London Ale 1318 - Spørsmål

Heisann.
Prøvde for første gang å brygge med topphøstet Wyeast 1318 for en ukes tid siden.
Valget ble en stout med OG på 1.070. Gjæren tok av etter få timer, og 24 timer etter pitching så det slikt ut i dunken:
1.jpg

Etter hva jeg har forstått er dette et lag man bør kvitte seg med om man ønsker å topphøste. Renset derfor bort dritten og satt igjen med et fint tynt lag på toppen. 24 timer etter dette topphøstet jeg (ingen bilde av dette dessverre) MASSE gjær.

I går en uke ut i gjæringen tenkte jeg å ta en måling. Den var fryktelig høy synes jeg (1.030). På toppen i dunken lå det et feit lag med gjær som jeg dyttet ned til bunns med en desinfisert sleiv samt at jeg økte temperatur fra 19 til 21 grader i håp om at dette skulle hjelpe øllen videre
2.jpg

Så kommer poenget med dette innlegget. I dag, kun 24 timer etter at jeg dyttet hele gjærkaka til bunns ser det slikt ut i dunken:
3.jpg

1. Er dette normal oppførsel for denne gjæren?
2. Bruker Wyeast 1318 mer enn to uker på å gjøre seg ferdig?
3. Er FG på denne gjæren høyere enn f.eks Safale s04?
4. Var det dumt av meg å dytte gjærkaka til bunns på dag 7?

Malten er mesket på 66 grader, oksygen er tillsatt med malingsvisp på drill. Glemte dessverre gjærnæring. Mengde gjær skal være MER ENN NOK. Har heller overpitchet enn brukt for lite. Den topphøsta gjæren som ble brukt ble høstet 6 dager tidligere.

Takk for alle innspill! :)
 
Sist redigert:
1. Er dette normal oppførsel for denne gjæren?
2. Bruker WLP1318 mer enn to uker på å gjøre seg ferdig?
3. Er FG på denne gjæren høyere enn f.eks Safale s04?
4. Var det dumt av meg å dytte gjærkaka til bunns på dag 7?
Jeg antar at «WLP» er en skrivefeil, og at du mener Wyeast 1318?
  1. Har brukt 1318 på et par batcher før, men det er lenge siden. Mener å huske den produserte ganske heftig krausen. Så, ja, det er nok normal oppførsel.
  2. Det tror jeg ikke, men er du usikker så mål SG og la den stå i 3.
  3. 1318 oppgis å ha 71–75 % attenuasjon. S-04 oppgis som «Medium» (rundt 75 %). Men dette er teoretisk, og avhenger nok bl.a. av mesketemp, etc.
  4. You tell us! ;) Det generelle tipset er vel å la gjæren få fred når den jobber. Jeg har aldri dytta ned en krausen, men jeg kan ikke helt se for meg at det skulle gjøre stor skade. Men kan hende andre har annen erfaring?
 
Bruker den som husgjær. Den lager enorm kreusen, som er klissete og tung, har aldri sett likedan (ved annen gjær altså). Kjempelett å høste fra.

Har ganske likt gjæringsforløp som deg med temp. Opplever som regel 75% att, ved 19-21c.

Alt ser normalt ut, det bunnfeller noen ganger, noen ganger ikke. Jeg ville ventet litt, for å se om den gir slipp.
 
Sist redigert:
Ser ut som at den kaka er oppblåst, altså at det er mye co2 under den, men at den henger fast i kantene. Derfor den ikke vil slippe helt. Ser forøvrig nydelig ut. Jeg ville servert den som hovedrett i en femretters med svigerforeldrene.
 
Har akkurat satt batch nr. 2 med denne gjæren.

Den første oppførte seg litt rart i forhold til forventningene. Den dannet nesten ingen krausen, ikke nok til å høste noe, i alle fall! Mulig jeg underpitchet, og pitchet litt for lavt. Den stoppet opp på 1.020, og jeg måtte sparke den i gang igjen ved å sette den varmere, og røre ned det lille gjærlaget. Da dro den ned til 1.016. Ølet var en Rallar, med OG på 1.056, så det ble 70% AA. Dette var en split batch; den andre delen var med WLP013, og den stoppet også på 1.016. Det var egentlig som forventet, siden jeg mesket temmelig høyt. Ølet var godt, ikke noe å si på det - men jeg måtte bunnhøste:(.

Batch nr. 2, som jeg satte i går, ser heller ikke ut til å være ivrig etter å danne krausen. Det er tynne greier så langt, sjøl om aktiviteten er fin, å dømme etter ploppinga i gjærlåsen. Har andre opplevd noe lignende - altså at det ikke har blitt noe å topphøste? Eller tar det litt lenger tid å bygge opp gjærkaka, slik at jeg bekymrer meg unødig?
 
Dette er veldig fremmed for min erfaring med denne gjæra. Har hver gang (7-8 brygg) fått eksplosiv gjæring som tetter gjærlåser og buler ut kar (bruker blow off nå) . Kreusen har blitt tykk og stor hver bidige gang. Nesten som sjokolademousse.

Pitcher rundt 1dl topphøstet gjær under en mnd gammel hver gang. Kan hende jeg overpitcher en del men har vært fornøyd med gjæra. Prøver burton til en forandring nå, liker jeg den ikke blir det 1318 igjen, eller London ESB.
 
Dette er veldig fremmed for min erfaring med denne gjæra. Har hver gang (7-8 brygg) fått eksplosiv gjæring som tetter gjærlåser og buler ut kar (bruker blow off nå) . Kreusen har blitt tykk og stor hver bidige gang. Nesten som sjokolademousse.

Pitcher rundt 1dl topphøstet gjær under en mnd gammel hver gang. Kan hende jeg overpitcher en del men har vært fornøyd med gjæra. Prøver burton til en forandring nå, liker jeg den ikke blir det 1318 igjen, eller London ESB.

Tror jeg skal kjøre den på starter før neste runde. Ser ut til at jeg må bunnhøste igjen, for det ble ikke noe mer liv i den siste heller, en scottish 80/. Den gjærer ut greit nok, men ingen krausen å snakke om.

Alternativt skal jeg kanskje bare kjøpe en ny? Jeg vet ikke om de to rundene uten krausen, og altså med bunnhøsting, kan ha endret egenskapene til den gjæren jeg så sitter med?
 
Kan ikke nok om gjær og dens tilpasning til å si noe smart om det. Syns min utviklet heftigere kreusen etter noen runder, ikke motsatt. Avsluttet sist runde med den fordi jeg fryktet infeksjon.
 
Tilbake
Topp