Liten aktivitet i starter - WLP565 Belgian Saison

larsolavk

Norbrygg-medlem
Hei,

Satt i går en 1,5 liter starter med WLP565 Belgian Saison. Etter 8-10 timer hadde det dannet seg et svært tynt skumlag (1-2mm). Nå, etter ca. 24 timer er skummet borte og det ser ut som om starteren er ferdig. Har aldri opplevd så liten aktivitet i tidligere startere, men så er da da også første gang jeg benytter WLP565. Noen som vet om dette er vanlig forløp for denne gjæren?

Til info har starteren stått på magnetrører i romtemperatur ca. 23 grader hele tiden.
 
denne gjæren er litt beryktet....

Den kan gå i dvale og så komme "til live igjen" noen dager senere.

Når hadde du tenkt å brygge? Jeg ville gitt den minst 24 timer til før jeg satt den på kjøl for å bunnfelle. Du kan jo også måle FG i starteren, regner med du satt den på rundt en 1040 OG, så da kan man jo regne ut ca hvor langt i prosessen man er.
 
Min 565 oppførte seg helt normalt i litt lavere enn hva folk vil kalle romtemp. Som nevnt ovenfor er den litt beryktet for å stoppe opp, men det er jo et stykke underveis i gjæringen.

Vent, hvis det ikke skjer noe så prøv å hev tempen på den, den tåler høyere temperatur.

Min 500 derimot skjøt ikke fart i kolben før tredje dagen.

Hvordan har du tenkt å gjære denne forresten? Jeg ble veldig glad i den etter å ha brukt den for første gang for en tid siden.
 
Opplevde heller ikke mye skum da jeg lagde starter med denne, men den gjæret ølet mitt i ekspressfart sammenlignet med hva jeg har lest andre opplever. Fra 1.054 til 1.007 på 9 dager (startet på ca 19°C og økte gradvis til 25°C, pitchet aktiv starter). Tror du bare kan ta det med ro og fortsette bryggingen som planlagt.

Edit: Du kan jo evt måle SG på starteren og se om den har gjort jobben eller stoppet opp.
 
Miguel skrev:
Min 565 oppførte seg helt normalt i litt lavere enn hva folk vil kalle romtemp. Som nevnt ovenfor er den litt beryktet for å stoppe opp, men det er jo et stykke underveis i gjæringen.

Vent, hvis det ikke skjer noe så prøv å hev tempen på den, den tåler høyere temperatur.

Min 500 derimot skjøt ikke fart i kolben før tredje dagen.

Hvordan har du tenkt å gjære denne forresten? Jeg ble veldig glad i den etter å ha brukt den for første gang for en tid siden.

Ingen hast, så da lar jeg den stå en stund til for å se om det skjer noe mer.

Tenkte å starte gjæring på ca. 20 grader, for så å sette opp til ca. 25 etter et par dager. Reiser til USA neste fredag og blir borte i to uker, så jeg får ikke kontrollert gjæringsforløpet så nøye som jeg kanskje burde med denne gjæren.
 
Lot til slutt starteren stå og surre på magnetrøreren i ca. 72 timer, men uten noen flere tegn til aktivitet. Satte den så i kjøleskapet til bunnfelling.
Etter 1,5 døgn i kjøleskapet har den nå fått et tykt og fint lag med gjær i bunnen og FG ble målt til 1008. Da er vel alt i sin skjønneste orden :)
 
Tilbake
Topp