Hei! Nybegynner her som er på jakt etter litt tips og triks til en god Juleøl. Har tidligere bare brygget IPA og APA men må nok bare få satt Juleøl før det er for sent.
Liker mye smak, mørk toffee, caramell og helst litt spesielle undertoner . Har tenkt å dele den og kjøre kanel, kardemomme og vaniljestang i 15l (mulig det blir litt mye kake-bollesmak..?), og 15l med søt/bitter appelsin, anis, nellik i den andre. Må eksperimentere litt!
Noe input her? Skal være forsiktig med nellik har jeg forstått. Snakk om 1-2spiker.
Ellers er jeg på jakt etter noe som ”gir skallede damer bakoversveis” som det så fint stod på et eller annet som ble inntatt for litt siden. Da tenker jeg på smak, og ikke alkohol da det begrenser inntaket mitt
Her er første tanke til 30l:
4kg Wheat malt
2kg pils malt
300g cararoma
300g munich malt
200g caramunich
100g chocolate malt
100g roasted wheat
Om dette er litt for trygt tar jeg gjerne imot eksperimentelle ideer.
Humle: EKG, Hersbrucker (under revidering, forslag?)
Og Lager gjær. Må ned på Safiren og forhøre meg men her på Norbrygg er det mye folk med mye peiling så tenke jeg kunne benytte meg av ekspertisen her først.
Tanker?
Liker mye smak, mørk toffee, caramell og helst litt spesielle undertoner . Har tenkt å dele den og kjøre kanel, kardemomme og vaniljestang i 15l (mulig det blir litt mye kake-bollesmak..?), og 15l med søt/bitter appelsin, anis, nellik i den andre. Må eksperimentere litt!
Noe input her? Skal være forsiktig med nellik har jeg forstått. Snakk om 1-2spiker.
Ellers er jeg på jakt etter noe som ”gir skallede damer bakoversveis” som det så fint stod på et eller annet som ble inntatt for litt siden. Da tenker jeg på smak, og ikke alkohol da det begrenser inntaket mitt
Her er første tanke til 30l:
4kg Wheat malt
2kg pils malt
300g cararoma
300g munich malt
200g caramunich
100g chocolate malt
100g roasted wheat
Om dette er litt for trygt tar jeg gjerne imot eksperimentelle ideer.
Humle: EKG, Hersbrucker (under revidering, forslag?)
Og Lager gjær. Må ned på Safiren og forhøre meg men her på Norbrygg er det mye folk med mye peiling så tenke jeg kunne benytte meg av ekspertisen her først.
Tanker?