Lite volum perfekt OG og FG

Hei,

Jeg har et par spørsmål angående volum etter koking.

Når jeg brygger et sett til 25 liter øl pleier jeg å meske med 20 liter og skyller med resten altså 10 liter slik at jeg får et kokevolum som er ca 30 liter.
Men jeg ender fortsatt opp med veldig mye mindre volum enn de 25 literne som det skal være. Hvorfor gjør jeg det?
Tappet i dag og fikk 18 liter.... det var en del grums i bunnen av gjæringskaret men ikke 7 liter..

Burde jeg å tilsatt mer vann i skyllingen? Om jeg gjør dette vill ikke dette da gå utover OG at denne blir for lav i forhold til oppskriften?
Har lest at om du tilsette 5 liter så vil OG synke med 10. feks: 1.050 til 1.040.

Håper på svar :)
 
Om 18 liter ga riktig OG på et brygg som skal gi 25 liter i gjæringskaret så er det meskeeffektiviteten det står på.

For å få riktig volum må du finne ut hvor mye som blir liggende igjen i kjelen/maskinen etter tapping til gjæringskar, du må vite hvor mye avdamp du har, og du må vite hvor mye væske som følger med når kornet er ferdig skylt og løftes ut av kjelen/maskinen.

Den enkleste måten å holde styr på dette er etter min mening ett brygge program/app av noe slag. Personlig foretrekker jeg Brewfather.

Skal man gjøre noen mer konkrete utregninger for deg må du poste oppskriften og de tallene du evt har :)
 
Sist redigert:
Oslove Passion Blonde
Allgrain, 25 liter

“Oslove er et lett, lyst, forfriskende øl fullt av pasjonsfrukt. Det er et øl for alle!
Bare godta andre og dette ølet for hva det er, og de er - perfekte... ”

Forventet resultat:
OG: ~1.049FG: ~1.009
57 IBUABV: 5,3%
11 EBCEffektivitet: 75%

Malt:
4,4 kg Best Pilsen Malt, 5 EBC
220 g Best Caramel Hell, 30 EBC
220 g Best Wheat Malt, 5 EBC
220 g Flaket Havre, 2 EBC
Totalt: 5,06 kg

Mesking:
Du kan meske på flere måter. Det enkleste er en enstegs infusjonsmesk:

65°C i 60 min, 78°C i 15 min.

Hvor mye vann du skal bruke avhenger av utstyret ditt:

Beregning av meskevann
Antall liter meskevann varierer ut i fra utstyret du bruker. Er du usikker kan du ta utgangspunkt i 25 liter meskevann.

Beregning av skyllevann
Målet er et kokevolum på ca. 30 liter.
Anslagsvis kan du skylle med ca. 10 liter vann på 78°C. Noter det ned og gjør eventuelle justeringer neste gang.

Koking:
Dette settet kokes i 60 minutter. Tilsett humle som angitt under “Koking” i sjekklisten på neste side.
 
Ait, når det står 75% effektivitet så snakker de om brygghuseffektivitet, det kan man enkelt se i oppskriften om man åpner den i Brewfather, det betyr at for å treffe OG med riktig volum må du altså ha en meskeeffektivitet på 79,5%. Som betyr at etter mesking og skylling skulle det være 31,5 liter vørter med en SG på 1.043.

Hvilke tall hadde du der?

Du sier at du mesker med 20 liter og skyller med 10, okei det er 30 liter vann, ca 0,8L pr kg malt forsvinner ut med mesken, der ryker ca 4 liter, så istedenfor 31,5 liter til kok satt du igjen med ca 26, så fordamper 3,5 liter på en time, da er du nede i 22,5 liter, i tillegg krymper væsken under nedkjøling så etter endt kok fikk du altså 18 liter i gjæringskaret.

Lar du det ligge noe igjen i kjelen/maskinen? Uansett da, så om disse tallene stemmer så har du en meskeeffektivitet på ca 66% i en oppskrift som tar utgangspunkt i 79,5% meskeeffektivitet.
 
Mengde malt i KG
5,06
Mengde vann mesking
20 l
Mengde skyldevann Liter
10
SG etter mesking
1.070
Antall liter etter mesking
18 l
SG etter skylling
1.050
Antall liter etter skylling
28 l
Total mengde kokevann
28 l
Mengde humle/tid
N/A
Kjøletid
50 min
Original Gravity
1.052

28 liter til koking. Var redd for å skylle med 2 liter ekstra for å komme opp til 30 liter med tanke på å ødelegge gravity. Gravity var ikke spot on men veldig nære oppskriften.

Det var kanskje en halvliter igjen i kokeren som jeg ikke fikk over i gjæringskaret.



Ser i oppskriften at det skal meskes med 13,66 liter. Men om dette blir litt lite væske med tanken på mengde vann som sirkuleres. Går det ann å meske med mer vann? Hva skjer om jeg mesker med 15 liter vann å skyller med 2 liter mindre altså 19 liter istedenfor 21 liter?

Forstår ikke helt meskeeffektiviteten og hvordan denne fungere osv. Skulle gjerne hatt noen eksempler for å forstå
 
Mengde malt i KG
5,06
Mengde vann mesking
20 l
Mengde skyldevann Liter
10
SG etter mesking
1.070
Antall liter etter mesking
18 l
SG etter skylling
1.050
Antall liter etter skylling
28 l
Total mengde kokevann
28 l
Mengde humle/tid
N/A
Kjøletid
50 min
Original Gravity
1.052

28 liter til koking. Var redd for å skylle med 2 liter ekstra for å komme opp til 30 liter med tanke på å ødelegge gravity. Gravity var ikke spot on men veldig nære oppskriften.

Det var kanskje en halvliter igjen i kokeren som jeg ikke fikk over i gjæringskaret.



Ser i oppskriften at det skal meskes med 13,66 liter. Men om dette blir litt lite væske med tanken på mengde vann som sirkuleres. Går det ann å meske med mer vann? Hva skjer om jeg mesker med 15 liter vann å skyller med 2 liter mindre altså 19 liter istedenfor 21 liter?

Forstår ikke helt meskeeffektiviteten og hvordan denne fungere osv. Skulle gjerne hatt noen eksempler for å forstå
Her er det noen som ikke stemmer, kanskje flere ting. Beregnet avdamp under kok er 3,5 liter, men tallene dine sier ca 8. Altså om SG etter skylling hadde vært 1.050 og du kokte vekk 8 liter + 0,5 igjen i kokeren + krymping under nedkjøling så ville OG havnet på 1.070.

Meskeeffektivitet er grovt forklart sånn her: Maltet har "100%" tilgjengelig sukker, hvor mye av de 100% du klarer å få ut er meskeeffektiviteten din.

Bruker du en bryggesoftware? Med hva og hvordan tar du SG måling før kok? Som sagt noe er feil her :confused:

Og mengde meske-og skyllevann avhenger av hva man brygger på, så vanskelig å gi noen svar uten å vite det.
 
Nei bruker ikke bryggesoftware. Bruker google sitt dokument program, har bare laget en tabell.

Tar prøve av vørteren etter skylling, når den har rent fra seg. Prøven tas direkte fra gryten.
 
Nei bruker ikke bryggesoftware. Bruker google sitt dokument program, har bare laget en tabell.

Tar prøve av vørteren etter skylling, når den har rent fra seg. Prøven tas direkte fra gryten.
Det kan være lurt å vente til vørteren har kokt 5 min før det tas en prøve, da kan man være sikker på at vørteren er homogen(helt blandet).
 
Tusen takk for hjelpen å tipsene så langt.
Skal brygge om et par uker. Da får jeg følge brewfather sin oppskrift å se hvordan det går.
 
Tusen takk for hjelpen å tipsene så langt.
Skal brygge om et par uker. Da får jeg følge brewfather sin oppskrift å se hvordan det går.
Skal du gjøre det må du endre profil(bryggeutstyr) inne i Brewfather, den oppskriften som ligger på sidene til Bryggselv bruker BIAB profil, men om jeg fikk det med meg riktig bruker du bryggemaskin? Hvilke maskin har du? Tror også du kan bruke Brewfather gratis med opptil 10 oppskrifter så ingen grunn til å ikke laste den ned :)
 
Hei,

Jeg har et par spørsmål angående volum etter koking.

Når jeg brygger et sett til 25 liter øl pleier jeg å meske med 20 liter og skyller med resten altså 10 liter slik at jeg får et kokevolum som er ca 30 liter.
Men jeg ender fortsatt opp med veldig mye mindre volum enn de 25 literne som det skal være. Hvorfor gjør jeg det?
Tappet i dag og fikk 18 liter.... det var en del grums i bunnen av gjæringskaret men ikke 7 liter..

Burde jeg å tilsatt mer vann i skyllingen? Om jeg gjør dette vill ikke dette da gå utover OG at denne blir for lav i forhold til oppskriften?
Har lest at om du tilsette 5 liter så vil OG synke med 10. feks: 1.050 til 1.040.

Håper på svar :)
Det virker som du her snakker om 18 liter "ferdig øl", mens @Kloakk snakker om liter tappet fra kjele til gjæringskar?

Norske sett jeg har vært borti er vanligvis basert på 25 liter til gjæring og 23 liter ferdig øl.

28 liter til koking. Var redd for å skylle med 2 liter ekstra for å komme opp til 30 liter med tanke på å ødelegge gravity. Gravity var ikke spot on men veldig nære oppskriften.
Jeg skyller alltid til rett volum før jeg måler gravity, å skylle videre fra 28 til 30 liter totalt ville ikke endret SG vesentlig for deg (teoretisk ville den maks gått ned fra 1.050 til 1.047 om du tilsatte 2 liter rent vann). Du ville da faktisk truffet bedre på OG. Det er heller ingen krise å komme noen punkter under.
 
Det virker som du her snakker om 18 liter "ferdig øl", mens @Kloakk snakker om liter tappet fra kjele til gjæringskar?

Norske sett jeg har vært borti er vanligvis basert på 25 liter til gjæring og 23 liter ferdig øl.


Jeg skyller alltid til rett volum før jeg måler gravity, å skylle videre fra 28 til 30 liter totalt ville ikke endret SG vesentlig for deg (teoretisk ville den maks gått ned fra 1.050 til 1.047 om du tilsatte 2 liter rent vann). Du ville da faktisk truffet bedre på OG. Det er heller ingen krise å komme noen punkter under.
Han skriver at han fikk 18 liter i gjæringskaret og at det lå en halvliter igjen i maskinen.

Det som virker veldig rart i dette tilfelle er at han har klart å gå fra 28 liter før kok til 18,5 liter etter 60 min, det er 9,5 liter avdamp inklusive krymping, det er vel uhørt mye?

Det som er enda merkeligere er at på de 9,5 literne med avdamp har SG bare endret seg 2 poeng, fra 1.050 til 1.052. Det kan da umulig stemme?

Ellers er jeg enig, alltid greit å varme opp noen liter ekstra skyllevann og heller skylle til man treffer volum. Og bare så det er sagt så er faktisk oppskriften oppgitt med 25 liter i gjæringskar.

Men hva og hvor det har gått galt blir veldig vanskelig å si når jeg mistenker at tallene ikke stemmer.
 
Beklager mente 18 liter ferdig øl.
Ok så det har ikke så mye å si om jeg tilsetter 2 liter vann for å få 30 l kokevolum.
Noen ganger har jeg for lite skyllevann og da tar jeg bare kaldt vann å skyller til jeg når riktig volum, men i ditt tilfelle skulle det vært 31,5 liter til kok.

Hvor mye meske- og skyllevann du skal bruke kommer ann på oppsettet ditt, om det faktisk er sånn at du koker bort 9+ liter i timen så kunne du skylt med betraktelig mer vann. Så som jeg skrev, den eneste måten å finne ut hva som fungerer i ditt "bryggeri" er å skrive ned vitale tall.

Men jeg spør igjen, hva brygger du på?
 
Han skriver at han fikk 18 liter i gjæringskaret og at det lå en halvliter igjen i maskinen.

Det som virker veldig rart i dette tilfelle er at han har klart å gå fra 28 liter før kok til 18,5 liter etter 60 min, der er 9,5 liter avdamp + krymping, det er vel uhørt mye?

Det som er enda merkeligere er at på de 9,5 literne med avdamp har SG bare endret seg 2 poeng, fra 1.050 til 1.052. Det kan da umulig stemme?

Ellers er jeg enig, alltid greit å varme opp noen liter ekstra skyllevann og heller skylle til man treffer volum. Og bare så det er sagt så er faktisk oppskriften oppgitt med 25 liter i gjæringskar.

Men hva og hvor det har gått galt blir veldig vanskelig å si når jeg mistenker at tallene ikke stemmer.
Nå har han bekreftet at det var 18 liter ferdig øl.

Jeg ser da ikke at volum etter kok er nevnt noe sted, kun 28 liter før kok og 18 liter ferdig øl. Men OG 1.052 med SG 1.050 på 28 liter før kok skulle tilsi litt over 25 liter nedkjølt etter kok. Med 18 liter ferdig øl må det ha vært minst 20-21 liter i gjæringskar. Om ikke resterende 4-5 liter var igjen i kjelen må det være målefeil eller forholdsvis stort svinn et sted.
 
Nå har han bekreftet at det var 18 liter ferdig øl.

Jeg ser da ikke at volum etter kok er nevnt noe sted, kun 28 liter før kok og 18 liter ferdig øl. Men OG 1.052 med SG 1.050 på 28 liter før kok skulle tilsi litt over 25 liter nedkjølt etter kok. Med 18 liter ferdig øl må det ha vært minst 20-21 liter i gjæringskar. Om ikke resterende 4-5 liter var igjen i kjelen må det være målefeil eller forholdsvis stort svinn et sted.
Da tror jeg vi snakker rundt hverandre alle mann, for der første så snakker jeg om totalt volum etter nedkjøling. Øl blir det ikke før om 7 til 14 dager ;)

Og om du leser en gang til så skriver han 18 liter i gjæringskar og 0,5 liter ble liggende igjen i maskinen.

Og ja, det må være målefeil en plass, det er helt umulig å ha 28 liter til kok med en SG på 1.050 og 18,5 liter etter nedkjøling med en OG på 1.052.
 
Jeg har nok lest feil eller skreve feil verdier, beklager dette..
Når det gjelder vitale verdier så lurer på om dere kan skrive ned en liten liste med hvilke verdier dere bruker?
Når det gjelder appen til brewfather så sjønne jeg meg ikke på denne.

Burde jeg beregne meskevann ut i fra å ta mellom 2,7 - 3 liter pr kilo korn?

I oppskriften så står det bare at jeg kan ta utgangspunkt i 25 liter meskevann, og 10 liter skyllevann.
Så lurer jeg på hva som skjer om du bruker mindre eller mer meskevann en utgangspunktet.
Jo mindre meskevann man bruker hva skjer da? hva skjer om man bruker mer meskevann?
Er det bedre å bruke mest mulig meskevann eller mest mulig skyllevann?

Vet ikke hvordan jeg skal stille alle spørsmålene...

Når det gjelder utstyret jeg bruker så står det ikke noe navn på det. Meg og en kompis som brygger sammen og han kjøpte utstyrer på finn.no for noen år siden.
 
Jeg har nok lest feil eller skreve feil verdier, beklager dette..
Når det gjelder vitale verdier så lurer på om dere kan skrive ned en liten liste med hvilke verdier dere bruker?
Når det gjelder appen til brewfather så sjønne jeg meg ikke på denne.

Burde jeg beregne meskevann ut i fra å ta mellom 2,7 - 3 liter pr kilo korn?

I oppskriften så står det bare at jeg kan ta utgangspunkt i 25 liter meskevann, og 10 liter skyllevann.
Så lurer jeg på hva som skjer om du bruker mindre eller mer meskevann en utgangspunktet.
Jo mindre meskevann man bruker hva skjer da? hva skjer om man bruker mer meskevann?
Er det bedre å bruke mest mulig meskevann eller mest mulig skyllevann?

Vet ikke hvordan jeg skal stille alle spørsmålene...

Når det gjelder utstyret jeg bruker så står det ikke noe navn på det. Meg og en kompis som brygger sammen og han kjøpte utstyrer på finn.no for noen år siden.
Det kan være en idé å lese seg opp litt. Det blir fort forvirrende å stille spørsmål på et forum når man ikke helt veit hva man egentlig lurer på. How to brew er et standardverk, og om du ikke liker å lese fremmedspråk finnes det innføringsbøker på norsk også. Jeg vil tro det blir enklere å få orden på ting med en sterkere basisforståelse. @Finn Berger har skrevet en mer kortfatta innføring som ligger her er sted. Det er heller ikke noe dårlig sted å starte, selv om det blir litt mindre dyptpløyende enn bøkene.
 
Da tror jeg vi snakker rundt hverandre alle mann, for der første så snakker jeg om totalt volum etter nedkjøling. Øl blir det ikke før om 7 til 14 dager ;)

Og om du leser en gang til så skriver han 18 liter i gjæringskar og 0,5 liter ble liggende igjen i maskinen.

Og ja, det må være målefeil en plass, det er helt umulig å ha 28 liter til kok med en SG på 1.050 og 18,5 liter etter nedkjøling med en OG på 1.052.
Sitat fra første post "Tappet i dag og fikk 18 liter.... det var en del grums i bunnen av gjæringskaret men ikke 7 liter.." - han skrev jo bunnen av gjæringskaret og ikke kjelen/maskinen, ergo logisk at det var snakk om tapping fra gjæringskar. Også tidsangivelsen "i dag" tolket jeg dit hen at tappingen det var snakk om var etter gjæring. (Edit: fjernet "ikke".)

Og bekreftelsen kom i post 12:
Beklager mente 18 liter ferdig øl.
Ok så det har ikke så mye å si om jeg tilsetter 2 liter vann for å få 30 l kokevolum.
 
Sist redigert:
Den kortfatta innføringa som @erikraude nevnte, er her: https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/ Hvis du ikke har problemer med engelsk, og vil bruke litt tid og krefter på å forstå de prosessene som brygginga består av slik at du kan få ordentlig kontroll over dem, er How to Brew av John Palmer (nyeste utgave, fra 2017) den beste boka. Men jeg ville skaffe meg litt enkel grunnkunnskap først. HtBr er en murstein, og virker sikkert nokså forvirrende om du kaster deg uti den uten å kunne noe på forhånd - sjøl om den er skrevet som ei innføring for nybegynnere.

En nyttig kalkulator når du skal beregne hvor mye vann du må tilsette eller dampe bort for å nå en bestemt OG/SG, er denne: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ (Dette nettstedet har mange kalkulatorer du kan ha stor glede av.)

Vær forøvrig oppmerksom på at når det snakkes om volum, så er det volum målt ved værelsestemperatur. Væsker utvider seg jo når de varmes opp, og ved kokepunktet må du legge til 4%. Det betyr at 30 liter kokende vørter blir til i underkant av 29 liter om du kjøler den ned til værelsestemperatur.

Humle suger til seg mye væske, så brygger du humlerike øl, får du mindre øl enn når du brygger øl med mindre humle.
 
Tilbake
Topp