1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

[Løst] Hulltaker eller trinnborr

En tråd i 'Bergen hjemmebryggerlaug' startet av Ole Seglem, 4 Nov 2018.

  1. Ole Seglem

    Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fjell kommune
    Noen i Bergensområdet som har hulltaker eller trinnborr til rustfritt stål? Diameter på ca. en tomme. Og i så tilfellet, er det mulig å låne den?

    Ole
     
  2. LarsUlv

    LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Nesttun, Bergen
  3. Ole Seglem

    Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fjell kommune
  4. LarsUlv

    LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Nesttun, Bergen
    Begge to er i HSS stål.
    Jeg vet ikke om det vil si at de funker på rustfritt. På Biltema sine sider står det at det borret er "For å lage hull i metall, aluminium og plast."
     
  5. Ole Seglem

    Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fjell kommune
    Det skal gå bra i følge kommentarene på CO siden. Tror jeg skaffer meg en slik selv. Takk for tips.
     
    LarsUlv liker dette.
  6. LarsUlv

    LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Nesttun, Bergen
    Den er grei :)
     
  7. TorfinnS

    TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Båtsfjord
    Hispeed stål (hss) går som regel greit å bore i rustfritt med men det kan være lurt og bruke skjæreveske og pass på å ikke overopphete boret. 304 stål (rustfritt) er mykere enn316 (syrefast).
     
    LarsUlv og Ole Seglem liker dette.
  8. TorfinnS

    TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Båtsfjord
    Rustfritt stål er ganske mykt stål. Når man borer i det må man få verktøyet til å skjære ned i metallet. Det vil si at man må ha forholdsvis lav hastighet, og bra press på boret. Rustfritt stål herder når det blir bearbeidet og oppvarmet. Dersom man da kjører boret med for høy hastighet og mindre press risikerer man at stålet herder og det blir da mye vanskeligere å fåboret hullet. Så riktig boreteknikk er viktig. Skjærevæske hjelper med å kjøle stålet og boret. Dersom man borer og får lange spon gjør man det riktig.
    https://www.sailmagazine.com/diy/know-drilling-stainless-steel
     

    Vedlagte filer:

    #8 TorfinnS, 4 Nov 2018
    Sist redigert: 4 Nov 2018
  9. Ekornskurken

    Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Stavanger
    Litt sent siden denne tråden er -løst-. Men personlig digger jeg hulltaker. Enkelt og greit og perfekte hull hver gang. Uten fare for å kløne det til. Jeg har forøvrig flere størrelser til utlåns i Stavangerområdet, om noen her er i beit.
     
    TorfinnS liker dette.
  10. Ole Seglem

    Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fjell kommune
    Jeg hadde også foretrukket det, men har ikke funnet noe bra sted å skaffe slike uten å bestille fra utlandet. Noen tips til slike i Norge, som ikke har for liten/stor diameter? Finnes det versjoner man kan stille diameter selv?
     
  11. Ekornskurken

    Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Stavanger
    Det vet jeg rett og slett ikke. Mine er bestilt fra utlandet, nærmere bestemt her.
     
  12. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hamar
    Q.Maxx fra amazon funker, jeg har flere av de og de er ikke altfor dyre.
     

Del denne siden