Liten test: Plaato digital gjærlås vs Tilt digitalt hydrometer

Da jeg er innehaver av begge disse duppedittene så tenkte jeg å dele mine erfaringer og førsteinntrykk, samt gjøre en liten sammenligning på et testbrygg (Weissbier #2).

1: Tilt hydrometer
Kjøpte to slike da jeg tenkte det ville være veldig nyttig å følge med på både temperatur og gjæringsforløp. Første runde ble ikke som forentet, og målingene viste egentlig bare tull. Nå kan nok dette ha noe å gjøre med at jeg forsøkte i en NEIPA med 600g tørrhumling. Det kan rett og slett se ut som Tilten ikke er veldig glad i ting som legger seg på topp av vørten. I runde 2 ble denne lagt i en tsjekkisk pilsner, og det kan foreløpig virke som om den har fungert som den skal. Man må bare være obs på at den fort kan finne på å fluktuere et par poeng opp og ned, slik at det er trenden man bør se på over tid. Temperaturloggingen virker til å være temmelig nøyaktig, så denne har jeg ikke noe å utsette på. Nå er en annen tilt lagt i en Weissbier, og vi skal følge denne i gjæringforløpet i denne tråden.
For å logge SG/temp må man ha en gammel telefon eller nettbrett som kan være innenfor bluetooth rekkevidde, samt benytte en tjeneste slik som beer.monitor. De har også en egen løsning med logging rett til et google sheet (som jeg benytter). Dette krever en konto hos google, samt nettilgang på "logge-enheten". Man vi da ha tilgang til dataene uansett hvor man er. Dersom man ikke har en loggenhet tilkoblet, må man sjekke SG/temp manuelt ved å koble seg til Tilten (den lagrer ikke historiske data selv). Man kan også benytte seg av en Rasberry Pi, og da f.eks en Pi Zero W til 83 kroner med både WiFi og Bluetooth innebygd. Da vil denne gjøre samme nytten. Jeg har akkurat fått en slik i posten og skal få satt denne opp etterhvert.

Skjermbilde.PNG
Bilde 1: Google Sheet med SG og temperatur fra Tilt hydrometer i en Tsjekkisk pils.

IMG_9722.jpg
Bilde 2: Rasberry Pi Zero W - liten formfaktor.

2: Plaato digital gjærlås
Etter å innledningsvis ha plagdes mye med Tilt og vært ganske skuffet så tok jeg en avgjørelse med å kjøpe to stk Plaato for å teste disse. Plaato måler fremgangen i gjæringen ved å telle co2 bobler som går gjennom gjærlåsen. Her har jeg ikke fått så mange førsteinntrykk, da sammenligningstesten med Weissbier er den første runden med disse. Noe av det jeg bet meg merke i er bl.a at man skal oppgi volum på vørten ned til 0,1 L nøyaktighet i appen - noe som jeg ikke har mulighet til da jeg gjærer på Speidel plastdunker (uten noen som helst slags visning på ant liter. Det endte opp med at jeg laget min egen skala i hele liter og satser på at det er nøyaktig nok. Plaato skal også ha OG i oelchvekt, og bruker bare oelch som måleenhet. Man må også ha strøm via USB tilkoblet gjærlåsen, slik at det er en ledning til som skal inn i kjøleskapet. Jeg gjærer mine brygg i et par kjøleskap med en heatpad under hver dunk. Det ene styres av en ITC-310 og den andre av en STC-1000. Noe som jeg har observert etter bare knapt et døgn er at temperaturvisningen til plaato nødvendigvis ikke blir rett, da den måler temperatur i CO2-en og ikke i selve vørten. Den har svingt en god del når jeg ser på det innledende døgnet. Plaato logger via WiFi til en egen server, slik at du trenger ikke ha en egen enhet for å logge gjæring og temp. Den skal etterhvert få mulighet til å logge til andre typer tjenester, f.eks beer.monitor. Jeg er spent på om den vil gi muligheten til å logge lokalt, slik at man ikke er avhengig av serveren til Plaato for å gjøre logging. Videre så må man sjekke status via en app på telefonen (Andriod/iOS), man har ikke en webside man kan gå inn på.

IMG_9718.jpg
Bilde 3: Plaato digital gjærlås montert

IMG_9720.PNG
Bilde 4: Skjermdump fra appen til Plaato

Sammenligningstest Tilt vs Plaato - Weissbier #2

For å få et lit bedre grunnlag for sammenligning så har jeg satt opp en liten test med både en Plaato og en Tilt i samme brygg.

Weissbier #2:
OG: 1.052
Forv FG: 1.010
WLP300 + WLP400. Satt 2 L starter og forkultur før pitching.
Satt på 18 grader C.

Etter knapt et døgn gir enhetene disse målingene:
Skjermbilde2.PNG
IMG_9720.PNG

Plaato gir en oelchvekt på 45.9 (noe som skal tilsvare cs 1.046 SG) mens Tilt oppgir at brygget har gjæret 1.033 SG. Dette er ganske stor forskjell, og som dere ser er også temperatursvingningene til Plaato mye større (pga omgivelsestemperaturen i kjøleskapet).

Foreløpig vet jeg ikke helt hvilken jeg skal tro mest på, men vi får se hvordan det utvikler seg. Planlegger å sette opp et google sheet hvor vi kan se sammenligning bedre etterhvert. Vil også ta noen kontrollprøver med et vanlig hydrometer, så får vi se hva som kommer ut av dette.
 
Har nå laget et lite Google regneark som dere kan gå inn for å se på:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1govHaRdD8nYt_4VtM-hsmn4HFzN4CKQkLu35ZVJQoP0/edit?usp=sharing

Dette blir oppdatert etterhvert som jeg får lagt inn data fra Tilt og Plaato. Akkurat nå sliter jeg veldig med å finne ut hvordan jeg skal tolke CSV-filen som jeg får fra Plaato, så jeg må legge inn manuelt.

En liten oppdatering skal dere likevel få:
Var i gjæringsskapet å sjekket nå i kveld. Det viser seg til at det var forsvunnet veldig mye veske fra Plaato gjærlåsen. Mulig det var litt mye star-san i veska og det har skummet over... I alle fall ble denne fylt til merket sitt på nytt, så får vi sjekke igjen i morgen.
IMG_9723.jpeg
Bilde 1: Gjærlåsen mangler mye vann
IMG_9724.jpeg
Bilde 2: Vi har fylt på igjen
 
Oppdatering knapt 2 dager i gjæringsforløpet:

Det er relativ stor divergens mellom målingene som er blitt gjort. Jeg har ikke hatt muligheten til å måle med hydrometer selv enda, men har mest tro på Tiliten når jeg ser på grafen. En annen ting som bør bemerkes, er at jeg ikke har kalibrert noen av instrumentene i det hele tatt. På Plaato må man legge inn egen OG. Jeg brukte min refraktometermåling og la inn 1.052. Tilten viste 1,048 uten kalibrering. Så da må man ta hensyn til det når man leser grafen.

Skjermbilde3.PNG
 
Blir ikke denne "testen" litt intetsigende/meningsløs når du ikke tar deg bryet med å kalibrere utstyret da? :rolleyes:
 
Blir ikke denne "testen" litt intetsigende/meningsløs når du ikke tar deg bryet med å kalibrere utstyret da? :rolleyes:
Godt mulig du synes den er meningsløs og intetsigende - du står fritt til å la være å lese det jeg skriver.
Jeg har et ønske om å se hvordan disse to tingene fungerer ut av boksen. Ingen av disse skriver i bruksanvisningen at kalibrering strengt tatt er nødvendig.

Tilt viser 1,000 i rent vann, og kalibrering foregår ved å forskyve punktene på div gravitys. På en pils jeg brygget stemte dette ganske bra. Plaato har jeg enda ikke funnet ut hvordan jeg skal kalibrere, den har noe "learning mode" som ikke står beskrevet noen plass (ei i den 1 sider lange manualen deres).
 
Må si jeg fortsatt venter spent på et slags svar, av nysgjerrighet. Selv om det bare hadde vært for ett enkelt øl. Ikke kalibrert, og ikke målt opp mot et hydrometer som viser korrekt viser bare avvik plaato og tilt seg i mellom egentlig. Ikke hvis noen av de viser riktig, eller hvor riktig de måler.. Men du kommer vel dit :)
 
  • Like
Reaksjoner: mmy
Må si jeg fortsatt venter spent på et slags svar, av nysgjerrighet. Selv om det bare hadde vært for ett enkelt øl. Ikke kalibrert, og ikke målt opp mot et hydrometer som viser korrekt viser bare avvik plaato og tilt seg i mellom egentlig. Ikke hvis noen av de viser riktig, eller hvor riktig de måler.. Men du kommer vel dit :)
Ja det blir vel egentlig bare en sammenligning. Jeg vil jo understreke at jeg ser på dette som et verktøy for å følge med på hvordan det gjæres, når man feks skal legge inn nytt temp-steg osv, ikke nødvendigvis som et verktøy for å måle korrekt OG og FG.
 
Ja det blir vel egentlig bare en sammenligning. Jeg vil jo understreke at jeg ser på dette som et verktøy for å følge med på hvordan det gjæres, når man feks skal legge inn nytt temp-steg osv, ikke nødvendigvis som et verktøy for å måle korrekt OG og FG.

@perolavsen hadde et brygg hvor Plaato virket meget bra. Det er egentlig slik informasjon jeg tror de fleste, som i allefall sitter på gjerdet er ute etter. Virker det/virker det ikke? Men uansett at veldig bra at du tester. Men skulle veldig gjerne sett iallefall opp mot hydrometermålinger fra et hydrometer du vet er riktig. For hvis to av de viser 2 poeng off, men hver sin vei, uten at vi vet at det er hver sin vei.. så virker det som at det er et stort avvik mellom faktisk SG, når det kanskje bare er to poeng.
 
Godt mulig du synes den er meningsløs og intetsigende - du står fritt til å la være å lese det jeg skriver.
Jeg har et ønske om å se hvordan disse to tingene fungerer ut av boksen. Ingen av disse skriver i bruksanvisningen at kalibrering strengt tatt er nødvendig.

Tilt viser 1,000 i rent vann, og kalibrering foregår ved å forskyve punktene på div gravitys. På en pils jeg brygget stemte dette ganske bra. Plaato har jeg enda ikke funnet ut hvordan jeg skal kalibrere, den har noe "learning mode" som ikke står beskrevet noen plass (ei i den 1 sider lange manualen deres).
Så, så, jeg mente ikke noe ille med det jeg skrev. Skrev kanskje på en klønete måte :) Var bare det at du legger ned "mye jobb" i å lage innlegg, lime inn grafer etc., som egentlig sier veldig lite. Hadde du enda kalibrert utstyret (skjønner det er vanskelig når det ikke står noe om det), og sammenlignet med et hydrometer du visste var ok (la oss si at du målte 1 gang om dagen), så hadde det jo vært til hjelp og god informasjon både for deg selv og andre. Viser det seg at Plaatoen ikke er til å stole på, men bare viser "om det gjærer eller ikke", så er 1500,- MYE penger for noe du kan finne ut av ved å se/høre på gjærlåsen. :) Og joda, kommer nok fortsatt til å lese innleggene :)
 
Ser at hydrometermåling er på sin plass. Så nå har jeg vært å tatt en. Har også laget plass i regnearket med egen akse (selv om det foreløpig bare er 2 målinger. Jeg benyttet et refraktometer for OG (som jeg vet stemmer) og et hydrometer jeg ikke har noen grunn til ikke å stole på for målingen i dag. Den viste 1,030, altså sånn passe mellom Plaato og Tilt. Dersom Tilten hadde hatt samme utgangspunkt (1052 og ikke 1048) så hadde den ligget rett på.

Sjekk gjerne Google sheet direkte for oppdateringer her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1govHaRdD8nYt_4VtM-hsmn4HFzN4CKQkLu35ZVJQoP0/edit?usp=sharing

Skjermbilde.PNG
Figur 1: Plaato vs Tilt vs Hydrometer

IMG_9728.jpeg
Bilde 2: Hydrometermåling 27.08.18 kl 20:50
IMG_9729.PNG
Bilde 3: Slik ser forøvrig dataen ut i Plaato-appen
 
Sist redigert:
Jeg synes faktisk den viser 1.032, nærmere enn 1.030. Med mindre det står at øvre meniscus er målepunkt. 1.031.5 liksom. Men har du sjekket hydrometeret opp mot en god kilde? Eller kryss-sjekket det? Det ser ut som en vanlig bryggebutikk/Europris-hydrometer.
 
Jeg synes faktisk den viser 1.032, nærmere enn 1.030. Med mindre det står at øvre meniscus er målepunkt. 1.031.5 liksom. Men har du sjekket hydrometeret opp mot en god kilde? Eller kryss-sjekket det? Det ser ut som en vanlig bryggebutikk/Europris-hydrometer.
"Reading above meniscus" står det i bruksanvisningen som fulgte med :) Kjøpte det på Gulating. Har ikke forutsetning for å vite hvor nøyaktig det er. Tips til hvordan man kan sjekke? "Alt" må jo i utgangspunktet kalibreres, så jeg sliter med å finne "true north" for å bruke det uttrykket ;)
 
"Reading above meniscus" står det i bruksanvisningen som fulgte med :) Kjøpte det på Gulating. Har ikke forutsetning for å vite hvor nøyaktig det er. Tips til hvordan man kan sjekke? "Alt" må jo i utgangspunktet kalibreres, så jeg sliter med å finne "true north" for å bruke det uttrykket ;)

Nei det er jo egentlig vanskelig. Du har jo vann som en referanse, men for å finne ut om det er lineært så trengs det en annen referanse. Men da var 1.030 korrekt.

Det er nok fra Alla France, jeg har liten erfaring med de mtp lineæritet.
 
Nei det er jo egentlig vanskelig. Du har jo vann som en referanse, men for å finne ut om det er lineært så trengs det en annen referanse. Men da var 1.030 korrekt.

Det er nok fra Alla France, jeg har liten erfaring med de mtp lineæritet.
Ja det stemmer det - ser på eska at det står det.
 
100g hvitt sukker i totalt 1 liter løsning (edit: her stod det tidligere "vann") gir 37GU. Løs først opp i en mindre mengde vann og fyll så opp til nøyaktig 1 liter. Mål ved 20°C eller det som står spesifisert på hydrometeret. 200g gir det dobbelte, altså 74GU. Da har du 3 punkter, inkl 0GU i rent vann ved 20°C :) Husk at du ikke kan etterfylle de 100 grammene med nye 100 da, da blir volumet feil. Lag ny løsning. :)

Edit: byttet ut ordet vann med løsning
 
Sist redigert:
100g hvitt sukker i totalt 1 liter vann gir 37GU. Løs først opp i en mindre mengde vann og fyll så opp til nøyaktig 1 liter. Mål ved 20°C eller det som står spesifisert på hydrometeret. 200g gir det dobbelte, altså 74GU. Da har du 3 punkter, inkl 0GU i rent vann ved 20°C :) Husk at du ikke kan etterfylle de 100 grammene med nye 100 da, da blir volumet feil. Lag ny løsning. :)

Skal gjøre et forsøk på dette og se hva det viser, men: her har man jo også feilkilder... kalibrering av vekt, kalibrering av termometer... nøyaktig oppmåling av vann(?) er et litersmål nøyaktig nok og så videre. Det er det jeg mener med å finne "true north" ;)
 
Skal gjøre et forsøk på dette og se hva det viser, men: her har man jo også feilkilder... kalibrering av vekt, kalibrering av termometer... nøyaktig oppmåling av vann(?) er et litersmål nøyaktig nok og så videre. Det er det jeg mener med å finne "true north" ;)
Jada, det er mange mulige feilkilder. Men gjør du det så nøyaktig du kan, så har du i hvertfall noen punkter å rette deg etter. Man kan aldri få dette helt riktig, men det er heller ikke poenget. Poenget vil være å se om du får konstante avvik over hele gjæringsforløpet. Får man ikke det, mener jeg tilt/plaato er bortkastede penger. Da kan vi like gjerne se/høre på gjærlåsen. :)
 
Setter veldig pris på at du tar deg tid til å gjøre slike sammenligninger. Ikke så mange som tar seg tid til dette. Jeg er inneforstått med at du i første runde tester dem 'ut av boksen', og det er også meget nyttig info.
For å kjøre en sammenligning med mange målepunkter, kan du lage en liten vann/sukker/gjær test (dvs. ikke øl). Da sliper du å være redd for infeksjon ved hyppige målinger.
Da bør du nok ha dette i en bøtte med kran slik at du kan tappe ut prøver for refraktometer/hydrometer uten å slipe ut co2 trykket i selve beholderen (pga Plaato).
Ser frem til videre testing, og takk så langt.
 
Da var det klart for en liten oppdatering.

Jeg har nå tatt et par hydrometermålinger på veien. Har enda ikke fått kontrollert hydrometeret, men skal se om jeg får tid litt senere i kveld. Dersom det viser seg til å ha en feil så skal jeg oppdatere grafen i regnearket.
Skjermbilde.PNG Bilde 1: Plaato får en slakere og slakere kurve og ser ut til å divergere mer fra hydrometermålingene jo lengere tid som går.
IMG_9739.jpeg
Bilde 2: Dagens hydrometermåling. 1,020

IMG_9740.PNG
Bilde 3: Dagens skjermbilde fra Plaato-appen.
 
Tilbake
Topp