London Porter

Uansett om jeg får bukt med røyksmaken eller ikke (selv om jeg kjenner at den blir mildere med tiden) har jeg bestemt meg for å modifisere røykporteren litt. Jeg skal ha oppi sjokolade og kaffe. Leser på et nettsted at en kar brukte kakaonibs og kaffepulver tørt rett i bøtta etter at han stakk om, får så å flaske det da han syntes smaken traff bra. Er det ingen basilusker der som gjør at dette bør kokes? kan jeg virkelig tilsette dette tørt, rett i bøtta :)?
 
Jeg tror røkpreget bare vil kollidere med kaffe og sjokolade
Da hadde det hvert bedre å overdøve/kombinere med chili/chipotle
jeg brygget en gang en Imperial Rye Porter med chipotle og 10% peatedmalt, det ble veldig godt
 
Ølet blir nok drukket så småningom - men jeg skulle ønske jeg hadde droppet røykmalten, iallefall i roggenweizen'en, der jeg brukte mest (400 gr Bestmalz til 22 liter). Det blir feil å si at det er vondt, det hadde bare vært bedre uten røyksmaken.

Hvor mye brukte du? Weyermann eller Bestmalz?

Ja, man skal jo like litt røyksmak da, og det kan sikkert fort bli litt for mye.
Jeg brukte 1 kg røykmalt (totalt 7 kg malt i det brygget), og den var fra Best Malz. Det er mulig den malten er mindre røykpreget enn den fra Weyermann?
Og som sagt smaker det lite røyk nå i forhold til hva det var i begynnelsen.
 
Bestmalz er en god del kraftigere enn Weyermann, og klart best hvis du skal lage rauchbier. 1 kg skulle være nok til at du får tilnærmet rauchbierpreg på ølet - skjønt jeg brukte 70% da jeg brygget rauchbier. Men den fikk kraftigere smak enn originalen (Schlenkerla). Kjempegodt, forøvrig:).
 
Tilbake
Topp