Lifechangingly Epic Juleøl på første forsøk?

Hei! Nybegynner her som er på jakt etter litt tips og triks til en god Juleøl. Har tidligere bare brygget IPA og APA men må nok bare få satt Juleøl før det er for sent.
Liker mye smak, mørk toffee, caramell og helst litt spesielle undertoner . Har tenkt å dele den og kjøre kanel, kardemomme og vaniljestang i 15l (mulig det blir litt mye kake-bollesmak..?), og 15l med søt/bitter appelsin, anis, nellik i den andre. Må eksperimentere litt!
Noe input her? Skal være forsiktig med nellik har jeg forstått. Snakk om 1-2spiker.

Ellers er jeg på jakt etter noe som ”gir skallede damer bakoversveis” som det så fint stod på et eller annet som ble inntatt for litt siden. Da tenker jeg på smak, og ikke alkohol da det begrenser inntaket mitt :(
Her er første tanke til 30l:
4kg Wheat malt
2kg pils malt
300g cararoma
300g munich malt
200g caramunich
100g chocolate malt
100g roasted wheat
Om dette er litt for trygt tar jeg gjerne imot eksperimentelle ideer.
Humle: EKG, Hersbrucker (under revidering, forslag?)
Og Lager gjær. Må ned på Safiren og forhøre meg men her på Norbrygg er det mye folk med mye peiling så tenke jeg kunne benytte meg av ekspertisen her først.
Tanker? :)

Jeg ville vært forsiktig med kanel også, og synes det er best på julegrøten.

Jeg ville heller laget et slik øl helt uten hvetemalt. Det er plundrete å brygge med så mye hvete og jeg tror heller du vil ha en god palemalt enn blanding av hvete og pils som basis for et krydret juleøl.

Hør på Gustav. Enig i både hvete- og kanelobservasjonene. Tror kanskje også jeg ville tatt mer munchener og litt mindre caravarianter siden du allerede har en del mørke maltsorter for toffee/kaffe/brentsmak (synes kanskje 100 g ristet hvete høres i meste laget ut).

All ære til planleggingen, for øvrig! Sånn øl har godt av en del lagring, så det er bra å være tidlig ute.

Lykke til!

edit: Jeg har vært svært fornøyd med Andrimne Juleøl, og selv om det ikke er en krydderøl kan det være nyttige tips å hente om humleprofil, meskeskjema og gjærvalg i oppskriften (og det underforumet for øvrig).

Sist redigert:
Takk for gode råd! Tanken bak var å ta en Schneider Aventinus (som skal være lignende men bedre enn Erdinger Pikantus som er en absolutt favoritt) og ha i litt "jul", men kanskje litt tidlig å eksperimentere for mye. Kan ikke risikere å stå øl-løs i desember!

Andrimne Jul så fantastisk ut. Får bli den til Jul og Schneider Aventinus til mørke høstkvelder.

Hjertelig takk for hjelpen :)

Aha! Da svarte jeg på feil spørsmål. Jeg vet lite om krydrete hveteøl (foretrekker krydderet mitt i curry ...), men jeg har inntrykk av at Wit Jul er en populær oppskrift, og der er det i alle fall en del hvete som del av ryggraden i ølet. Pluss drøssevis med krydder.

Tilbake
Topp