Lite kullsyre

Midgard_Brygghus

Norbrygg-medlem
Lite kullsyre i ferdig øl. Det har stått 2 uker, er det mulig å avkorke,tilsette sukker så korke igjen? Eller er det bare å drikke tam øl. Dette er ikke i alle flaskene
 
Ta det som det er, og prøv og analyser hva du har gjort som ikke er optimalt. Kanskje trenger det bare litt tid, eller du har ujevn fordeling av sukker.
 
Noen variabler å tenke på her:
- Fordeling av karboneringssuker (gitt at du brukte sukkerlake i flaskekaret og ikke drops eller sukkerbiter i hver enkelt flaske)
- Tid.
- Temperatur. For lav eller høy temeperatur kan føre til at karboneringa tar lenger tid.
- Gjærmengde. Hvis du har cold crashet, kjørt gelantin osv. kan karbonering ta lengre tid, men trur nok dette er variabelen du burde legge minst vekt på.
- Alkoholprosent. Kan være mer slit å få karbonert øl med meget høy alkoholprosent.

Konklusjonen er at, gitt at flaskene kun har stått 2 uker, så ville jeg latt de stå minst 2 uker til før jeg begynte å foreta meg noe som for krever omkorking.
 
Forøvrig så er å tilsette sukker på en øl som allerede er greit karbonert værre enn å leve med noen flasker som er litt underkarbonerte.. Gushing og gjær som virvler opp pga for hard karbonering er no griseri.. Been there, done that ;)
 
Ja er nok fordelinga , den ene jeg gav vekk var det virkelig futt i, det var 1cm med øl igjen flaska når den var ferdig brusa
 
Ja er nok fordelinga , den ene jeg gav vekk var det virkelig futt i, det var 1cm med øl igjen flaska når den var ferdig brusa

Ja er det fordelinga så er det bare å prøve å
forbedre på neste batch :)

Sukkerlake i omstikkingskaret først. Her må sukkeret være ferdig oppløst i vannet (2-3dl kokende vann og godt med røring funker greit), så sørger du for å få heverten/slangen liggende nedi langs bunnen på karet når du stikker om sånn at laken blir fint fordelt.

Er du usikker på om det har gått greit kan det være en ide å røre litt sakte og forsiktig med en sanitisert bryggeskje/sleiv, uten å introdusere for mye luft.

Du har sikkert teken på detta fra før, men tenkte det kunne være greit å nevne for andre som kommer borti denna tråden :)
 
Syns jeg har hatt litt flatt øl selv en stund, vanligvis tar jeg 2dl vann og blander med sukker. Når jeg nå flasket blonden tok jeg 5dl. Innbiller meg at litt tyntflytende lake blander seg lettere.
 
Ja er det fordelinga så er det bare å prøve å
forbedre på neste batch :)

Sukkerlake i omstikkingskaret først. Her må sukkeret være ferdig oppløst i vannet (2-3dl kokende vann og godt med røring funker greit), så sørger du for å få heverten/slangen liggende nedi langs bunnen på karet når du stikker om sånn at laken blir fint fordelt.

Er du usikker på om det har gått greit kan det være en ide å røre litt sakte og forsiktig med en sanitisert bryggeskje/sleiv, uten å introdusere for mye luft.

Du har sikkert teken på detta fra før, men tenkte det kunne være greit å nevne for andre som kommer borti denna tråden :)
Eller så øker du bare vannmengden i laken til 5-6 dl så blandes ting mye lettere.
 
Ja er nok fordelinga , den ene jeg gav vekk var det virkelig futt i, det var 1cm med øl igjen flaska når den var ferdig brusa

Det høres ut som om du har noen potensielle flaskebomber her. Jeg har opplevd å få det som konsekvens av ujevn fordeling av sukkeret, og det er i beste fall ikke morsomt fordi det blir en stri jobb å tørke opp. I verste fall er det farlig.

Oppbevar flaskene så kaldt som mulig, og sett dem helst i ei balje eller noe lignende. Og legg noe over dem.
 
Tilbake
Topp