Lokkpatent

Har nå fått noen bryggs erfaring med kobberhatten (den nye med pakning).

Under koking MÅ jeg bruke FoamControl eller FermCap, ellers kan det koke så kraftig over at det tyter ut på toppen.
Alternativt må det være en glipe mellom lokk og hatt, f.eks ved å legge den medfølgende stålbøyla imellom. Ulempen med det siste er at det lekker damp ut av glipa.

Men med FoamControl ( http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control- ), lokket helt tett på gryta og flexislange inn under kjøkkenvifta får jeg problemfri koking uten antydning til damp i kjøkkenet. Siden dampstrålen er så fokusert holder det at vifta går på laveste trinn. Før brukte jeg en kombinasjon av 2-3 meter alufolie, tape og vifta på fullt og det var mindre effektivt.

Konklusjon: Anbefales! (men kjøp foamcontrol!)
 
Bjarte H skrev:
Her er noen bilder av en ny studentkobberhatt som jeg tester for tiden. Inspirasjonen kommer fra Brau Eule, og så langt fungerer det meget bra. Jeg har omkring 10% avkok og ingen merkbar DMS, men så har jeg ikke testet med store mengder pilsnermalt enda så ingen garanti.

Pakningen mellom lokket og Speidelen er en silikonslange som er kuttet på langs og sydd sammen til en ring. Både den og reima er nødvendig for å få det helt tett, det blir en del ekstra trykk under kokingen med denne patenten.

Til neste oppgradering har jeg bøyd til en liten kobberspiral som jeg planlegger å ha nedsenket i et isbad. Dampen skal etter planen kondensere på vei gjennom spiralen og dryppe ned i en egnet kolbe, hvor den gir en god indikator på avkokt volum.

Nesten et år siden denne nå, hvordan er erfaringene? Vurderer noe lignende selv, men via ei bøtte av noe slag for kondens. Vinduet mitt er oppunder taket...
 
Hei fmandal

Speidelen er solgt, lokket er gitt bort til kjoeperen eller kastet og jeg reiser rundt med bryggeabstinenser i Soer-Oest Asia og snart mellom-amerika. Men, saa lenge  jeg brukte hatten, eller lokket, var jeg godt foernoeyd med det. Versjon 2 blir med 1/2" slange eller roer og kanskje en annen type pakning paa lokket. Hvis jeg slaar paa stortromma kjoeper jeg en varmeveksler slik at jeg kan kondensere avdampen og samtidig varme opp vaskevann :)
 
Høres ikke feil ut. Har bodd ett år i Panama og studert i tre måneder i Nicaragua, Mellom-Amerika kan være helt fantastisk.

Prøvde ut en lignende løsning i går. 40 mm (?) avløpsrør fra Biltema. Bortsett fra at lokket på kondenskaret jeg brukte ikke tålte varmen og ble for mykt til å tåle vekta av røret som skulle føre dampen ut av vinduet fungerte det veldig, veldig bra.

8u3yqypy.jpg
 
Vurderer noe tilsvarende selv etter å ha lest om lignende løsninger på britiske bryggeforumer.

Har hatt et par års pause ifra brygging da mine siste 2 brygg ble kontaminerte, mest sansynlig pga. dryppende kondens ifra taket på rommet i kjelleren der jeg brygget (ble rene saunaen til tross for åpent vindu og vifte på full guffe). Har oppgradert bryggeutstyret mitt siden (ny kjele mm.), og har nylig kjøpt råvarer til å brygge en amarillo-basert IPA, men avventer brygginga til jeg har fått til en akseptabel løsning på kondensproblemet.

Mer konkret så vurderer jeg to forskjelige løsninger:
1. Lignende Fmandal sin løsning, men med kobber eller rustfritt stål for gjennomføring og 90 graders bend, koblet til silikonslange samt CO teflonbakepapir for tett pakning mellom kjele og lokk.
2. Rundt lokk/hette ala. speidel, lagd av IKEA-salatbolle og Ø100mm avtrekksrør. Hvordan skjøte dem sammen har jeg dog ikke løst enda.
 
paquzu5y.jpg

Vi laget oss en hatt av IKEA's lampe "Foto", et alurør 100 mm og kanalvifte på utsiden av vinduet. Funket knall det.
 
Husker ikke kapasiteten på viften, var en av diverse saker jeg hadde liggende på loftet etter en tid i ventilasjonsbransjen for mange år siden.
Tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg antar det er en Lindab CK125A, så kan du søke på nett selv etter luftmengdediagram.

Den klarte uten problemer å suge ut all damp men måtte tømme viften for vann etterpå. Får gjøre noe med monteringen på neste brygg.
 
Jeg har fikset litt på oppsettet mitt, er spent på å se hva slags avdamping jeg får i kveld. Ingen damp i rommet, affal.

På utløpet fra kokekaret og på kondenskaret har jeg lagt en ring med silikon for å tette. Funker som snus!

3adusy6y.jpg
 
fmandal skrev:
Jeg har fikset litt på oppsettet mitt, er spent på å se hva slags avdamping jeg får i kveld. Ingen damp i rommet, affal.

På utløpet fra kokekaret og på kondenskaret har jeg lagt en ring med silikon for å tette. Funker som snus!

3adusy6y.jpg


Hvordan ble avdampingen i det nye oppsettet?

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Avdampingen ble god nok. Har ikke nøyaktige tall, men jeg tipper oppunder ti prosent på ei time. Og null damp i rommet.
 
Da må jeg muligens kopiere den patenten litt... :) Kjelleren min ligner faktisk mistenkelig mye på din, og avdampingen kan være et problem noen ganger.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Det gjorde underverker for meg. Men har planlagt en endring. Skal bytte ut 90-graderen som står i lokket med en slags y-kobling (som  den til venstre) og et endestykke. Da slipper jeg å åpne lokket når jeg skal humle. Labb-lokket sitter ganske hardt, og damp er fryktelig varmt. Har brent meg et par ganger da jeg glemte å ta på hansker før jeg åpnet...
 
Kommer definitivt til å kopiere denne løsningen! Eneste jeg er litt tvilsom til er det å ha avløpsrør på koblingen til dunken og første benden, da jeg er usikker på om disse er næringsmiddelgodkjente (kondens  kan potensielt dryppe tilbake i kjelen og fått med seg litt fra plasten på veien). Materiellet på resten av systemet er vel ett fett dog.
 
OrjanP skrev:
Husker ikke kapasiteten på viften, var en av diverse saker jeg hadde liggende på loftet etter en tid i ventilasjonsbransjen for mange år siden.
Tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg antar det er en Lindab CK125A, så kan du søke på nett selv etter luftmengdediagram.

Den klarte uten problemer å suge ut all damp men måtte tømme viften for vann etterpå. Får gjøre noe med monteringen på neste brygg.

Du får ikke problem med at varmen ledes for fort vekk fra vørteren og derved dårlig kok ved  bruk av vifte?

Dersom vifta er sterk må det vel også skapes et undertrykk, hvor kommer luften inn? Vil ikke den kjøle ned overflaten på vørteren? Jeg merker stor forskjell på koken i Mr Speidel om lokket er av eller ligger delvis på.
 
Roger;
Vi har ikke slangen koblet på toppen 100%, setter den litt sånn halvveis-1/4 innpå for å ha kontroll med kokingen. Du har nok rett i at for mye trekk vil kunne kjøle overflaten vel mye. Det er uansett trekk nok i vifta til at det meste av dampen forsvinner ut av rommet og det slipper å dryppe fra taket..

Skulle nok optimalt hatt en regulator på vifta men gidder ikke spandere 500,- på det, får heller justere det med slangeposisjonen.
 
Har kjørt samme lokkpatent som trådstarter på min Speidel, og må si at det fungerer helt utmerket. (Dette vil naturligvis funke selv om man ikke har Speidel...)

Kjøpte lokk hos Culina, samt silikonslange til pakning og avtrekk.
Ingen damp og rennende kondens i vinduskarmen mer  :skitbra:
 
Tilbake
Topp