Litt utstyrs råd

Fikk servert noe nydelig hjemmebrygg i helgen og det fikk toppen til og koke

Tenkte og prøve meg på et enkelt kjøkken brygg..
utstyret jeg har er

Kjele (10L)
Gjærings spann
gjær lås
hevert
flasker
kjølespiral

Det jeg skal bestille meg nå er

Malt poser/meske poser
råvarer
desinfeksjon

Noe sånn i farten jeg burde ha? Å lar det seg gjøre og lage godt øl på denne måten?
 
høres veldig bra ut, du kan jo plukke opp et hydrometer på europris (nesten gratis) og måle sukkerinhold før og etter gjæring. Du trenger også et langt termometer for å måle mesketemp. Og en flaskefyller. Og en hevert. Og korker. Har du nødvendige koblinger til vannet på spiralen?
 
Må gå over utstyret jeg har her..Som tidligere vin legger og rørlegger skal det meste ordne seg var inne på og bygge et øl brygger anlegg en gang i tiden og men det ble lagt på hylla..så nå tenkte jeg og prøve meg i liten skala for og holde det enkelt ( til basillen biter seg fast)

Tenkte og ta kontakt med en av disse bryggeri butikkene og få de til og komme med noen enkle anbefalinger når det gjelder mengder av malt/humle osv..
 
Super plan. Om alt går vel har du vel ca 7 liter øl ut av dette. Blir litt svinn her og der. De fleste ferdige sett produserer ca 24 liter øl, og krever en kjele på par og tredve liter, men de er sikker grei og skalerer for deg. Regner med at du kommer til å kappe opp varmtvannsberedere om noen ukers tid. En 35 liter kjele koster jo ingenting. 10 literen trenger du uansett til skyllevann. OKOK skal være grei....
 
Jeg sydde meskepose selv av noen nylon-gardiner jeg ikke hadde sansen for. Har du en symaskin tar det deg 5-30 minutter avhengig av hvor kyndig du er. Sikksakk-søm er fint på nylon.
Jeg puttet bare hele kjelen i vasken når jeg skulle kjøle. Det er kanskje enklere enn å stappe en spiral oppi den. Ellers er det vel snart snø ute.
Jeg har laget 5-6 batcher øl på 10l kjele. Slet med å få noe særlig mer enn 5-6l ut av den. 7l vørter igjen etter mesk, kokte ned til 5.5l, 5l i karet.
 
Ser ut til at kjølespiralen min har gått på dynga etter siste opprydding her så da lager jeg en ny en..til en så liten kjele burde det vel holden med 8mm rør tro?
 
2mzjgad.jpg
 
Vakkert bøyd! Så lenge det ikke er bremserør (skal visst være en levering som ikke egner seg til brygging mener jeg å huske) bør 8mm holde til en såpass liten kjele. Men, som de andre sier her: det blir fint lite øl som kommer ut av en såpass liten kjele. Kapp en vvbereder først som sist. Du kommer neppe til å angre på det...
 
Ja at det blir noe annet etter vært er helt klart.. men akkurat nå har jeg 7 dager på meg før jeg skal inn og operere en arm..Etter det skal jeg gå hjemme og sparke i beina i to til tre uker..å da må jeg ha noe lett og enkelt og pusle med på kjøkkenbenken..
 
I såfall er en 10litersgryte helt optimalt. Kos deg med brygging, og lykke til med operasjonen!
 
Ser litt på dette med gjæringsbøtte nå.. blir jo et voldsomt luft volum i mine 25 liters spann med bare 5/7 liter øl.. Kanskje gå for ballong istede?
 
Ellers fungerer mye annet også. Vannkanner for eksempel. Du får vel 10 literskanner på biltema i hvertfall.
 
Tilbake
Topp