liming av etiketter

Jeg har prøvd å bruke en fornuftig og billig måte til å lime etiketter på flaskene mine. Målet var lett på, sitte godt på og komme lett av.

Det jeg har prøvd til nå er tips jeg har funnet på nett.

Melk var lett å jobbe med med faller lett av igjen.
Mel og vann blanding funker bra men var litt grisette.

Noen som har gode tips?
 
Hvilken melk brukte du? Bruk med fett, type H-melk. Sitter som et skudd hos meg. Hadde problemer med ekstra lett.

--
 
Vanlig printerpapir 80gr. + lettmelk sitter som et skudd  :laser:

[EDIT] må printes på laserprinter ! Blekkskriver blir sikkert bare søl
 
Skummetmelk og laserpapir fungerer flott. Kan imidlertid løsne dersom flaskene gjentatte ganger blir fuktige på utsiden.
Virker ikke på plastflasker.
 
Laegreiden skrev:
Noen som har gode tips?

HEi,

1) har prøvd melk. Faller lett av, særlig med laserskriverpapir.
2) prøvde ufortynnet solbærsirup. Funker som gull (veldig klissete = sitter godt). Men, grisete å bruke.
3) Bruker selv en limstift med vanlig skolelim. Slik som kidsa bruker i forming. Sitter som gull, lett å få av etterpå, ikke klissete.

Anbefaler en limstift med vanlig skolelim.

-h
 
Har kun prøvd med skummetmelk og aldri mistet en eneste etikett. Sitter godt og enkle å fjerne :) Viktig at flaskene er tørre på utsiden. Selv har jeg bare limt på etikett når de holder romtemperatur.
 
Bruker kanskje plastfalsker? Da vil jeg anbefale pritt sin lim på rullekassett. Det brukte jeg på mine PET-flasker da ingenting annet ville sitte. Veldig lett å fjerne også. Bare å trekke tommelen over så kommer den av i en liten ball. frister kanskje å bruke billiglim på kassett, men det sitter som juling og er vrient å få av.
 
Melk fungerer finfint. Jeg har brukt det helt til ganske nylig da jeg lånte en slik dispenser med dobbelsidig tape som gjør det veldig enkelt å tape etikettene på flaskene. To striper tape holder lenge. Etiketten sitter godt fast og flasken ser ren og pen ut. Er usikker på hvordan tapen er å løsne da jeg gav bort alle flaskene, men mener å huske det ikke var veldig vanskelig. Denne tapen var både raskere og mye enklere å bruke enn melk, så fra nå av kommer melken til å forbli i kjøleskapet.
 

Vedlegg

  • 1348843416028.jpg
    1348843416028.jpg
    20,5 KB · Sett: 377
Til info brukte jeg melk rett i fra kua iblanda litt vann.  Bruker ægir flasker å brune hansa flasker.


Takk for mange gode svar.
 
Litt vanlig trelim blandet ut i vann funker også bra. Litt ekkelt med sur gammel melk på flaskene synes jeg.
 
Jeg får slenge på litt støtte til melkebanden: H-melk, penslet på med malepensel type kjøpt på Jernia. Sitter supert. Lettere varianter av melk har som regel falt av. Ja, også printerpapir fra jobben da...
 
Nok en i melkebanden her. Har brukt lettmelk og vanlig 80gr papir på fire batcher nå, og har enda ikke opplevd at etikettene faller av. Men det er sikkert lurt å gjøre det mens flaskene har romtemperatur ja. Har litt melk på en asjett, og bare "drar" etiketten over melka, legger den på flaska og stryker over den med tørkepapir (som også fjerner overflødig melk). Kan ikke si at jeg merker at det lukter melk av flaskene når de har stått til lagring i bod/kjøleskap.
 
Bjarte H skrev:
Kjøkkensvamp fungerer også bra til melkmetoden :)

Støtter den! En skål med litt melk og en kjøkkensvamp som fungerer som stempelpute. Gå så fint atte!
Melkelukt har jeg aldri opplevd
 
Ekstra lettmelk eller vanlig lettmelk sammen med svamp fungerer fint. Ikke opplevd at noen etiketter faller av. Har vel klistret oppimot 200 etiketter så langt.
Lette å få av ved å legge flaskene i bløt senere.
 
Jeg bruker skummet melk som jeg smører på med pensel. Etikettene sitter bom fast etter det har tørket. Løsner fint med litt vann.
 
Tilbake
Topp