liming av øl etiketter, noen gode forslag

steinbukk

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har nå søkt meg gjennom denne fantastiske  Norbrygg databasen etter råd og vink om anbefalt lim til etiketter. Men har ikke funnet noe som virker. Fant noe om at melk skulle være bra og har prøvd det. I boken "Ølbrygging fra hånd til munn" anbefales eggehvite. Ingen av dem fungerte på vanlig kopipapir, som jeg har laget mine hjemmelagede etiketter på. Limen holder ikke og bildet samt fonter blir uskarpe.
Trengs det spesial papir til etiketter, eller egnet lim? Kunne tenkt meg noe tilsvarende som Lervig bruker.........og i hvert fall ikke slik kvalitet som Nøgne Ø bruker. Er godt fornøyd med at jeg har klart å fjerne etikettene på de flaskene.  ( Ser at andre har hatt den samme utfordringen med å bli kvitt etikettene  som jeg har hatt)
 
Jeg bruker en svamp som jeg dypper i melk. Fukter etikettene som er skrevet ut på vanlig A4 papir. De sitter som bare det, og er lette å fjerne igjen.
 
Jeg bruker melk og synes det funker bra. Men da må/bør du skrive ut etikettene med laserskriver. Hvis ikke flyter skriften lett utover.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Fungerer bra med melk for meg også. Men med blekkskriver og vanlig kopipapir blir det litt slappe bilder. Blikket løser seg også fort opp når det blir vått.
Bruk laser skriver som enkelte foreslår her.
 
Brukte melk tidligere, men gikk over til billigste form for limstift da det ble litt mindre søl. Sitter godt og omtrent like lett å vaske av som melk. Printer med laser på vanlig kopiark.
 
Har ikke prøvd selv men er blitt anbefalt å bruke tynntflytende tapetklister  (på en svamp?).

Fikk ikke så godt resultat med de anbefalingene jeg leste meg til vedr etikettfjerning.
Tok da å kokte flaskene i zalovann.
"Vanlige" etiketter faller da av av seg selv.
 
Henger meg på her og sier at vanlig kopipapir og melk har fungert veldig bra. De sitter godt helt til de skal av igjen med litt varmt vann.
Kanskje det er forskjeller på Tine og Q-melk?  :) 
 
Bruker ferdige removable øl labels fra onlinelabels.com. Ferdig med lim og enkle å ta av igjen. Eneste bakdelen er fraktprisen, så har bestilt til usa når folk jeg kjenner har vært der så de kunne ta med seg hjem.

Når det gjelder fjerning av etiketter gir jeg nå opp og hiver en haug med flasker fordi jeg ikke har funnet noen egnet metode å ta av etikett uten at det sitter masse lim igjen. Fra Haandbryggeriet og Ægir til mye utenlandsk. Prøvd alt jeg kan komme på av løsemidler, vaskemidler inkl. label off og penselrens. På Nøgne flasker så blir limet med ved oppvarming, men på de andre gjør det ikke og er vesentlig mer jobb enn det er verdt å prøve fjerne limrestene. Jeg har klart få det av med både label off og penselrens, men sett i forhold til tid brukt per flaske så kjøper jeg heller nye flasker.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk
 
Hei, tusen takk for at dere tar dere tid a svare i disse OL tider.  Jeg har en fancy Epson Stylus Photo  blekk skriver, men skal følge rådene som er meddelt. I  morgen skal jeg derfor få printet ut etikettene på en laser printer. Dette for å se hvordan det blir.  ( I og med at jeg lagrer på Cornelius fat, så er dette med etikett kun aktuelt når jeg har flaske øl med til bekjente . Og da gjerne med fotomotiv av den bekjente på flasken . Det slår godt an  ) . Skal prøve på nytt med melk, men også med limstift. Ser at ingen bruker eggehvite, eller øl ( det blir jo litt klissent søl på gulvet når jeg tapper fra fat)
 
Lager mine etiketter selv som blir skrevet ut på en Canon foto blekkskriver. Bruker billigste papiret fra Staples og limer de på flaskene med melk.
Sitter bra på flaskene og er enkelt å fjerne før vask.
 
KevinE:
Fjerner limet på flaskene med skrubbesvamp og sojaolje, fungerer glimrende !
Fyller flaske opp med varmt vann først og piller av etiketten. Noen ganger går det, andre ikke, kommer an på temp og tid.
Har maaange flaske fra Nøgne etc...
 
Jeg har sluttet med etiketter. Kun en liten kode med tusj på korken så jeg skiller de fra hverandre.
For å fjerne originaletiketter; varmt vann på flaska i 1 minutt, dra forsiktig av, fjern limrester med soyaolje og fjern soyaolje med zalo.
 
Hei, har i dag printet ut med laser printer, limt etiketten på med melk. Og det fungerer meget bra. Skarpt fint  bilde og ingen tegn til at merkelappen slipper i kantene.
Tusen takk for alle gode rådene. ( Har i tillegg bestilt etiketter fra onlinelabels. Så nå er det full kontroll med plan a og plan b)
 
Som mange før har skrevet: Vanlig papir og melk. Har blekkskriver hjemme, men skriver også ut på laser på jobben, de blir litt skarpere i fargene. Har kjøpt papirskjærer på Clas Ohlson, tar 4-5 ark av gangen og gir rette kanter.
 
Bruker den rød limstiften man får i bokhandler.
Har prøvd melk, men det råtner jo hvis jeg skal kjellerlagre øl og andre ting i lengre tid, pluss at jeg ble lei av melkestanken.
 
Tilbake
Topp