Litt kjapt =)

Vørter står å koker, fant ikke svar så poster i stede.

Skulle hatt 55 liter til kok, endte opp med nærmere 60. Brygger en Paulaner Clone og humla er tilsatt ved oppkok. Skal koke i 60 min, men ser at jeg kommer til å ende opp med for mye veske og antaglivis for lav OG.

Hva kan jeg gjøre?

Raske tips verdsettes =)
 
Burde jeg bare koke ned til 55 eller vil det gå utover smaken fra humla. Eller vil jeg bare ende opp med "folkøl" og har lært ei lekse til neste gang.

Evt hva kunne vi gjort anderledes.
 
Kok ned til 55 liter og start 60 min da. Humle som koker lengre enn 60 min vil ikke gi fra seg så mye mer bitterhet.
 
Hadde tilsatt humlen alt, og var bare bitter humle. Vi fikk OG på 1,040 og skulle hatt 1,054. Målte desverre ikke preboil.
Til nestegang så kunne jeg altså bare kokt det ned 5l før jeg putta i bitterhumla for så å kjøre de 60 min som sto i oppskriften etter det?

Fikk også ett problem da humla kom som faktisk blomst og ikke pellets (usikker på om det heter det). Førte til en fullstendig stopp i beerbrew 60´n og vi måtte ta ut vørter etter kjøling med en hevert.

Her burde jeg kanskje brukt en humlepose? eller pleier folk å koke med rista i bunn?

Beklager at min første post her ble en hurtig post, men sånn er livet.
 
Ja, blir preboil volum større enn oppskrift kan du bare koke ned til rett mengde, så starte planlagt kok.

Når det gjelder humleblomst så har jeg aldri brukt dette selv, men mener humlepose kan være lurt der ja.
 
Og husk å måle SG før kok, da får du solid pekepinn på/ og kan justere for å treffe OG :)
Der blir nok godt øl likevel.
 
Tilbake
Topp