LITE øl / lav karbohydrat innhold øl

Hei

Jeg ønsker ikke at noen av mine brygge kompiser skal bli flaue over mitt innlegg, så jeg ønsker å være mest mulig anonym. Saken er den at vi brygger mye godt øl, som selvfølgelig konsumeres etter beste evne.
Så har jeg fått den lille utfordringen at den lille kulen foran er blitt ganske stor. Da har jeg via omveier kommet inn på proteinkuren. Det vil si at en bl.annet ikke spiser eller drikker karbohydrater. Det er knalltøft men virker.
Har i den forbindelse testet alle typer tilgjengelige LITE øl ( 30 % mindre kalorier og 70 % mindre karbohydrater)  De fleste smakere hy... men Ringnes LITE går faktisk ned. Så det store spørsmålet.

Er det noen der ute som har en oppskrifte på hvordan en lager et godt øl uten for mye karbohydrater ? overgjæret eller undergjæret, bare kom med en oppskrift / tips.


Så skal jeg teste det ut på kulen, og melde tilbake.

Med vennlig hilsen Arne Ottar
 
Øl forårsaker ikke kul, verken her eller der, det er forskning som beviser det, så øl kan du fortsette med, det er alt det andre som må reduseres/ økes, Det er jeg et levende bevis på.
 
Hvis du dog vil brygge noe med litt mindre kalorier, ville jeg kjørt f.eks. en engelsk ordinary bitter. Skal poste en oppskrift jeg selv er fornøyd med litt senere.
 
Jeg har tenkt å prøve et brygg med hovedsaklig pilsnermalt som meskes på 60 grader for
å få mest mulig gjærbart sukker, og bruke en liten andel aromamalt for å gi smak.
 
Er det overhode mulig å lage et øl med lite karbohydrater? Jeg trodde øl stort sett besto av karbohydrater og vann. :attevar:
 
Dag skrev:
Er det overhode mulig å lage et øl med lite karbohydrater? Jeg trodde øl stort sett besto av karbohydrater og vann. :attevar:

Det er helt riktig, skal du greie og minske kaloriene men holde alkohol % oppe må du greie og gjære det helt ut altså 1,000 fg, da kan man starte med en lavere OG og få mindre chal. For og få til det de store bryggeriene gjør skal du ha en grei labb persjonel bak ryggen tror jeg, vil anta det er benyttet en del andre stoffer for og lage det ekle ølet, regner med at det inneholder noe form for sukker som har mindre chal en det vanlige men samme evne til og bli alkohol.

Skal sies det siste jeg har skrevet hær er bare noe jeg selv anntar!
 
Så vidt jeg vet, så bruker de store bryggeriene enzymer som hjelper til med å lage en ekstra utgjærbar vørter.

Sjøl har jeg brygget flere øl med en Fg helt nede i 1002.
Bruker Nottingham tørrgjær, og lager alltid starter.
Har også noen lettøl på samvittigheten.
Har silt av restvørteren etter hovedbrygget og kokt med samme humleposen som var i hovedbrygget.

Det siste var jeg usikker på om jeg i det hele tatt skulle sette til gjæring etter at det var kokt.
Det hadde en OG på 1012.
jeg lot det stå til og det gikk ned til 1004.
Det er klart at dette er tynne greier. Typisk "kano-øl"
Smaken minner om noe som koster 2 kroner flaska i en butikk på hjørnet i København.

Konklusjonen min er at:
Det går an å lage lettøl, det går an å lage tynt øl og det går an å lage lavkaloriøl.
Resultatet avhenger av hva som puttes i kjelen.
Har tenk å prøve med en minimesk på høy temperatur for å gi lettølet mer fylde neste gang.
Rett og slett for å tilføre det noe som ikke gjærer helt ut.

Egil B.
 
Kan du ikke bare akseptere en lille kule foran  ;)  og brygge godt øl i.s.f. en LITE ??  mye lettere  :biersmile:
 
Jeg tror at det er mulig å lage øl med lavere karbohydrat-innhold, men sånne kan man jo få kjøpt i hopetall i butikkene. En Mild kan være et mere smaklig alternativ, samtidig som at en slik øl ikke har så mye alkohol (også karbohydrater) i seg.

Men ellers så tenker jeg at man heller får drikke godt øl, bare litt mindre av det. På denne siden går det mest i sykling for å holde kulen i balanse, sykling frem og tilbake fra puben. ;D
 
En fin ordinary bitter:

Andrimne Ordinary Bitter

OG: 1037
IBU: 32

3 kg Thomas Fawcett maris otter pale malt, 5,6 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 100 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 287,5 EBC
30 g EKG, blomst, 5,9 % aa, 60 min.
30 g EKG, blomst, 5,9 % aa, 15 min.
30 g EKG, blomst, 5,9 % aa, 2 min.
10 g EKG, blomst, 5,9 % aa, tørrhumle i fat
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts gjærnæring
White Labs WLP002, gjærstarter

Mesk i 90 min på 65 C, kok i 90 min. Gjæring på 19-20 C i 14 dager. Kullsyresett til 1-2 vol.

Ikke et lite-øl, men med relativt lav OG. Man kan selvsagt legge OG noe lavere også. Har ikke regnet på kaloriinnholdet, men alkoholen selv utgjør vel tross alt også en del av kaloriene...

Når man snakker om lite-øl, så bør man være klar over at dette er en øltype som det rent teknisk sett er veldig vanskelig å brygge. En ev. oppskrift er ikke spesielt avansert, men den lave FG-en gjør at man har svært lite å gjemme eventuelle feil bak. Rett gjæringstemperatur og nok, frisk gjær er svært viktig i så måte!
 
Guinness har visstnok et temmelig lavt kaloriinnhold, selv om mange (feilaktig, etter min mening) synes det er mektig. Et kjapt søk sier at Guinness har 5,7g karbohydrater per pint, 2% av anbefalt daglig inntak. For å dekke ditt daglige kaloribehov, må du altså drikke 50 pints, og det burde vel være sånn passe for de fleste her?

En god dry stout er også ganske lett å brygge.
 
Huub skrev:
Kan du ikke bare akseptere en lille kule foran  ;)  og brygge godt øl i.s.f. en LITE ??  mye lettere  :biersmile:
Tiltredes!
Selv har jeg ikke sixpack, men fat! Mye kulere (pun intended)!
 
1000 takk for mange gode tilbakemeldinger.    I følge mine opplysninger inneholder en 1/2 pils 14 g karbohydrater, og vi får opplyst at Guinnes har 5,7 g pr pint.
Ringnes påstår at deres Lite har 70 % mindre karbohydrater og 30 % mindre kalorier enn vanlig pils. Altså ligger deres Lite på 4,2 g karbohydrater pr 1/2 liter.

Ringnes påstår også at en USA versjon av Lite øl er verdens mest solgte ølmerke. Er det p.g.a av god smak eller samvittighet folk kjøper dette ? Tror det kun er snakk om å kjøpe seg god samvittighet.

Å drikke mindre øl er ingen god løsning, og trim utgjør kun 20 % av en slankeprosess, 80 % er kosthold (mat og øl)
 
JO, du kan godt drikke mindre av bedre  ;D det er en løsning

jeg kjører heller 4 ganger i uke Mercedes Benz enn hver dag Fiat  :) (jeg har hverken MB eller Fiat)

:biersmile:
 
LITE-øl er billigere å produsere fordi det går med mindre råvarer.
Forbrukerne kjøper det som et lavkalori alternativ.
For bryggeriene medfører det kostnadskutt.

Drikker du mye, du som brygger selv?
Neida, jeg brygger og drikker LITE.

Egil B.
 
bare en liten info:

Cla er det du trenger og bry deg om, karb er ikke så viktig. Hvis du er intresert i og gå ned  i vekt så anbefaler jeg deg og begynne og telle cla for hvær ting du dytter i deg.
Eksempel hvis du veier rundt 90kg så bruker kroppen din kunn for og holde seg våken ca 2800, cla forbruket ved normal aktivitet er ca 3100 cla. Så skal du ned i vekt så må du ligge max 500 cla under det du forbruker, følger du dette og ikke bryr deg om fett og karbo kan jeg garantere deg vekttap.
En halv liter av Gahr sin bitter utgjør ca 150 cla.
 
I øl er det to energi givende enheter, karbohydrater og alkohol.
Hver av disse har en gitt mengde energi pr.gram uavhengig av hvilken type det er
Protein og karbohydrat: 4kcal/g
Etanol: 7kcal/g
Fett: 9kcal/g
Så man kan ikke bytte ut sukkerarter til en type som gir mindre energi.

Hvist alkohol er en viktig del av ølet for deg er det kunn rest sukkeret du kan påvirke for å lage ett mer kalorifattik øl.
Det vil si att en større andel av sukkeret må gjæres ut.
(Hvist det derimot kunn er smaken du bryr deg med så brygg ett øl med lav OG og mye ugjærbart sukker siden alkohol inneholder mer energi enn karbohydrater ::) Men regner ikke med dette er ett alternativ)


Selv ville jeg satset på noen belgiske ølsorter e.l. som benytter seg av mye enkle sukkerarter å dermed gjærer langt ned.
For å ikke ende opp med ett tynt å smakløs øl ville jeg brygget det forholdsvis sterkt (5%+) slik att det ikke blir for tørt og smakløst.
Ved å brygge ett sterkere øl som gjærer langt ned vil du ende opp med ett øl som pr.l ikke har mindre kalorier, men i forhold til mengden alkohol vil det være mindre.
Dermed kan du drikke deg like svimmel uten å innta like mye kalorier.

Sånsett må jo villgjærede øl som Lambic og flanders R/B vær de suverene "LITE" ølene. :ilike:
 
Er det noen som vet hvor en får kjøpt Beano ?
Enzym i tabelettform som halverer karbohydratinnhold i øl ?

Med vennlig hilsen Arne ottar
 
Tilbake
Topp