt likt.  Du kan jo kjøpe på vinogbar.no, de har Wyeast gjær.

WLP007 gir vel ganske mye større esterproduksjon enn WLP001?
 
Bjarte H skrev:
Knut1 skrev:
White Labs har wlp 007 som skal være noenlunde samme. Har prøvd den også , men syntes ikke det blei helt likt.  Du kan jo kjøpe på vinogbar.no, de har Wyeast gjær.

WLP007 gir vel ganske mye større esterproduksjon enn WLP001?

wlp001?

Wlp 007 og wyeast 1098 skal være noenlunde samme.
 
Tilbake
Topp