London Porter

Jeg har brygget en London Porter etter oppskriften fra Haandbryggeriet som er lagt ut i forumet her. Brukte 13% røykmalt, da i fra Castle Maltings. Visste ikke om denne var dominant eller ei, men 48t ut i gjæringen smaker det utrolig mye røyk, minner litt om den røyksmaken man kjenner i kaviar, bare veldig kraftig. Røykmalten var med på hele mesken. Er dette bekymringsverdig eller vil det avta da den får lang tid på flaske? Tanken slo meg at dette var enten bare å slå ut, eller lage en slags blanding av kaffe/vanilje/lakris/sjokolade et eller annet for å dempe det røykpreget. Noen som har brygget denne før meg som kan fortelle meg om dere hadde et røykpreg som ble borte? Er det malten fra Castle som gjør dette? Annet jeg kan ha oversett? - Takk på forhånd for svar :)
 
Røk aroma vil reduseres etterhvert
HB London Porter har litt røkaroma jeg setter pris på, men ikke mye
Har du smakt originalen?
 
Ja, flere ganger, synes ikke jeg kjenner meg helt igjen. Derfor jeg ville spørre dere. Hvis du mener at den er innafor og at røyken avtar litt så vil jeg prøve uten modifiseringer! :)
 
Liten oppdatering, jeg har blingset og brukt 13% peated malt, ikke røykmalt. Her ligger forklaringen, dette er nok bare å slå ut.
 
Ikke no vits i å slå ut
jeg har brygget med 10% peated flere ganger, det er mye, men ikke for mye

Det tror jeg definitivt er et smaksspørsmål:D!Jeg har prøvd porter med både 1 og 2%. 1% er merkbart, 2% er tydelig - og jeg ville avgjort ikke gått høyere. Røyksmaken fra peated er ikke spesielt behagelig - etter min smak, altså;) - men funker som sparsomt brukt krydder. Røykmalt, derimot, kan du bruke så mye du vil av. Jeg har brukt 70% av Bestmalz' røykmalt - som har mye kraftigere smak enn Weyermann's - i en rauchbier, og det ble veldig godt.

En annen sak er at det ikke er så mange sammenhenger jeg synes røykmalt er godt i. Jeg har prøvd det i dunkelweizen og roggenweizen, og gjør ikke det om igjen. Trekullgrillet banan:confused:? - nei!
 
Jeg lagde denne i fjor høst. Da jeg leste at det kunne være store forskjeller på røykmalt fra forskjellige produsenter så jeg reduserte mengden røykmalt til det halve. Men det kunne sikkert vært noe mer. Det er ikke spesielt røyksmak av mitt øl.
 
Tjaa.. hadde igrunn håpt jeg kunne komme unna med å lage noe med kaffe/lakris/et eller annet som jeg har oppi før flasking og slippe ordentlig billig unna, kan være at røyksmaken ikke blir like ille om en stund :) hva slags krydder og tilsetninger er godt i et sånt øl?
 
Kjøp deg en saltet svineknoke som du vanner ut over natten. Kok den i drøye 2 timer i ølet ditt. Ta den ut av kjelen og smør på bringebær honning og inn i stekovnen på 175 grader i 15 min. Nam :)
 
Det tror jeg definitivt er et smaksspørsmål:D!Jeg har prøvd porter med både 1 og 2%. 1% er merkbart, 2% er tydelig - og jeg ville avgjort ikke gått høyere. Røyksmaken fra peated er ikke spesielt behagelig - etter min smak, altså;) - men funker som sparsomt brukt krydder. Røykmalt, derimot, kan du bruke så mye du vil av. Jeg har brukt 70% av Bestmalz' røykmalt - som har mye kraftigere smak enn Weyermann's - i en rauchbier, og det ble veldig godt.

En annen sak er at det ikke er så mange sammenhenger jeg synes røykmalt er godt i. Jeg har prøvd det i dunkelweizen og roggenweizen, og gjør ikke det om igjen. Trekullgrillet banan:confused:? - nei!

Ja, det er nok absolutt et spørsmål om smak. Jeg kjenner ikke til smak/lukt på Peated. Men jeg brygga en røyka dunkelweizen med røykmalt for en stund siden som ble veldig god. Den lukta og smakte også grusomt mye røyk underveis og da den ble tappa på flasker. Men etter de vanlige ukene med karbonering og lagring var mye av røyksmak og lukt borte. Den smakte heller ikke så mye banan.

Og uansett når det gjelder ølbrygging så er vel dette en tålmodighetssport. Det kan se (lukte/smake) dårlig ut underveis, men som oftest ender det opp med å smake aldeles fortreffelig.
 
Ja, det er nok absolutt et spørsmål om smak. Jeg kjenner ikke til smak/lukt på Peated. Men jeg brygga en røyka dunkelweizen med røykmalt for en stund siden som ble veldig god. Den lukta og smakte også grusomt mye røyk underveis og da den ble tappa på flasker. Men etter de vanlige ukene med karbonering og lagring var mye av røyksmak og lukt borte. Den smakte heller ikke så mye banan.

Og uansett når det gjelder ølbrygging så er vel dette en tålmodighetssport. Det kan se (lukte/smake) dårlig ut underveis, men som oftest ender det opp med å smake aldeles fortreffelig.

Ølet blir nok drukket så småningom - men jeg skulle ønske jeg hadde droppet røykmalten, iallefall i roggenweizen'en, der jeg brukte mest (400 gr Bestmalz til 22 liter). Det blir feil å si at det er vondt, det hadde bare vært bedre uten røyksmaken.

Hvor mye brukte du? Weyermann eller Bestmalz?
 
Tilbake
Topp