Liten kjele

Hei.

Jeg funderer på å brygge noe øl, men er usikker på om jeg trenger en stor kjele?

Jeg har kun en kjele som rommer 8-10 liter og er skeptisk til om økonomien strekker til en større kjele.

Vil det være greit å først koke opp tilsammen 10-15 liter vann, la det kjøle seg (i gjærkaret), deretter koke opp resten av vannet, tilsette malt&humle, helle dette oppi gjæringskaret og tilsette gjær?
 
Det er ikke uvanlig å begynne å brygge med en relativt lite gryte. Likevel er noe av den beste investeringen du kan gjøre å skaffe deg en større gryte. 18-20 liter er bra (og ikke nødvendigvis så ille dyrt), men en på 30-40 liter er klart best... (og en del dyrere). Sjekk show roomet til Culina i huset hvor Glass Thomsen holdt til (i gågatedelen av Strandgaten). De kan ha greie tilbud.
 
ICA Maxi på Bjølsen/Oslo (men også den i Åsane/Bergen og kanskje andre butikker i tillegg) selger en stålgryte på 10 l til 199 kr. Det kan være greit dersom man må bruke komfyr, og slik kan man bare fordele grytene over to kokeplater istedenfor å slite med én stor kjel på én (underdimensjonert) kokeplate. Også kjekt til skyllevann/innmeskingsvann. Se side 7 i ICA Maxi sin reklameavis. Jeg mener den vanlige prisen var omtrent det dobbelte.
 
Jeg var innom Marine-Diesel i Fjordgata i Trondheim i dag.  Der hadde de en 40-litersgryte i aluminium for ca 670 kroner.  Bra pris for den som evt ikke koker på induksjonskomfyr.  Gryta så helt OK ut, den.
 
Eduard skrev:
Faktisk så leste jeg i et Europrisbilag at de nå selger en kjele på 21 l med glasslokk til 249 kroner. Det er jo ganske rimelig og den egner seg nok til små brygg eller for å varme opp innmeskings- og skyllevann!

Dette passet meg bra, har lett litt etter en kjele i den størrelsen og som ikke koster en formue i innkjøp. Og no fikk jeg kjøpt ei til 249,-  ;D  Takker og bukker for tipset!
 
Om du ikke har kjøpt "storkjel" ennå, så sjekk Rema Non Food Market... På Tiller i Trondheim fant jeg såkalte hyttekjeler på 25 liter med tappekran for 300 kr per stk.. Kranene er litt dårlige, får dårlig gjennomstrømning og realtivt dårlig kontroll, så jeg har byttet ut med kuleventilkraner fra ClasO til ca 100 kr per stk... I tillegg har jeg laget meg en sil-manifold samt en manifold for oversprinkling av skyllevann som jeg har satt på ved hjelp av rørleggerkoblinger... Funker fin-fint!!!
 
Det er jo en alldeles bra pris til en slik kjel! Jeg lurer på om vi har en sånn Rema i Oslo også, har ikke kommet bort i dem ennå.
 
Humlegården har nå begynt å selge en 36-litersgryte i rustfrittstål. Den koster 1290 SEK, som er svært billig (IMO).

http://humle.se/nyheter.shtml#newsitem1225314654 http://www.humle.se/webstore/?redirect=keywords=8136

36-liters rostfri kittel i restaurangkvalitet
Patinaserien av kittlar i restaurangkvalitet passar på alla typer av värmekällor (gas, el, halogen & induktion).
Tillverkad av 1 mm rostfritt 436 stål.
Inkapslad botten med 5 mm tjock aluminiumkärna. Bottenplattan i magnetiskt rostfritt 18/0 stål.
Mått invändigt 36 cm i diameter, 36 cm djup. Utvändig höjd 37 cm, 42 cm inkl lock. Utvändig diameter 38 cm inkl fals, 47 cm mellan handtagen. Bottendiameter 33 cm.
 
Denne serien av Patina-gryter finnes også i 50-liter og 78-liter for dem som skulle være interesserte i det. Humlegården har riktignok ikke disse inne, men jeg vet at det er flere andre butikker på nettet som selger dem.
 
Om du ikke har kjøpt "storkjel" ennå, så sjekk Rema Non Food Market... På Tiller i Trondheim fant jeg såkalte hyttekjeler på 25 liter med tappekran for 300 kr per stk.. Kranene er litt dårlige, får dårlig gjennomstrømning og realtivt dårlig kontroll, så jeg har byttet ut med kuleventilkraner fra ClasO til ca 100 kr per stk...
De grytene som Geirosj omtaler kjøpte jeg på Obs i arendal. Jeg bruker den som kokekar for vørteren. Som geirosj sier er ikke den påmonterte krana noe særlig. Og det er tynnbunnete gryter som egner seg best på en propan koker.
 
Tilbake
Topp